۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
صنعت حمل و نقل مازندران روی دست انداز مشکلات
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت حمل و نقل مازندران روی دست انداز مشکلات

ساری- گرانی لوازم یدکی و نامناسب بودن جاده ها و بالارفتن استهلاک، فعالان بخش حمل ونقل مازندران را در دست انداز مشکلات فراوان قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۱۶ هزار فعال در حوزه حمل و نقل مازندران وجود دارد و گرانی لوازم یدکی، استهلاک بالای خودرو و هزینه‌های تعمیرات آنان را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است. نامتناسب بودن نرخ کرایه‌ها با تورم، ترافیک و کنده کاری‌های بالا در جاده‌ها فعالیت را برای ناوگان حمل و نقل باری و سنگین در استان سخت کرده است.

یک راننده کامیون در مازندران با اشاره به افزایش لحظه‌ای لوازم یدکی و پاسخگو نبودن مسئولان و بخش‌های مختلف گفت: قیمت اجناس و لوازم یدکی هر لحظه افزایش می‌یابد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هر قطعه کوچک کامیون بیش از سه تا چهار میلیون تومان قیمت دارد، گفت: قیمت‌ها نسبت به سال قبل ۱۰ برابر شده است.

سهمیه سوخت کامیون‌ها ناچیز است
وی سهمیه بندی سوخت را برای خودروهای سنگین کم و ناچیز دانست و گفت: سهمیه ماهانه ۸۰۰ تا هزار لیتر برای کامیون‌های باری ۱۰ چرخ نیاز را تأمین نمی‌کند و ظرف یک هفته این سوخت تمام می‌شود.

راننده دیگری با اشاره به گرانی لاستیک گفت: نرخ چندگانه لاستیک سبب شده تا هزینه‌های نگهداری و استهلاک خودروها برای رانندگان سنگین شود.

احمد جهاندار در گفتگو با خبرنگار بازار بالابودن دستمزد تعمیرات خودرو و اقساط بالا را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: بسیاری از کامیون داران به بانک برای خرید ماشین بدهکار هستند و درامدهایشان پاسخگوی نیازها نیست.

صنعت حمل و نقل مازندران روی دست انداز مشکلات

وی اظهار داشت: با توجه به ترافیک سنگین راه‌های استان و نامناسب بودن جاده‌ها، وجود سرعت گیرهای فراوان، فعالیت ناوگان باری و سنگین در استان پرچالش است.

وی وجود سرعت کاه های نامناسب را سبب بالارفتن هزینه‌ها و استهلاک خودروها دانست.

در عین حال غلامی نماینده یک شرکت واردکننده کالا در نوشهر نیز با بیان اینکه بازرگانان بیشتر ضرر را در زمان انباشت بار در بنادر متحمل می‌شوند، گفت: زمانی که با بار زیاد روبرو هستیم مجبوریم کرایه بیشتری به کامیون داران پرداخت کنیم.

وی با اظهار اینکه باید کالاهای دپوشده را تا قبل از رسیدن کشتی بعدی در بنادر تخلیه کنیم وگرنه جریمه می‌شویم، اظهار داشت: کمبود کامیون و کرایه بالا آن از دیگر مسائلی است که تاجران برای حمل کالاهایشان روبرو هستند.

باید کالاهای دپوشده را تا قبل از رسیدن کشتی بعدی در بنادر تخلیه کنیم وگرنه جریمه می‌شویم، همچنین کمبود کامیون و کرایه بالا آن از دیگر مسائلی است که تاجران برای حمل کالاهایشان روبرو هستند

وی میزان بار جابجا شده از بندر نوشهر را در سال ۳۰۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: ۱۵ هزار دستگاه کامیون برای جابجایی نیاز است و بسیاری از مواقع برای تأمین دچار مشکل هستیم.

خروج تانکرداران از سوخت رسانی
مشکلات حمل ونقل در حوزه تانکرداران و رانندگان سوخت رسان بیش از دیگر بخش‌ها است و سبب خروج بسیاری از رانندگان این بخش شده است.

رئیس انجمن صنفی تانکرداران غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات فراروی صنف تانکرداران، عدم همخوانی کرایه حمل سوخت و کسر پنج درصد تأمین اجتماعی را از مهمترین چالش‌های فراروی این صنف بیان کرد و گفت: عدم همخوانی کرایه حمل سوخت پرداختی از سوی شرکت پخش فرآورده‌ای نفتی به تانکرداران تحت پیمان خود با نرخ کرایه حمل کالا که توسط سازمان راهداری و کانون کامیونداران کشور تعیین و به بخش حمل کالا پرداخت می‌شود از جمله مشکلات است.

حسن محمدی افزود: همچنین در بسیاری از مسیرهای مشابه باتوجه به طی مسیر به صورت یکسر خالی و حمل مواد خطرناک، میزان پرداختی به ارزش یک سوم نرخ کرایه حمل کالا هم نمی‌رسد و این اشکال عمده در پرداخت کرایه‌های شرکت نفت مشکل چندین ساله و مهمترین علت خروج ناوگان از این بخش محسوب می‌شود.

صنعت حمل و نقل مازندران روی دست انداز مشکلات

بازرس کانون کارگری تانکرداران حمل فرآورده‌های نفتی کشور با بیان اینکه متأسفانه مدیران نفت هیچ گاه مهمترین بخش گردش چرخ اقتصادی کشور که همان حمل و نقل فرآورده‌های نفتی است را مورد توجه قرار ندادند و اهمیتی قائل نیستند و آن را وصله ناجور پخش فرآورده‌های نفتی می‌دانند و معتقدند باید از بدنه نفت جدا شود و این نگاه و دیدگاه سبب می‌شود که به زودی باعث ایجاد اختلال گسترده در حمل ونقل سوخت استان و کشور باشیم.

در کنار مشکلات بخش فعالان حمل ونقل تلاش‌های زیادی برای ارتقای وضعیت شغلی فعالان حمل ونقل در استان صورت گرفته است و رضا رستمی نایب رئیس کانون حمل ونقل کشور با اشاره به اجرای طرح بیمه تکمیلی رانندگان اظهار داشت: خدمات بیمه‌ای امسال حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: همچنین خدمات بیمه عمر نیز نسبت به سال قبل رشد چشمگیری یافته است و اجرای این طرح‌ها در ایجاد انگیزه و ترغیب رانندگان به فعالیت نقش مؤثری دارد.

شرکت‌های حمل و نقل ورشکسته هستند
معاون راهداری مازندران با بیان اینکه بیشتر شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر زیان ده و ورشکسته هستند، تصریح کرد: این شرکت‌های حمل و نقل با مشکلات زیادی روبرو هستند و هزینه‌ها و استهلاک خودروهای تحت پوشش بسیار بالا است.

نصیری یادآور شد: کمبود سوخت از دیگر مشکلات فراروی فعالان حمل ونقل به شمار می‌رود و سوخت تخصیصی تا نیمه ماه کفاف و پاسخگوی نیازها نیست.

وی شمار رانندگان فعال در بخش کالا و مسافر را ۲۲ هزار نفر ذکر کرد و گفت: در بخش کالا و مسافر دو نماینده از استان در کشور داریم که در جلسه مربوط به افزایش نرخ حضور دارند و اعلام نظر می‌کنند.

کد خبر: ۱۲۴٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha