۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
ماراتن قیمت‌ها در آستانه شب یلدا | کام مردم از گرانی تلخ است
گزارش بازار؛

ماراتن قیمت‌ها در آستانه شب یلدا | کام مردم از گرانی تلخ است

بیرجند- هر چند بنا به گفته متولیان امر در خراسان‌جنوبی از نظر اقلام مورد نیاز شب یلدا چون میوه و آجیل کمبودی وجود ندارد ولی گرانی‌ها کام مردم را تلخ کرده است.

 بازار، گروه استان‌ها: شاید بعد از ایام نوروز، هیچ مناسبت شاد و فرح بخشی به مانند شب یلدا و به قول خراسان‌جنوبی‌ها شب چله برای مردم حائز اهمیت نبوده و سعی می‌کرده‌اند که به هر طریقی این شب را در کنار عزیزانشان باشند.

البته یک بخش مهم این مناسبت خرید اقلام مورد نیاز این شب چون آجیل، میوه‌هایی چون انار و هندوانه و شیرینی است که بی شک تورم و افزایش قیمت این اقلام بر قدرت خرید مردم تأثیر گذاشته و کام آنان را تلخ کرده است.

البته اصناف نیز معتقدند که کالا را با سود قانونی به دست مصرف کننده می رسانند و ریشه را باید در گران شدن هزینه تمام شده تولید و قیمت مواد اولیه در کالاهایی چون انواع شیرینی جست و جو کرد.

مرضیه خدابخشی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: قدیم‌ترها شب یلدا و یا به قول بیرجندی‌ها شب چله را با دورهمی و خوردن آجیل و خشکبار و میوه‌های مخصوص این شب می‌شناختند ولی در شرایط فعلی اینقدر قیمت‌ها افزایش یافته که باید به حدأقل‌ها اکتفا کرد.

قیمت آجیل نجومی شده است!
وی بیان‌کرد: چند روز پیش به یک مغاز فروش آجیل و خشکبار رفتم و برای تنقلات مهدکودک فرزندم مقدار بسیار کمی آجیل و خشکبار ‌برداشتم که شاید از مشت دست کمی بیشتر بود که قیمت‌اش حدود هفتاد هزار تومان شد! و وقتی قیمت هر کیلو را پرسیدم نزدیک ۳۰۰ هزار تومان بود.

این شهروند بیرجندی یادآور شد: برای من سؤال است که گردو و پسته و بادام که در کشور خودمان تولید می‌شود چرا باید اینقدر گران به دست مصرف کننده برسد.

لیلا محسن زاده، شهروند دیگری که از گران بودن قیمت میوه گلایه داشت، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: یکی از آیین‌های شب یلدا در خراسان‌جنوبی مانند بسیاری از نقاط کشور مصرف میوه‌هایی چون انار و هندوانه و ... است.

ماراتن قیمت‌ها در آستانه شب یلدا | کام مردم از گرانی تلخ است

میوه گران به دست مردم می‌رسد
وی بیان‌کرد: هر چند مردم علی‌رغم همه این گرانی‌ها و فشارهای اقتصادی باز هم به آیین و سنت های خود پایبند هستند ولی باید به فکر خانواده‌های با درآمدهای بسیار پایین و یا بدون درآمد ثابت باشیم و با نظارت‌ها حدأقل مانع گرانی‌های بی ضابطه شویم.

محسن زاده گفت: بی شک برای بسیاری از خانواده‌های نیازمند خرید همان هندوانه با کیلویی حدود ۷-۸ هزار تومان نیز با سختی فراهم می‌شود و در مورد میوه‌هایی چون موز و کیوی و...که حتی حرفش را هم نمی زنند که شاید حتی برای سلامت فرزندان آنان نیز مضر باشد چون در هر حال میوه یکی از منابع مهم تأمین ویتامین است.

محسن زاده گفت: به راستی آیا مسئولین نمی توانند برای کاهش هزینه های تولید بخش کشاورزی و تولید میوه تدبیری بیندیشند تا میوه با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده برسد و آیا شایسته است که یک شهروند در بازار میوه و تره بار به واسطه خرید میوه ارزان به دنبال میوه بسیار بسیار ریز و کوچک و حتی گاه پلاسیده باشد تا شاید کمتر شرمنده خانواده باشد.

محمد حیدری، رئیس اتجادیه میوه و تره بار خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: میوه به مناسبت شب یلدا تغییر قیمت نداشته است ولی به واسطه استقبال مردم از برخی میوه‌ها چون هندوانه و انار در این ایام، ممکن تغییر بسیار بسیار اندکی بکند.

قیمت هندوانه و انار در بازار خراسان‌جنوبی
وی گفت: قیمت هر کیلو هندوانه در میدان میوه و تره بار بیرجند از کیلویی۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان بسته به کیفیت متفاوت است و در سطح شهر نیز تا کیلویی هشت هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی ادامه داد: قیمت انار نیز از کیلویی ۱۱ هزار تومان شروع می شود و تا انار با کیفیت بسیار بسیار بالا کیلویی ۳۰ هزار تومان نیز در بازار وجود دارد ولی متوسط قیمت انار حدود کیلویی ۱۷-۱۸ هزار تومان است.

حیدری یادآور شد: هر چند ما در خراسان‌جنوبی تولید میوه‌هایی چون انار به ویژه در شهرستان فردوس داریم ولی برای تنظیم بازار و تأمین نیاز مردم علاوه بر فردوس از شیراز و ساوه و خراسان رضوی نیز انار وارد می‌کنیم.

آجیل مخلوط از کیلویی ۱۳۰ هزار تومان شروع می‌شود
محمد شریف، رئیس اتحادیه فروشندگان خوار و بار خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قیمت انواع آجیل مخلوط در بازار خراسان‌جنوبی از حدود ۱۳۰ هزار تومان شروع می‌شود، گفت: پسته قندقی با قیمت ۲۶۰ هزار و تخم آفتابگردن به قیمت کیلویی ۷۰ تومان، بادام زمینی کیلویی ۶۰ هزار تومان و تخم کدو به قیمت ۱۴۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه قیمت خشکبار نیز تغییر خاصی نداشته است، یادآور شد: کاهش تولید به واسطه خشکسالی و صادرات برخی از اقلام آجیل چون پسته از دلایل افزایش قیمت آجیل است.

قیمت تولید افزایش یافته است
رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه طرح نظارتی شب یلدا تا پنجم دی ماه ادامه‌دارد، گفت: در این طرح بر اصنافی که کالاهای مورد نیاز شب یلدا چون میوه، آجیل و خشکبار و شیرینی را به فروش می‌رسانند، نظارت خواهیم کرد.

وی اظهارکرد: همیشه گفته‌ام که اصناف خراسان‌جنوبی گران فروش نیستند بلکه تنها سود قانونی خود را دریافت می‌کنند.

سود قانونی برای هر کالا متفاوت است و به عنوان مثال سود قانونی برای آجیل ۱۵ درصد و برای میوه حدود ۱۲ درصد است

رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اگر کالایی گران به دست مصرف کننده می‌رسد به واسطه افزایش هزینه‌های تولید است، یادآور شد: سود قانونی برای هر کالا متفاوت است و به عنوان مثال سود قانونی برای آجیل ۱۵ درصد و برای میوه حدود ۱۲ درصد است.

علیزاده با تأکید بر حقوق مصرف کننده گفت: البته با تمام این اوصاف اگر یک واحد صنفی بیش از سود قانونی خود از مصرف کننده و مشتری دریافت و از نیاز مردم در شب یلدا سوء استفاده کند، حتما برخوردهای قانونی و اخطارها صورت خواهد گرفت.

در هر حال مردم شب یلدا را به واسطه ارادت به آیین و سنت‌های خود و از طرفی نیاز روحی به دور هم بودن با هر سختی برگزار خواهند رفت ولی معلوم نیست مسئولان برای کاهش قیمت تمام شده محصولات مورد نیاز و مصرف مردم در ایام خاص چون میوه و شیرینی کی می‌خواهند برنامه‌ریزی کنند.

و از طرف دیگر آیا برنامه‌ای برای کاهش واسطه‌گری و دلال بازی در بازار خواهند داشت؟

کد خبر: ۱۲۴٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha