۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰
چشم انداز مثبتی از حصول توافق در وین دیده می شود| اختلاف ایران و آژانس راهکار فنی دارد
سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با بازار:

چشم انداز مثبتی از حصول توافق در وین دیده می شود| اختلاف ایران و آژانس راهکار فنی دارد

«مارک فینو» معتقد است در حال حاضر چشم انداز مثبتی از حصول توافق در مذاکرات احیای برجام در وین دیده می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: پس از اولین نشست دور هفتم مذاکرات وین که خروجی مثبتی نداشت، نشست دوم این دور در حال برگزاری است و اظهارنظرهای امیدوارکننده نسبت به آینده مذاکرات خروجی آن بود.

به گونه ای که اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین خبر داده کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار از زمان آغاز دور جدید گفت‌وگوها تشکیل شده است.

در عین حال برخی کشورها از جمله آلمان اظهار داشته اند که هیچ پیشرفتی در مذاکرات وجود ندارد و ایران را تهدید به اتمام وقت دیپلماسی کرده اند. البته این موضع گیری را باید مرتبط به تغییر دولت آلمان نسبت داد؛ دولتی که وزیر خارجه آن از حزب سبزها است که در مواضع خود نسبت به ایران تندتر هستند.

در عین حال ایران و آژانس در خصوص چگونگی بازرسی از تاسیسات کرج به توافق رسیدند که نشانه ای مثبت از روند آتی مذاکرات وین می تواند ارزیابی شود.

در این خصوص «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در پیامی توییتری از توافق میان این نهاد و ایران در خصوص نصب دوربین های نظارتی در مجتمع تسا کرج خبر داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص ادامه داد: این موضوع برای راستی آزمایی ذیل توافق هسته ای بسیار مهم است و کار برای پرداختن به مسائل مهم پاردمانی دیگر ادامه خواهد داشت.

درباره این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده که در ادامه آمده است. «مارک فینو» در حال حاضر مدیر بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

*اولین نشست هفتمین دور مذاکرات وین در حالی به پایان رسیده بود که انتظار حصول توافق را غیر محتمل کرده بود. اما در چند روز اخیر و متعاقب دومین نشست اخبار مثبت از ادامه روند مذاکرات مخابره شد و طرفین اروپایی نیز اظهارات مثبتی بیان کرده بودند. دلیل تغییر مواضع در یک هفته اخیر چه بود؟
در چنین مذاکره پیچیده‌ای، اجتناب‌ناپذیر است که طرف‌ها بیانیه‌های عمومی برای اعمال فشار بر طرف‌های دیگر یا بالا بردن سطح چانه‌زنی احتمالی بدهند.

در واقع بخشی از روند مذاکرات کارها و تبلیغات رسانه ایبه منظور تحت فشار قرار دادن طرف مقابل است تا امتیاز بدهد.

آنچه واقعاً اهمیت دارد این است که در مذاکرات چه اتفاقی می افتد و همیشه علنی نمی شود. بنابراین جای تعجب نیست که اکنون ارزیابی از چشم انداز توافق مثبت تر است. این نتیجه پویایی مذاکرات با امتیازات احتمالی متقابل است.

*نقش روسیه و چین را در مذاکرات اخیر چگونه ارزیابی می کنند و تا چه میزان بر اشتراک نظرات طرف مقابل با ایران موثر هستند؟
روسیه و چین از آغاز بحران ناشی از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، به شدت طرفدار بازگرداندن پایبندی کامل به برجام بوده اند. در ماه‌های اخیر، پس از تصمیم بایدن برای بازگشت به توافق، آنها در کنار اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند تا راه‌حل‌هایی برای بحران که قابل قبول برای همه طرف‌ها باشد، بیابند. آنها همچنین ایران را تشویق کردند تا از هر گونه تشدید تنش از جایی که استقرار در آن دشوارتر است، اجتناب کند.

*رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است به دنبال توافق با ایران برای نصب مجدد دوربین‌هایش در تاسیسات کرج است. و گفته است اینکه ندانیم چه اتفاقی در تاسیسات کرج می‌افتد مانع از آن می‌شود که به مذاکره کنندگان در وین اطلاعات بدهیم. البته ایران و آژانس در خصوص نصب دوربینهای آژانس به توافق رسیدند. ارزیابی شما از اینگونه اظهارات گروسی در میانه مذاکرات چیست؟
منظور رافائل گروسی مدیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید دسترسی کامل جهت انطباق و شفافیت برنامه هسته ای ایران با موافقتنامه پادمان، پروتکل الحاقی و برجام را در اختیار داشته باشد.

اگر اختلافاتی در مورد دسترسی بین ایران و آژانس وجود داشته باشد، به جای پیچیده تر کردن مذاکرات وین، می توان آنها را با راه حل های فنی حل کرد.

*به رغم برخی اظهارات مقامات اروپایی مبنی بر معقول بودن روند مذاکرات، آلمان اعلام کرده هیچ پیشرفتی در مذاکرات وین وجود ندارد و زمان برای ایران در حال اتمام است. دلیل موضوع سختگیرانه آلمان چیست؟ با توجه به قدرت رسیدن حزب جدید در آلمان که ضدیت بیشتری با ایران دارند مواضع آلمان را در ادامه مذاکرات چگونه ارزیابی می کنید؟
البته سیاست خارجی نیز مانند هر کشوری تحت تأثیر عوامل داخلی است. در مورد آلمان نیز چنین است و روندهای داخلی بر سیاست خارجی این کشور تاثیرگذار است. در حال حاضر نیز در آلمان ائتلافی از احزاب مختلف قدرت را به دست گرفته است که حزب سبزها نیز یکی از آن احزاب به شمار می رود.

 سبزها که اعضای ائتلاف جدید و مخالف سلاح‌های هسته‌ای هستند، می‌ترسیدند متهم به ضعیف بودن یا تساهل بیش از حد در برابر ایران شوند. اما در اصل، دولت آلمان به عنوان یکی از اعضای کلیدی اتحادیه اروپا، متعهد به پایان موفقیت آمیز مذاکرات وین و بازگشت به پایبندی کامل به برجام است.

کد خبر: ۱۲۴٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha