۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
می توان به دور هشتم مذاکرات وین امیدوار بود| روسیه و چین جایگاه مهمی در مذاکرات دارند
سفیر سابق آمریکا در جمهوری آذربایجان در گفتگو با بازار:

می توان به دور هشتم مذاکرات وین امیدوار بود| روسیه و چین جایگاه مهمی در مذاکرات دارند

«ریچارد کوزلاریچ» گفت: دیپلمات های اروپایی ابراز امیدواری کرده اند که پیشرفت در مذاکرات وین ممکن است، اما روند در وین باید تسریع شود.

بازار؛ گروه بین الملل: مرحله دوم از دور هفتم مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۴ روز جمعه ۲۶ آذر با برگزاری نشست چهارمین کمیسیون مشترک برجام و اعلام موضع طرف‌های حاضر در گفت و گوها به پایان رسید. بر اساس اعلام سرپرست تیم‌های مذاکره کننده؛ رسیدن به یک متن مشخص به عنوان مبنای توافق، مهم‌ترین دستاورد گفت و گوهای ایران با هیات‌های انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه بوده است.

باید گفت لغو تحریم ها، اقدامات هسته‌ای و نحوه و زمان بندی اجرای توافق، سه سند مهم گفت و گوی ایران با کشورهای ۱+۴ است، تیم جدید مذاکره کننده در این دوره از گفت و گوها  تلاش کرد تا اصلاحیه‌هایی در این اسناد اعمال کند تا منافع ایران تضمین شود. این اصلاحیه‌ها با مقاومت سه کشور اروپایی حاضر در برجام به ویژه در سند هسته ای روبرو شد، ایستادگی ایران بر سر مواضع خود این مقاومت را کاهش داد و در نهایت طرفین به متنی دست یافتند که خواسته‌های طرفین را تا حدود زیادی تامین و مبنای دور جدید مذاکرات خواهد بود.

«علی باقری» سرپرست هیات ایرانی حاضر در وین گفت: اصلاحات و موارد مورد نظر تیم جدید در سند مربوط به لغو تحریم‌ها درج و به طرف مقابل ارائه شد و بر این اساس چارچوب جدیدی برای گفت‌وگو درمورد لغو تحریم‌ها شکل گرفت. با وجود مقاومت غیر موجه طرف اروپایی و ایستادگی ایران بر سر مواضع خود نهایتا آن‌ها پذیرفتند که نگاه جمهوری اسلامی ایران در مواردی که در پیش‌نویس هسته ای مد نظر بود در سند درج شود و مبنای گفت‌وگوها قرار گیرد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت: در حال پرداخت بهای تصمیم فاجعه‌بار خروج از برجام هستیم.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان انجام داده که در ادامه می آید.

*اولین نشست هفتمین دور مذاکرات وین در حالی به پایان رسیده بود که انتظار حصول توافق را غیر محتمل کرده بود. اما در جند روز اخیر و بعد از دومین نشست اخبار مثبت از ادامه روند مذاکرات مخابره شد و طرفین اروپایی نیز اظهارات مثبتی بیان کرده بودند. دلیل تغییر مواضع در یک هفته اخیر چه بود؟
جلسات دور هفتم مذاکرات وین روز جمعه به پایان رسید. واقعیت این است که روز جمعه به طور کلی پایان دوره کاری در سال ۲۰۲۱ بود، به ویژه در اروپا قبل از تعطیلات کریسمس و سال نو.

من نمی توانم ارزیابی کنم که آیا تغییری در موقعیت ها وجود داشته است یا خیر. دیپلمات های اروپایی ابراز امیدواری کرده اند که پیشرفت ممکن است، اما روند در وین باید تسریع شود. فقط می توانم بگویم که به دور هشتم مذاکرات وین می توان امیدوار بود.

*نقش روسیه و چین را در مذاکرات اخیر چگونه ارزیابی می کنند و تا چه میزان بر اشتراک نظرات طرف مقابل با ایران موثر هستند؟
روسیه و چین باید بخشی از یک تلاش واحد - با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا- برای متقاعد کردن ایران جهت بازگشت به برجام و ارائه برنامه هسته ای خود تحت نظارت بین المللی باشند.

*رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است به دنبال توافق با ایران برای نصب مجدد دوربین‌هایش در تاسیسات کرج است. و گفته است اینکه ندانیم چه اتفاقی در تاسیسات کرج می‌افتد مانع از آن می‌شود که به مذاکره کنندگان در وین اطلاعات بدهیم. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشی حیاتی در ارائه نظارت و شفافیت بین المللی بر برنامه هسته ای ایران دارد. ایران ذیل کنترل بین المللی لازم به توسعه برنامه هسته ای خود ادامه می دهد.

*با وجود برخی اظهارات مقامات اروپایی مبنی بر منطقی بودن روند مذاکرات، آلمان اعلام کرده است که در مذاکرات وین پیشرفتی حاصل نشده و زمان برای ایران رو به اتمام است. دلیل سخت گیری موضوع آلمان چیست؟ با توجه به روی کار آمدن حزب جدید در آلمان که بیشتر مخالف ایران است، موقعیت آلمان را در ادامه مذاکرات چگونه ارزیابی می کنید؟
شما در حال حاضر اشاره می کنید که آلمان یک دولت ائتلافی جدید دارد. جای تعجب نیست که آلمان موضع متفاوتی اتخاذ می کند. مهم این است که اتحادیه اروپا یک جبهه متحد جهت فشار بر ایران برای بازگشت به برجام حفظ کند. آلمان یک بازیگر اساسی در توسعه این موقعیت اتحادیه اروپا است.

کد خبر: ۱۲۴٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha