۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
طلای سبز باز هم ثروت آفرین شد| ورود پسته به بازار عطر
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

طلای سبز باز هم ثروت آفرین شد| ورود پسته به بازار عطر

رفسنجان- طلای سبز که در اقتصاد کرمان نقش بسیار پررنگی دارد این روزها با ابتکار مخترع رفسنجانی قرار است وارد بازار عطر شود و حالا پسته با رایحه منحصر به فردش در حیطه ای جدید ثروت آفرینی می کند.

بازار؛ گروه استان ها: قرن ها محصول ارزآور پسته در جهان تولید و فقط به معدود استفاده های خوراکی ختم می شود.  مهد تولید آن نیز در رفسنجان منقطه ای کویری است، این منطقه برای تولید این محصول که نسبت به شوری خاک و کمبود آب مقاومت دارد بکر است و محصولی را تولید می کند که طعم بی نظیر در جهان را داراست.

اما کمتر اتفاق افتاده که از این محصول فرآوری های کاربردی تولید شود، معمولاً هر محصول کشاورزی که تولید می شود بسیاری از اجزای آن اعم از برگ، پوست، هسته، چوب و غیره در تهیه موارد و اقلام مورد نیاز بشر در صنایع غذایی و دارویی فرآوری می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

به هر حال تا کنون از محصول ارزآور و با طعم بی نظیر پسته فرآوری هایی شکل نگرفته و تنها به صورت فله و خام به فروش رفته و صادرات آن انجام می شود.  البته تولید زغال کربن از پوست سفید و سخت آن نیز صورت گرفته است در حالی که فرآوری های دیگر این محصول مغفول مانده است.

پوست نرم دانه پسته قرمز و لطیف و دارای رایحه ای خوشبو و دلپذیر است شاید به خاطر گم شدن مردم و تولیدکنندگان این محصول در بوی خوش آن باعث شده کمتر به فکر تولید اسانس این محصول ناب باشیم.

اما عطر و رایحه پسته که می تواند در زمره عطرهای خوشبو قرار گیرد و در مغازه ها بین عطرهای گرم و خشک، ملایم، تند و خنک، ترش و شیرین و ... خودنمایی کند، برای نخستین بار در جهان توسط یک شخص رفسنجانی در آمریکا به ثبت رسیده و به مرحله تولید راه یافته است.

تولید عطر با رایحه پسته
عضو هیئت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان و مدیرعاملی شرکت عطرمایه پسته ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بازار قصه رسیدن به تولید عطر دلپذیر و خوشبوی پسته را بازگو می کند.

سید محمدباقر مرعشی گفت: سال ۱۳۹۲ برای دیدار با یک دوست به تهران عازم شدم، از قضا دوستم مهمانی از آلمان داشت، مقداری پسته تازه و تر از رفسنجان برای این دوست سوغات بردم. وقتی پسته به شخص آلمانی تعارف شد که تناول کند در مقابل چشمان متعجب من، پوست لطیف و نرم پسته ها را بین دستانش کشید و دستش را بو کرد و چنان از بوی این رایحه خوشش آمده بود که همان جان جرقه ای در ذهن من زده شد و متوجه وجود عنصری  ارزشمند (عطر و بوی پسته) و پر فایده شدم که عطر آن را می توان به صورت علمی تولید کرد تا در جهان بپیچد و افراد زیادی را مدهوش خود کند.

وی ادامه داد: سال هاست که ما ایرانی ها پسته را تولید می کنیم اما تا کنون فقط طعمش دارای اهمیت است و به بوی خوش آن که می تواند در زندگی ها جاری و ساری شود توجهی نکرده ایم.

مرعشی گفت: وقتی از تهران به رفسنجان بازگشتم در این خصوص فکر می کردم و سال بعد در فصل پسته با مطالعه در مورد اسانس ها، با شیوه های اسانس گیری آشنا شدم و در صدد تهیه تجهیزات اولیه مورد نیاز برآمدم و مقداری اسانس تهیه کردم.

مدیرعامل شرکت عطرمایه پسته ایرانیان اظهار کرد: بعد از آن با معرفی یکی از دوستان و مراجعه به پژوهشکده اسانس در شهر کاشان، از اهمیت آن و خاص بودن این اسانس مطمئن شدم و مراحل ثبت اختراع داخلی و پتنت (حق انحصاری ثبت اختراع در خارج از کشور) آغاز شد.

البته مشکلات زیادی در این راه وجود داشت که به لطف پروردگار و پیگیری های مستمر مشکلات حل شد و سرانجام در سال ۲۰۱۸ به نتیجه رسید و افتخار ثبت اولین اسانس طبیعی پسته در دنیا به نام ایران حاصل شد

وی گفت: البته مشکلات زیادی در این راه وجود داشت که به لطف پروردگار و پیگیری های مستمر مشکلات حل شد و سرانجام در سال ۲۰۱۸ به نتیجه رسید و افتخار ثبت اولین اسانس طبیعی پسته در دنیا به نام ایران حاصل شد.

بازار عطر " height="443" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/12/21/4/100540.jpg" width="397" />

مرعشی بیان کرد: وقتی برای تجاری سازی این محصول با یکی از موسسات معتبر خارجی ارتباط ایجاد کردم و آنها علاقمندی زیادی برای استفاده از اسانس پسته در محصولاتشان نشان دادند به این پشتوانه ما ظرفیت تولید اسانس را بالا بردیم اما چیزی نگذشت که به دلایل مختلفی از جمله تشدید تحریم ها علیه ایران موسسه خارجی منصرف از خرید این محصول ما شد.

وی تصریح کرد: از مهرماه سال جاری کار پیش تولید آغاز شد همزمان مذاکراتی نیز با مسئولان شهرستان رفسنجان و شرکت صنایع مس صورت گرفت و قول هایی برای مساعدت و حمایت از تولید محصولات داده شد.

خوشبختانه کار گروهی ما به ثمر نشسته و برای نخستین بار در جهان، عطرهایی با رایحه های انحصاری بر پایه اسانس پسته تولید شده و به زودی وارد بازار عطر و ادکلن خواهد شد

اسانس پسته راهی بازار می شود
مدیرعامل شرکت عطرمایه پسته ایرانیان اظهار کرد: امروز با افتخار اعلام می کنیم که خوشبختانه کار گروهی ما به ثمر نشسته و برای نخستین بار در جهان، عطرهایی با رایحه های انحصاری بر پایه اسانس پسته تولید شده و به زودی وارد بازار عطر و ادکلن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه محصولات ما با نام اصلی «بنو» برگرفته از نام بنه که به نوعی اجداد درختان پسته فعلی هستند تولید می شود، افزود: این محصولات همگی بر پایه اسانس طبیعی پسته بوده که در ترکیب با دیگر اسانس های طبیعی در انواع تم ها و رایحه ها مانند رایحه های چرمی چوبی، رایحه های شیرین و گلی، رایحه های میوه ای و ادویه ای و ... گونه های متفاوتی را ایجاد کرده است.

مرعشی ادامه داد: اولین سری محصولات برند «بنوا» محصولات فاخری است که شامل عطر فاخر آناسیا (برگرفته از نام اناس نام شهر قدیمی رفسنجان)، عطر مردانه راگا (برگرفته از نام دره زیبا و جادویی راگه رفسنجان)، عطر زنانه هانامیدا (برگرفته از کلمه هانمید که در گویش بومی رفسنجان به معنای خوب و مناسب است) می باشد و البته دیگر محصولات نیز در حال پژوهش و بازارسنجی برای شروع تولید است.

تولید عطر از ضایعات
وی اظهار کرد: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن پسته تولید می شود و به همین میزان ضایعات پسته دور ریز می شود؛ این ضایعات پوست پسته معضل بزرگی برای محیط زیست، کشاورزان، آفت افلاتوکسین، بهداشت و ... به شمار می رود در حالی که اگر بستر و زیرساخت فرآوری از این ضایعات فراهم شود بهترین عطرها و رایحه های خوشبوی پسته را می توان تولید و روانه بازار کرد که ارزش افزوده هم دارد.

مرعشی بیان کرد: کارهای مختلفی تاکنون انجام شده و از آن اسانس گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم تاکنون این اسانس جایی ثبت نشده و کسی آن را استخراج نکرده ست لذا کارهای ثبت آن را در آمریکا انجام دادیم که بعد از حدود سه سال پیگیری به سرانجام رسید.

وی با اشاره به اینکه عطر پسته هم در ایران و هم آمریکا ثبت شده است، افزود: برای اینکه این ایده در سطح جهانی نیز ثبت شود، در آمریکا هم آن را به ثبت رساندیم.

مدیرعامل شرکت عطرمایه پسته ایرانیان گفت: جالب اینجا بود که طی ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال پیش این اسانس طبیعی ثبت نشده بود در حالی که همه اسانس های دیگر ثبت شده بودند همین مساله سبب شد که آن را در آمریکا ثبت شد و این افتخاری برای کشور و رفسنجان شد که به نام ایران ثبت شد.

وی گفت: کار تحقیقاتی گسترده ای می توان در این زمینه انجام داد؛ پسته کاربردهای وسیعی دارد و یکی از آن ها عطر است که اگر خدا بخواهد تا یکی دو ماه آینده این عطر پسته وارد بازار می شود و برای اولین بار اسانس و عطر پسته را خواهیم داشت.

مرعشی ابراز امیدواری کرد که با حمایت مردم و مسئولان فروش خوبی داشته باشیم و با عطرهای شیخ نشین ها و ترکیه رقابت کنیم عطری که نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل جهان ناب است و بی نظیرترین و خوشبوترین رایحه را دارد.

کد خبر: ۱۲۴٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha