۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
بازار پوشاک در قُرق برندهای تُرک| چالش جدی تولیدکنندگان ایرانی با اُفت ارزش لیر ترکیه
بازار از تبریز گزارش می‌دهد؛

بازار پوشاک در قُرق برندهای تُرک| چالش جدی تولیدکنندگان ایرانی با اُفت ارزش لیر ترکیه

تبریز- افت ارزش لیر ترکیه برابر دلار باعث افزایش فروش پوشاک قاچاق برندهای تُرک در بازار تبریز شده و تولیدکنندگان داخلی را متضرر ساخته است.

محمدرضا علی اشرفی؛ بازار: همیشه تن و بدنشان می لرزد، نگران نوسان قیمت دلار در داخل کشور و به تبع آن افزایش نرخ مواد اولیه و دیگر هزینه‌ها هستند. علاوه بر قیمت دلار در داخل کشور قیمت آن را در کشورهای همسایه همچون ترکیه هم رصد می‌کنند، می‌گویند اگر ارزش دلار در ترکیه بالا رود و لیر بی ارزش شود قاچاق پوشاک ترک هم به داخل کشور افزایش پیدا می‌کند و بازار از پوشاک ترکیه‌ای لبریز می‌شود.

این حکایت فعالان و تولیدکنندگان صنعت پوشاک در تبریز است که این روزها با پایین آمدن ارزش لیر ترکیه نگران از دست دادن بازارهای داخلی هستند.

بازار فروش پوشاک ایرانی در کُما
گشت و گذار خبرنگار بازار در تبریز نشان می‌دهد که بازار فروش پوشاک ایرانی در کُما است و وضعیت صنعت پوشاک داخلی چندان مناسب نیست.

یکی از فروشندگان لباس زمستانی در تبریز به خبرنگار بازار گفت: افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها فروشندگان و تولید کنندگان پوشاک تبریز را تهدید می‌کند.

قیمت جنس ایرانی به جهت افزایش هزینه‌ها و بالارفتن نرخ ارز و مواد اولیه افزایش یافته است

ایوب صابری افزود: قیمت جنس ایرانی به جهت افزایش هزینه‌ها و بالارفتن نرخ ارز و مواد اولیه افزایش یافته و از آن سو با بی ارزش شدن لیر ترکیه شاهد قاچاق پوشاک ارزان قیمت با برند ترکیه‌ای به بازار تبریز هستیم.

بازار پوشاک در قُرق برندهای تُرک| چالش جدی تولیدکنندگان ایرانی با اُفت ارزش لیر ترکیه

فروش تولیدات تقریباً در حد هیچ
یکی از تولیدکنندگان پوشاک تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: فروش تولیدات ما به صفر رسیده و مجبور به تعدیل نیرو شده ایم.

سهراب محمدی ادامه داد: تولیدکنندگان پوشاک در تبریز با افزایش نرخ ارز، نرخ مواد اولیه، خرج کار، دستمزد و بیمه پرسنل و در پی آن افزایش نرخ تمام‌شده مواجه هستند و برای همین مردم به جهت قیمت بالای تولیدات داخلی چندان استقبالی نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در مقابل شاهد هستیم که این روزها و هفته‌ها با افت ارزش لیر ترکیه منابع عظیمی از سرمایه‌های کشورمان به سمت پوشاک ترکیه رفته و بازار پوشاک تبریز در اختیار برندهای ترکیه‌ای است.

قیمت پوشاک تولید داخل دوبرابر شده است
یکی از شهروندان تبریزی که در بازار مشغول خرید پوشاک بود به خبرنگار بازار گفت: قیمت پالتو زمستانی زنانه تولید داخل که سال گذشته قیمتی حدود ۸۰۰ هزار تومان داشت اکنون به قیمت بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده و قیمت آن دو برابر شده است.

لباس‌های با برند ترکیه‌ای قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به اجناس ایرانی دارند

نسیم ساداتی با بیان اینکه وقتی قیمت جنس تولید داخل بالا می‌رود مردم به ناچار سراغ خرید جنس ارزان قیمت خارجی می‌روند، افزود: لباس‌های با برند ترکیه‌ای قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به اجناس ایرانی دارند.

وی با تاکید بر اینکه نقدینگی مردم به شدت کاهش یافته است، ادامه داد: مردم با مشکلات متعدد اقتصادی و تورم بالا روبه رو هستند و به ناچار مجبور هستند جنس ارزان قیمت خریداری کنند.

این شهروند تبریز ابراز داشت: از مسئولان امر درخواست می‌کنیم به جای دادن شعار در زمینه فرهنگ مصرف کالاهای داخلی زمینه مناسب شدن قیمت تولیدات ملی و متناسب بودن آن با کیفیت محصول را در نظر بگیرند.

بازار پوشاک در قُرق برندهای تُرک| چالش جدی تولیدکنندگان ایرانی با اُفت ارزش لیر ترکیه

بعداز سرازیر شدن پول ملی به سمت املاک ترکیه حالا نوبت به پوشاک رسیده است
یکی از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: نوسان ارز ملی کشورمان و همچنین لیر ترکیه می‌تواند توازن داد و ستد را به شکل معنا داری به سود ترکیه کند.

رحیم آقابالاپور افزود: بعداز اینکه سرمایه‌های کشورمان به سمت املاک ترکیه سرازیر شده، اکنون حجم قابل توجهی هم پول به سمت پوشاک ترکیه به واسطه لیر ارزانش سرازیر شده است و این می‌تواند به ضرر تولید داخل باشد.

وی با بیان اینکه ترکیه کالاهای خود را با قیمت ارزان عرضه می‌کند تا مشتری بیشتری را به سمت خود جذب کند، گفت: نوسان قیمت لیر و کاهش ارزش آن همچنین باعث افزایش نرخ دلار در داخل کشور می‌شود که قابل تأمل است.

وی ادامه داد: اگر امروز شما کالایی را در ترکیه خریداری کنید، قیمت آن بسیار نازل‌تر از همان کالا در ایران است. همین امر باعث افزایش قاچاق و واردات غیررسمی پوشاک به تبریز شده است.

به‌دلیل شیوع کرونا و گرانی کالاها، فروش پوشاک به میزان بالایی کاهش یافته و صادرات پوشاک نیز تقریباً به صفر رسیده است

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه گرانی مواد اولیه و ملزومات آن مشکلات صنعت پوشاک را دوچندان کرده است، افزود: به‌دلیل شیوع کرونا و گرانی کالاها، فروش پوشاک به میزان بالایی کاهش یافته و صادرات پوشاک نیز تقریباً به صفر رسیده است.

وی افزود: استمرار سقوط لیر ترکیه می‌تواند مزیت قیمتی کالاهای صادراتی ایران به ترکیه را کاهش داده و در مقابل موجب تشویق واردات بیشتر کالا از ترکیه به ایران شود.

آقابالاپور سپس گفت: این وضعیت در نهایت به افزایش کسری تجاری ایران در برابر ترکیه منجر می‌شود که نیاز است مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی فکری برای این موضوع کنند.

بازار پوشاک در قُرق برندهای تُرک| چالش جدی تولیدکنندگان ایرانی با اُفت ارزش لیر ترکیه

نباید کیفیت فدای قیمت شود
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: نباید کیفیت فدای قیمت شود، واحدهای کوچک نباید به بهانه افزایش قیمت تمام شده بحث کیفیت را نادیده بگیرند.

آرش نگاهبانی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی روی بحث برندسازی وقت و هزینه صرف کنند، ادامه داد: واحدهای صنعتی هم تأمین کننده نیاز داخلی و هم صادرکننده محصولات هستند و البته افزایش نرخ ارز موجب کاهش واردات و توسعه و افزایش ظرفیت تولیدی واحدهای داخلی شده است.

نگاهبانی ابراز داشت: چالش عمده تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک نوسانات ارزی و تأثیر آن در افزایش قیمت مواد اولیه است.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان بر ضرورت تکمیل زنجیره تأمین و تولید تاکید کرد و افزود: با افزایش واحدهای صنعتی تولید نخ، شاهد رشد این صنعت در استان خواهیم بود و حتی می‌توانیم با ایجاد واحدهای پیش از تولید نخ و راه اندازی واحدهای دامپروری و استحصال پشم مورد نیاز بستر فعالیت واحدهای ریسندگی را فراهم کنیم.

وی زود بازدهی، ارزش افزوده بالا، سرانه سرمایه گذاری پایین، برون سپاری و سفارش پذیری را از عمده‌ترین مزیت‌های صنایع نساجی و پوشاک برشمرد و گفت: راه اندازی این صنعت به صورت گسترده در تمام مکان‌ها امکان پذیر بوده و با توجه به تفاهم نامه وزارت صمت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد این واحدها بویژه در مناطق روستایی فرصتی مغتنم برای اشتغال و توسعه است.

نگاهبانی اولین مؤلفه ای را که در بحث مربوط به مصرف کننده اهمیت دارد، کیفیت عنوان کرد و ادامه داد: مزیت بعدی صنایع نساجی و پوشاک، مورد استفاده بودن عموم جامعه، وجود مشتریان و جامعه انسانی است که نیاز به این محصول موجب رقابت پذیری و ارتقا کیفیت در این حوزه را موجب می‌شود.

وی اضافه کرد: باید در شناساندن کیفیت و ظرفیت تولیدی واحدهای صنعتی پوشاک به مصرف کنندگان داخلی بیش از پیش تلاش شود چرا که شناسایی این توانمندی، اعتماد سازی را در پی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۲۴٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حافظ IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      8 1
      شلوار ایرانی گرفتم سیصد هزار تومان یک ماه هم کار نکرده نه کیفیت قیمت ها هم وحشتناک مثل خودرو
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      8 1
      رقابت با برندهای معتبرپوشاک باعث قدرتمند شدن می شودپس تلاش کنیدتاقیمت وکیفیت پوشاک ترکیه تولیدکنیدتابیکارنمانید
    • مریم IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      17 4
      باافتخار ساخت ایران
    • دررر IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      4 0
      برای اینکه تولید کنندگان ایرانی فقط سود ا۰۰در صدی میخوان به سود کمتر راضی نمی شوند متاسفانه در نتیجه در رقابت با کالای ترک شکست میخوردر اروپا تولید کننده و فرو شنده وقتی مبلغ سود خودشون را بدست آوردند بقیه با حراج ۵۰ تا ۸۰ درصد به فروش می‌رسانند ولی ایران از این خبر ها نیست تا دانه آخر سود چندین برابر میخوان
    • سعدی RO ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      6 0
      چند روزی هم به نفع مصرف کننده ایرانی باشه.تولید کننده داخلی کیفیت رو بالا ببره مشکلش حل میشه
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      بیاین تفکر بیگانه پرستیمونو بذاریم کنار بیاین خودمون توسری به خودمون نزننیم بیاین بچه هامونو توسری خور و بی اعتماد بنفس بار نیاریم بیاین خودمون به خودمون کمک کنیم