۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
سهم هر ایرانی از درآمد نفتی ۱۴۰۱ ؛ ۸.۵ برابر یارانه نقدی

سهم هر ایرانی از درآمد نفتی ۱۴۰۱ ؛ ۸.۵ برابر یارانه نقدی

دولت درآمد حاصل از فروش نفت برای سال آینده را ۳۸۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است که با فرض جمعیت ۸۳ میلیونی کشور سهم هر ایرانی از درآمدهای نفتی سالانه حدود ۴.۶ میلیون تومان خواهد بود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: لایحه بودجه ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱، به عنوان نخستین بودجه دولت سیزدهم راهی مجلس شده است. لایحه ای که با حواشی بسیاری همراه بود. با این وجود کابینه ابراهیم رییسی پیش از این گفته بود که لایحه بودجه ۱۴۰۱ را با دقت تمام بسته‌اند و تلاش کرده‌اند که بودجه انقباضی باشد. بودجه ای که بر خلاف آنچه رییس سازمان برنامه و بودجه ادعا کرده بود، بدون توجه به شرایط تحریمی بسته شد. دولت در اولین سند دخل و خرج خود میزان صادرات نفت را ۱.۲ میلیون بشکه و درآمد حاصل از آن را درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. نگاهی به ردیف های دیگر بودجه نشان می دهد که ۲۷ درصد منابع درآمدی دولت در سال آینده از محل فروش طلای سیاه تامین خواهد شد.

با فرض تحقق تمام درآمدهای نفتی می توان گفت که سهم هر ایرانی(با فرض جمعیت ۸۳ میلیون نفری) از کل درآمدهای نفتی  سال آینده چیزی حدود ۴ میلیون و  ۵۹۰ هزار تومان و ماهانه ۳۸۲ هزار و ۵۳۰ تومان خواهد بود

سهم هر ایرانی از نفت، حدود ۴.۶ میلیون
با فرض تحقق تمام درآمدهای نفتی می توان گفت که سهم هر ایرانی(با فرض جمعیت ۸۳ میلیون نفری) از کل درآمدهای نفتی سالانه چیزی حدود ۴ میلیون و  ۵۹۰ هزار تومان و ماهانه ۳۸۲ هزار و ۵۳۰ تومان خواهد بود.

حال آنکه میزان یارانه نقدی پرداختی دولت که البته آن هم به تمام اقشار درآمدی تعلق نمی گیرید ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. با این حساب می توان گفت که سهم هر ایرانی از درآمد نفتی سال آینده حدود ۸.۵ برابر  یارانه ای است که دولت در حال حاضر تحت عنوان یارانه نقدی می پردازد.

داستان یارانه ۱۲۰ هزار تومانی چیست؟
برای سال آینده در مجموع بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش بینی شده است که تغییری نسبت به گذشته ندارد و نشان دهنده افزایش مبلغ یارانه نیست مگر اینکه حذف انجام شود. در این میان مسئولین دولتی البته وعده هایی درباره افزایش منایع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم داده اند. آنگونه که مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و حمایت از دهک‌های پایین حدود ۱۰۰ هزار میلیارد اعتبار پیش‌بینی شده است. به گفته این عضو کابینه ابراهیم رییسی مبلغ پرداختی بابت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی احتمالاً بین ۹۰، ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در دهک‌های پایین متغیر خواهد بود. جریان به نحوی خواهد بود که قدرت خرید حدود پنج دهک پایین افزایش یافته و دهک‌های بالا که سرانه مصرف بالاتری دارند پول بیشتری خرج خواهند کر د.

کد خبر: ۱۲۴٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha