۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
پروژه های عادی همدان در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی تعریف نشوند
استاندار همدان:

پروژه های عادی همدان در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی تعریف نشوند

همدان- استاندار همدان گفت: نباید پروژه های عادی در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی تعریف شوند چراکه باید ارتقای راندمان تولید، کاهش وابستگی ها و جهش صادرات در پروژه های اقتصاد مقاومتی مدنظر باشد.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا قاسمی فرزاد پیش از ظهر پنج شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد به لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: هشت سرفصل از همدان در این لایحه حذف شده در حالی که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود داشته اند.

وی با بیان اینکه این موارد باید مورد بررسی قرارگیرند، مطرح کرد: موارد حذف شده شامل بهسازی راه اصلی اراک - خنجین- قهاوند به اتوبان، احداث آزادراه به سمت کرمانشاه، چهارخطه شدن محور نهاوند- آورزمان- ملایر، احداث باند دوم سه راهی به سمت دمق و اورقین، آبرسانی به ملایر از سد کلان ملایر، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر ملایر، ایجاد تاسیسات شهر فامنین و احداث استادیوم پنج هزار نفری ملایر است.

استاندار همدان با بیان اینکه موضوع آب و بهره وری مهم ترین سرفصل ما در اقتصاد مقاومتی است؛ عنوان کرد: در این راستا باید به صورت ویژه دستگاه هایی چون جهادکشاورزی، آبفا، آب منطقه ای و صنعت به موضوع آب توجه داشته و هر جلسه دو دستگاه عملکردها را ارائه کنند.

گزارش های اقدامات جهاد کشاورزی در خصوص کشت گلخانه ای در برابر کشت های غرقابی گسترده در استان همدان کفایت نمی کند

وی با اشاره به اینکه گزارش های اقدامات جهاد کشاورزی در خصوص کشت گلخانه ای در برابر کشت های غرقابی گسترده در استان همدان کفایت نمی کند، اظهار کرد: در کشت های گلخانه ای باید به نحو مناسبی وارد کار شد چراکه ما در استان به سرعت در حال هدر دادن آب هستیم.

قاسمی فرزاد در ادامه صحبت های خود گفت: مدیران استان همدان باید پاشنه کشیده در اجرای محورهای اقتصاد مقاومتی وارد کار شوند و آن را تحقق بخشند.

وی به وضعیت کشت های گلخانه ای نیز اشاره کرد و گفت: در عرصه کشت های گلخانه ای و شهرک های گلخانه ای در سطوح ۲۰ هکتار و ۸۰ هکتار باید شاهد تغییر بوده و تحقق میزان بیشتری در این عرصه را برای سال آینده در پیش بگیریم.

استاندار همدان در ادامه با تاکید بر اینکه فرمانداران باید برای استفاده از پساب فاضلاب وارد کار شوند، عنوان کرد: ظرفیت پساب ۳۶ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۹ میلیون مترمکعب بوده و باید افزایش یابد و از این مسیر، می توان در دو بخش صنعت و کشاورزی استفاده کرد.

بازچرخانی آب در استان همدان مورد توجه قرار گیرد
وی به وضعیت خشکسالی و کم آبی در استان و استفاده بسیار آب در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید بحث بازچرخانی آب در استان همدان مورد توجه قرار گیرد.

استاندار همدان در پایان خواستار توجه مدیران به پروژه های اقتصاد مقاومتی شد و افزود: نباید پروژه های عادی در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی تعریف شوند بلکه باید ارتقای راندمان تولید، کاهش وابستگی ها، ارتقای صادرات و غیره در پروژه های اقتصاد مقاومتی مدنظر باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز به پروژه های اقتصاد مقاومتی در استان همدان اشاره کرد و افزود: از این بین تعداد ۱۸ پروژه در سامانه کشوری قرار دارند و ماهانه رصد می شوند.

ظاهر پورمجاهد خاطرنشان کرد: پروژه های دیگری در زمینه اقتصاد مقاومتی در استان همدان فعال است و در این مسیر در حال پیش روی هستند.

وی به پیش روی خوشه چرم و خوشه فرش در استان همدان اشاره کرد و افزود: این موارد تمام شهرستان ها را پوشش می دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان ادامه داد: نمایندگی وزارت امور خارجه در همدان را چند سال پیگیری کرده ایم و بایستی در دستور کار کمیته قرار گیرد.

پورمجاهد با بیان اینکه در این خصوص خواستار مشخص شدن سریعتر محل از سوی کمیته ساماندهی استان شد، ادامه داد: توسعه کشت های گلخانه ای در استان همدان نیز نیاز به اعتبارات زیرساختی مناسب دارد.

پیش روی پروژه های اقتصاد مقاومتی نیازمند همت مسئولان
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز در ادامه این جلسه به لایحه بودجه ارائه شده به مجلس اشاره کرد و افزود: در این لایحه بخشنامه ای صادر شده که دستور اکیدی به مدیران اجرایی برای دفاع از لایحه دارد و در آن تاکید شده که دستگاه های دولتی مجاز به تغییراتی در بندها، جداول و غیره آن نیستند.

سیداسکندر صیدایی با اشاره به اینکه در مبانی لایحه بودجه ۱۴۰۱ بحث آسیب شناسی اقتصاد، تاکیدات مقام معظم رهبری، سرمایه گذاری و ارتقای بهره وری و تشکیل صندوق توسعه استانی وغیره مدنظر است، مطرح کرد: در تخصیص بودجه هیچ شهرستانی نسبت به شهرستان دیگر برتری ندارد و همه شهرستان ها یکسان هستند.

در سال جاری بالغ بر ۴۶۰ میلیارد تومان بودجه محرومیت‌زدایی به استان همدان تخصیص یافت

وی ادامه داد: در سال جاری بالغ بر ۴۶۰ میلیارد تومان بودجه محرومیت‌زدایی استان را در پنج فصل اختصاص دادند اما سهم هر شهرستان و نوع پروژه در دست استان نبود و دستگاه ملی با مجلس و سازمان برنامه و بودجه تخصیص را انجام می‌داد که هم اکنون بخش محدودی از آن قابلیت تغییر پروژه را دارد.

صیدایی با اشاره به اینکه در تخصیص این بودجه‌ها عدالت شهرستانی دیده نشده و باید این اعتبارات در استان تخصیص یابد؛ گفت: نمایندگان استان در مجلس ورود کنند تا در دو آیتم بهداشت و درمان تجدید نظر شود البته در این زمینه، اقداماتی در حال انجام است و امیدواریم در بودجه بعدی این دغدغه‌ها را نداشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان در ادامه صحبت های خود به بحث فروش اموال مازاد دولتی نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه در استان همدان قدم های خوبی برداشته شده است.

وی در این راستا به فروش اموال مازاد دولتی به نحو مناسب از سوی استانداری، اداره کل بهزیستی و راه و شهرسازی استان اشاره و خواستار پیگیری این روند از سوی همه دستگاه های اجرایی شد.

صیدایی با بیان اینکه در راستای پیش روی پروژه های اقتصاد مقاومتی در استان همدان همت معاونین استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی در سطح استان نیاز است، عنوان کرد: امید است تا پایان سال، مجدد شاهد تخصیص اعتبارات دولتی برای پیشبرد این پروژه های مهم باشیم.

در ادامه این جلسه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز مطرح کرد: مجتمع فرهنگی فیروزان نهاوند با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم اکنون راکد و نیازمند تزریق اعتبار است.

احمدرضا احسانی اضافه کرد: مجتمع فرهنگی هنری زنگنه ملایر نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی فاقد اعتبار است.

وی در این راستا خواستار تخصیص اعتبار استانی به پروژه های مذکور شد.

برای سال ۱۴۰۱ در خصوص پیش روی پروژه آبرسانی به ملایر بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان تخصیص خواهد یافت

منصور ستوده؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان نیز با بیان اینکه سال پایانی پروژه آبرسانی به ملایر را به سال ۱۴۰۳ رسانده ایم، اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۱ در این زمینه، ۱۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان تخصیص خواهد یافت.

ضرورت تشکیل کمیته ای برای استفاده بهینه ای از منابع آبی همدان
فرماندار همدان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی مقید به زمان نیست، بیان کرد: این بحث از سال ۱۳۹۴ از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده اما آن طور که باید اتفاق می افتاد، اتفاق نیفتاده یا سیکل ثابتی دارد.

محمدعلی محمدی ادامه داد: در این مسیر حرکت ها شایسته مطلب مهم مقام معظم رهبری نیست، نمونه بارز این بحث توجه به پتانسیل های آبی است چنان که با توجه اقتصاد مقاومتی بایستی نگاهمان به داخل باشد.

وی عنوان کرد: در کنار پروژه هایی چون انتقال آب از تالوار به همدان باید به ظرفیت های داخلی آبی استان توجه داشته و در مسیر، اصلاح الگوی کشت، استفاده بهینه از منابع آبی و غیره گام برداریم و حتی می توان کمیته ای در این راستا تشکیل تا بتوان استفاده بهینه ای از منابع آبی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۲۴٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      شهرداری همدان برای آبیاری درختان وچمنها مقدار زیادی آب رو هدر می‌دهند طوری ک آب در خیابان‌ها ومعارف جاری می‌شود وباعث تصادف وتاریک می‌شود خصوصادرفصل تابستان ک خیابان‌ها چرب است پیگیری کنید