۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
 دولت از متخصصان بخش مسکن استفاده کند
کارشناس صنعت ساختمان:

دولت از متخصصان بخش مسکن استفاده کند

فروغمند اعرابی، کارشناس صنعت ساختمان تأکید کرد: دولت برای تسهیلگری در حوزه مسکن باید نقش متخصصان را جدی بگیرد چون فقط متخصصان هستند که می توانند الگوی مناسبی پیدا کنند.

به گزارش بازار، هوشنگ فروغمند اعرابی، کارشناس صنعت ساختمان و مدرس دانشگاه به ضرورت نقش تسهیلگری دولتها در ساخت مسکن تأکید و اظهارکرد: دولتها متاسفانه کوتاه مدت نگاه می کنند و برنامه ای برای مسکن در بلندمدت و حداقل ۱۰ ساله ندارند.

وی افزود: دولت برای تسهیلگری در حوزه مسکن باید نقش متخصصان را جدی بگیرد چون فقط متخصصان هستند که می توانند الگوی مناسبی را پیدا کنند.

کارشناس صنعت ساختمان درمورد عرضه زمین عمومی و خصوصی و در پاسخ به این سوال که آیا بخش خصوصی انگیزه و امکان ورود به ساخت مسکن را دارد یا خیر گفت: متاسفانه بخش خصوصی در سالهای اخیر قوت و توان لازم را ندارد یعنی اگر طرح قوی هم به بخش خصوصی ارائه دهیم باز هم پیمانکاران قوی نداریم که بتوانند در سطح بین المللی رقابت کنند.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه بخش خصوصی انگیزه لازم را برای ورود به ساخت و ساز ندارد افزود: کالایی شدن و سودآور بودن مسکن باعث شده که دولت هم به این حوزه ورود کند درصورتیکه دولت در خیلی کشورها واحدهای مسکونی را به مردم اجاره می دهد.

همچنین علی محمد ابراهیمی کارشناس و پژوهشگر حوزه شهری و مسکن با بیان اینکه نهاده اصلی تولید مسکن در کشور زمین با سهم ۷۰ درصدی از قیمت تمام شده است گفت: با وجود اینکه ما در حوزه مسکن عرضه مازاد داریم و تعداد واحدهای مسکونی موجود بیشتر از تعداد خانوارهاست اما قیمتها به شکل تصاعدی بالا می روند.

وی افزود: ما اگر ظرفیت مصوب شهرها، ظرفیت مصوب جمعیت پذیری شهرها و ظرفیت محقق آنها را مقایسه کنیم عمدتاً بین ۴۰ تا ۶۰ درصد نوسان دارند یعنی بسیاری از ظرفیت شهرهای جدید به دلایل مختلفی خالی ماندند.

این پژوهشگر حوزه شهری و مسکن از منفصل و دفعی بودن الگوی توسعه شهری در ساخت مسکن انتقاد کرد و گفت: شهرسازی با الگوی منفصل و دفعی نه تنها هیچ مزیت اقتصادی ندارد بلکه منجر به آسیب های اجتماعی هم خواهد شد و هزینه های زیادی نیز به دنبال دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه سهم ۷۰ درصدی زمین در قیمت تمام شده ساخت مسکن فقط مربوط به مسکن های درون شهری است نه خارج از شهر گفت: در حال حاضر سهم زمین های معرفی شده در قیمت تمام شده ساخت چهار میلیون مسکن خیلی کمتر از ۷۰ درصد است و لذا مسئولان نمی توانند بابت این موضوع منت بر سر مردم بگذارند.

وی یادآورشد: طبق آمار غیررسمی سازمان ملی زمین و مسکن ۱۰ هزار هکتار درون محدوده های شهری و ۳۰ هزار هکتار هم درون حریم منفصل و متصل شهری، زمین دارد که از کیفیت لازم برخوردارند اما این ظرفیت دیده نشده است.

کارشناس حوزه شهری و مسکن معتقد است که توسعه شهری زمانی از دوام و بقای لازم برخوردار است که یک توسعه متصل باشد و شهر به صورت تدریجی و متصل وار گسترش پیدا کند.

ابراهیمی با اشاره به مهم ترین نقاط قوت طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال گفت: تخصیص بخشی از تسهیلات بانکی به حوزه مسکن در این طرح از جمله نقاط قوت به شمار می رود.

کد خبر: ۱۲۴٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha