۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
آشنایی با فرایند ترخیص کانتینر از بندرعباس و بوشهر (بررسی نهایی)

آشنایی با فرایند ترخیص کانتینر از بندرعباس و بوشهر (بررسی نهایی)

دو شهر بندری بندرعباس و بوشهر از لحاظ موقعیت جغرافیایی و استراتژیک عالی، نقش بسزایی را در واردات و صادرات انواع کالاها ایفا می‌کنند.

به گزارش بازار، دو شهر بندری بندرعباس و بوشهر از لحاظ موقعیت جغرافیایی و استراتژیک عالی، نقش بسزایی را در واردات و صادرات انواع کالاها ایفا می‌کنند. گمرکات این دو شهر مهمترین مبادی ورودی و از مهمترین بنادر کشور جهت ترخیص بار دریایی و ترخیص کالای کانتینری می‌باشند؛ به همین دلیل شناخت چگونگی ترخیص کالا در گمرک شهید رجایی و شهید باهنر بندرعباس و مزایای ترخیص کانتینر از بوشهر به شما در کنترل بهتر و موفق‌تر شرایط کمک بسیاری خواهد کرد. با این مقاله از ققنوس ترخیص همراه باشید تا نکات مهمی را در رابطه با ترخیص کالا از گمرکات بندرعباس و بوشهر بخوانید.

ترخیص کالا در گمرک بندرعباس

بزرگترین و وسیع‌ترین بندر کشور، گمرک بندر عباس می‌باشد که سالانه قابلیت پذیرش و نگهداری بیش از ۸۰ میلیون کالا را دارد. وسعت این بندر به حدود ۴۸۰۰ هکتار می‌رسد و از مهمترین بنادر تجاری ایران در زمینه واردات و صادرات کالا به شمار می‌رود. بندرعباس دارای دو گمرک مهم به نام‌های گمرک شهید رجایی و گمرک شهید باهنر می‌باشد که نقش مهمی را در جابجایی کالا و لوازم ایفا می‌کنند و با وجود کارخانه‌های زیاد و بزرگ صنعتی به یکی از مهمترین شهرهای بازرگانی کشور تبدیل شده‌اند.

از آنجا که حدود ۷۰ درصد حجم ترانزیت کالا در بنادر ایران بر عهده گمرکات بندرعباس می‌باشد، این بندر به بزرگترین ترمینال کانتینری در کشور معروف شده است و حجم بالایی از ترخیص کانتینر در بندرعباس صورت می‌گیرد. علاوه بر این، کارمندان مشغول درگمرک بندرعباس امور تجار و بازرگانان را با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌دهند؛ به همین منظور بسیاری از تجار و بازرگانان ترجیح می‌دهند کالای کانتینری خود را در این بندر ترخیص کنند و گمرک شهید رجایی یا شهید باهنر را جهت ترخیص کالا انتخاب می‌کنند.

گمرک شهید رجایی بندرعباس

بزرگترین گمرک کشور برای ترخیص بار دریایی و مهمترین گمرک خاورمیانه، گمرک شهید رجایی در بندرعباس است که وسعتی  به مساحت حدود ۲۴۰۰ هکتار دارد و سالانه حدود ۵۵ درصد حجم کالاهای وارداتی و صادراتی و ۷۰ درصد ترانزیت کشور را مدیریت و کنترل می‌کند. وجود جرثقیل برای تسریع فرایند ترخیص کالا و ارتباط این بندر با ۸۵ شرکت بین المللی از جمله ویژگی‌های متمایز ترخیص کالا در بندر شهید رجایی بندر عباس از سایر گمرکات کشور می‌باشند.

ترخیص کانتینر از گمرک رجایی

برای ترخیص کالای کانتینری و واردات کالا از چین به کشور از طریق گمرک رجایی بندرعباس نیاز به عبور از مرزهای گمرکی دارید و عواملی همچون نزدیکی به مراکز فروش و نزدیکی به مراکز تولید در این فرایند موثر هستند. اگر قصد واردات کالا از چین را دارید، معمولا حمل کالا به صورت دریایی صورت می‌گیرد و مقصد دریافت و ترخیص بار دریایی می‌تواند یکی از بنادر خرمشهر، بندرعباس یا بندر امام باشد. حمل کالا به صورت کانتینری از سراسر جهان به گمرک بندرعباس و برعکس انجام می‌شود و از آنجا که گمرک رجایی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده، وجود قبض انبار قابل معامله در این گمرک به کاهش هزینه‌های ترخیص کالا کمک بسیاری کرده است.

علاوه بر این، درخصوص هزینه ترخیص کانتینر باید بدانید که هزینه‌های گمرکی به طور قابل توجهی به ارزش کالا بستگی دارند. هزینه باربری، انبارداری، تخلیه، بارچینی، تعرفه بندی، آزمایش، کارشناسی و بدرقه کالا از جمله هزینه‌های ترخیص کالا از بندرعباس هستند که به مواردی همچون نوع کالا، مدت نگهداری در انبار، مالیات و بیمه نیز بستگی دارند.

ترخیص کالا در گمرک شهید باهنر بندرعباس

گمرک شهید باهنر بندرعباس نزدیک به منطقه آزاد قشم و کیش قرار دارد و بعد از گمرک رجایی، مهمترین گمرک واقع در جنوب کشور محسوب می‌شود. فعالیت این گمرک در زمینه حمل و نقل بار مسافرتی، حمل و نقل کالا و صادرات کالاهای غیرنفتی می‌باشد و با وجود ۱۲ اسکله، سالانه حدود ۸۰۰۰ تن محموله را مدیریت می‌کند؛ بنابراین ترخیص کانتینر از این گمرک هم به انتخاب بسیاری از تجار تبدیل شده است.

انواع کالاهای قابل ترخیص در بندر عباس

اگر گمرک بندرعباس را برای ترخیص کالا یا ترخیص بار دریایی خود انتخاب می‌کنید، لازم است علاوه بر شناخت امکانات و شرایط ترخیص کالا با انواع کالاهای قابل ترخیص در گمرکات این بندر مهم نیز آشنا شوید. خودرو، لوازم و تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، فرش ماشینی، شیرآلات بهداشتی، محصولات آرایشی و بهداشتی، ماشین آلات راه سازی و محصولات خاص نظامی از جمله مواردی هستند که می‌توانند از گمرک بندرعباس ترخیص شوند.

ترخیص کالا از گمرک بوشهر

بوشهر یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور به شمار می‌رود و به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی که دارد، حجم بالایی از ترخیص کالا در گمرک بوشهر صورت می‌گیرد. علاوه بر موقعیت جغرافیایی مناسب، فرایند ترخیص کالا در این گمرک به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته انجام می‌شود و تنها در ساعت‌های خاصی امور ترخیصی انجام نمی‌شوند. تخفیفات گمرکی که در گمرک بوشهر برای برخی کالاها لحاظ می‌شود از توقف کشتی‌ها در دبی جلوگیری می‌کند و چنین ویژگی‌هایی سبب شده‌اند تا با ترافیک بالای ترخیص از این گمرک مواجه شویم. حضور ترخیص کاران و حق العملکاران حرفه‌ای ققنوس ترخیص در این شرایط به انجام دقیق تشریفات گمرکی در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه، به تجار و بازرگانان عزیز کمک بسیاری خواهد کرد.

مزایای ترخیص کانتینر از گمرک بوشهر

ترخیص کالا به صورت ۲۴ ساعته، معافیت‌های گمرکی (برای کالاهایی که در منطقه تولید و وارد کشور شده‌اند)، ورود کالا به منطقه با حداقل تشریفات گمرکی و بدون نیاز به ثبت سفارش، هزینه نسبتا پایین انبارداری، نزدیک بودن منطقه ویژه اقتصادی پارس به منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس (کویت، قطر، بحرین و عربستان)، صادرات مجدد کالاهای وارد شده، امکان ترانزیت سریع محموله‌ها به صورت زمینی، هوایی و دریایی و دریافت گواهی مبدا برای محموله‌هایی که از منطقه خارج شده و وارد سرزمین اصلی می‌شوند، از جمله مزایایی هستند که ترخیص کالا در گمرک بوشهر با خود به همراه دارد و امکان تجارت بین المللی راحت‌تر را برای تجار و بازرگانان داخلی و خارجی فراهم خواهند کرد.

مراحل ترخیص کالا از گمرکات بوشهر و بندرعباس

ترخیص کالا از گمرک سلسله مراتب مختلف و به هم پیوسته‌ای را شامل می‌شود که بدون دانش و آگاهی کافی دشوار و مشکل ساز خواهند بود. تهیه و آماده سازی مدارک مورد نیاز ترخیص کالا و هزینه‌های گمرکی بخشی از مراحل ترخیص بار می‌باشند که نیاز به اطلاعات کافی دارند؛ به همین دلیل شرکت ‌های ترخیص کالا نقش بسزایی را در تسریع و تسهیل فرایند ترخیص کالا ایفا می‌کنند. ترخیص کالا در گمرک بندرعباس و ترخیص کالا در گمرک بوشهر نیز همانند ترخیص هر نوع کالا یا کانتینری نیاز به انجام برخی دستورالعمل‌های مشخص دارد.

ثبت اطلاعات و تنظیم اظهارنامه در سامانه EPL، پرینت اظهارنامه، دریافت شماره کوتاژ و تعیین مسیر گمرکی، ارزیابی کالا، اخذ مجوزهای ضروری، کارشناسی سرویس، مراجعه به صندوق، انبارداری، درب خروج گمرک و در نهایت خروج کالا، خلاصه‌ای از مراحل ترخیص کالا و ترخیص بار دریایی از گمرکات می‌باشند که باید به ترتیب پیگیری نمایید.

کلام پایانی

حضور کارشناسان مجرب و حق العملکاران ماهر گمرکی همواره در سرعت بخشیدن به تشریفات ترخیص کالا از گمرک بسیار موثر است و تجربه و دانش چنین افرادی می‌تواند به تجارت بهتر و راحت‌تر تجار و بازرگانان عزیز کمک بسیاری کند. ترخیص انواع کالا در گمرک شهید رجایی و گمرک شهید باهنر بندرعباس از جمله اصلی‌ترین خدماتی هستند که شرکت ققنوس ترخیص ارائه می‌دهد تا با بهره گیری از تیمی متخصص بتوانید کالای خود را به بهترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان ترخیص و به کشور وارد نمایید. همچنین درصورت نیاز می‌توانید با کارشناسان ما در ققنوس ترخیص در ارتباط باشید و برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترخیص کالا و ترانزیت بین المللی به وبسایت ققنوس ترخیص به نشانی fnxcustoms.com مراجعه کنید.

کد خبر: ۱۲۴٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha