۲ درصد مهاجران جهان در ایران
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

۲ درصد مهاجران جهان در ایران

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: ایران ۴ میلیون مهاجر یعنی دو درصد از کل جمعیت مهاجران جهان را در خود جای داده در حالیکه جمعیت ایران یک درصد کل جمعیت دنیاست.

به گزارش بازار، بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در همایش بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری مهاجران در توسعه روابط با همسایگان، با اشاره به نگاه انسانی و اجتماعی به مقوله مهاجرت با بیان اینکه هر ۱۰ درصد افزایش مهاجران ۱.۵ درصد به حجم تجارت اضافه می‌کند افزود: بخش عمده‌ای از کالاهای صادراتی ایران به عراق و افغانستان از طریق مهاجران به این کشورها صادر می‌شود.
 
وی اضافه کرد: از آنجا که مهاجرت و مهاجران فرصتی برای رونق بخشی به تجارت هستند بنابراین نهادهایی مانند اتاق تهران و تشکل‌های وابسته باید تلاش کنند تا اندیشه برخورد ناصواب، طبقاتی و نژادی با مهاجران، بازتعریف شود.
 
عشقی با بیان اینکه ایران باید آغوش خود را برای مهاجران باز کند تا از مواهب آن برخوردار شود، افزود: در عین حال به مقوله مهاجرت باید نگاه اقتصادی داشت و فرصت‌ها و تهدیدهای آن را در نظر گرفت.
 
وی افزود: ایران در منطقه‌ای واقع شده که گسل جغرافیایی پرتحرک و پرحاشیه است که در طول تاریخ و از میانه قرن ۱۸ با ظهور امپراطوری عثمانی و تصرف هند از سوی بریتانیا تبدیل به یک کانون خطر شده؛ به نحوی که یک گسل در حال لرزش دائمی تبدیل شد است.
 
به گفته عشقی، نزدیکی دینی و فرهنگی و وجود فهرست اشتراکات موجب شده که مهاجرت افغان‌ها و عراقی‌ها برای ایران قابل هضم باشد؛ بنابراین هضم فرهگی و اجتماعی این اقوام در جامعه ایرانی پیچیده نیست و این یک فرصت به شمار می‌رود.
 
وی افزود: بخش عمده‌ای از زحمت بازسازی ایران بعد از جنگ به عهده مهاجرانی بوده است که در ایران حضور یافته اند جالب است بدانیم ۱.۲ تریلیون دلار خسارت به ایران در دوره جنگ تحمیلی وارد شده است.

کد خبر: ۱۲۴٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha