۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
لزوم تجدیدنظر در سهم همدان از تسهیلات بند«الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰
معاون استاندار همدان تاکید کرد

لزوم تجدیدنظر در سهم همدان از تسهیلات بند«الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰

همدان- معاون اقتصادی استانداری همدان بر لزوم تجدید نظر در سهم همدان از تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تاکید کرد و گفت: تسریع در استفاده از این تسهیلات مستلزم همراهی بانک ها است.

به گزارش خبرنگار بازار، پنجمین جلسه کمیته استانی تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان و با حضور مدیرکل دفتر آینده پژوهی، مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان و مدیران دستگاه های اجرایی و مدیران بانکی ظهر چهارشنبه در محل سالن جلسات دارایی همدان برگزار شد.

مدیرکل دفترآینده پژوهی، مدلسازی و مدیریت اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی در این این جلسه گفت: پرداخت هرگونه تسهیلات به متقاضیان به تشخیص شورای برنامه ریزی و کمیته استانی صورت می گیرد.

ابراهیم صیامی بیان کرد: قرارداد عاملیت وزارتخانه های صمت، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت میراث فرهنگی با بانک های عامل منعقد شده است.

ماهیت تبصره ۱۸ به گونه ای است که هیچ گونه فشاری به سیستم بانکی وارد نشود و بانکها از منابع سرمایه گذاری شده دولت، تسهیلات را پرداخت می کنند

وی عنوان کرد: ماهیت تبصره ۱۸ به گونه ای است که هیچ گونه فشاری به سیستم بانکی وارد نشود و بانکها از منابع سرمایه گذاری شده دولت، تسهیلات را پرداخت می کنند.

صیامی افزود: یکی دیگر از هدف گذاری های این تبصره، احیای واحدهای نیمه تمام تولیدی است و استانهایی که در این زمینه پیشرو هستند و می توانند منابع بیشتری جذب کنند، هیچگونه محدودیتی از سوی وزارت خانه ندارند.

تاکنون، از بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور، ۱۲ هزار میلیارد تومان به حساب دستگاههای اجرایی واریز شده که سازمان جهاد کشاورزی بیشترین سهم را داشته است

وی گفت: تاکنون، از بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور، ۱۲ هزار میلیارد تومان به حساب دستگاههای اجرایی واریز شده که سازمان جهاد کشاورزی بیشترین سهم را داشته است.

صیامی افزود: در استفاده از این تسهیلات به گونه ای برنامه ریزی شده تا استانی که بالاترین نرخ بیکاری را داشته بیشترین سهم با کمترین نرخ سود را دریافت کند.

بررسی اقتصادی طرح ها بر عهده بانک ها است
صیامی افزود: در کمیته کشوری این تسهیلات، مدیران بانکی، بیمه ای و بازار سرمایه ای حضور دارند که اهلیت طرح ها توسط این کمیته تایید و بررسی اقتصادی طرح ها بر عهده بانک ها است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این جلسه گفت: اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان در کمیته استانی تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور با برنامه عمل کرده است.

ظاهر پورمجاهد گفت: اگر سهم استان همدان اضافه شود به سرعت طرح های تولیدی را فعال می کنیم.

تسریع در استفاده از این تسهیلات مستلزم آن است که سیستم بانکی فعال تر و دستورالعمل های داخلی بانک ها هر چه سریع تر بازنگری شود

وی بیان کرد: تسریع در استفاده از این تسهیلات مستلزم آن است که سیستم بانکی فعال تر و دستورالعمل های داخلی بانک ها هر چه سریع تر بازنگری شود.

پورمجاهد همچنین خواستار تجدید نظر در سهم استان همدان در استفاده از این تسهیلات شد و تأکید کرد: فرآیند عقد قرارداد با بانک ها تسریع شود .

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز عنوان کرد: اقدامات خوبی در کمیته استانی صورت گرفته و استان همدان همواره در این زمینه در کشور پیشرو بوده است.

سید ناصر محمودی بیان کرد: دو هفته پس از ابلاغ، این کمیته در استان همدان تشکیل شده و تمامی دستورالعمل ها به دستگاههای اجرایی ذیربط ابلاغ و رسته های اولویت دار برای استفاده از این تسهیلات از دستگاههای اجرایی ذیربط اخذ شده است.

اخذ مصوبه تفویض اختیار به کمیته استانی در شورای برنامه ریزی
محمودی گفت: به عنوان اولین استان برای تسهیل در انجام طرح ها، مصوبه تفویض اختیار به کمیته استانی را در شورای برنامه ریزی اخذ کردیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت: کارشناسان این اداره کل به صورت ابتکاری فرم هایی را برای دریافت اطلاعات متقاضیان تدوین کردند که مورد تأیید دبیرخانه مرکزی قرار گرفته است.

در ادامه نشست تخصصی پیرامون «مسائل روز اقتصادی» برگزار و مدیرکل دفتر آینده پژوهی مدلسازی و مدیریت اطلاعات وزارت اقتصاد در این جلسه مطرح کرد: جایگاه معاونت اقتصادی وزارت در حوزه گزارش نویسی و تحلیلی های سیاسی در حوزه اقتصادی در کشور بسیار بالاست

تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در پیشبرد اهداف اقتصادی به خصوص حوزه اقتصاد روستایی و تعاونی بسیار یاری رسان است

وی با بیان اینکه مرکز خدمات سرمایه گذاری اولویت های سرمایه گذاری آن استان را می شناسند و مطلع هستند که کدام صنعت پیشران است؛ گفت: تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در پیشبرد اهداف اقتصادی به خصوص حوزه اقتصاد روستایی و تعاونی بسیار یاری رسان است.

ابراهیم صیامی با بیان اینکه طرح باز آفرینی نظام تامین مالی در دستور کار دفتر آینده پژوهی مدلسازی و مدیریت اطلاعات است ضمن اینکه در نامگذاری شعار امسال اولویت های سرمایه گذاری و سیاست های اقتصادی کشور دیده شده است، افزود: جایگاه استان همدان در حوزه گزارش نویسی اقتصادی در چند سال اخیر بسیار تغییر کرده است و در سطح بالایی قرار گرفته است

وی با تاکید بر اینکه آنچه نمایندگان مجلس از کمیته تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت اقتصاد انتظار داشتند محقق شده و منابع آن از ۱۱ به ۳۰ هزار میلیارد افزایش داشته است؛ گفت: در سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده با استفاده از این تسهیلات ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شود

گزارش ها و تحلیل های اقتصادی باید خط مشی سیاست اجرایی داشته باشد
صیامی همچنین با بیان اینکه کمیته استانی تسهیلات تبصره ۱۸ در همدان موفق عمل کرده و دستگاه های اجرای اصلی را هدف گذاری کرده است، گفت: گزارش ها و تحلیل های اقتصادی باید خط مشی سیاست اجرایی داشته باشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز در این جلسه مطرح کرد: تلاش شد با هدف گذاری مشخص انگیزه سازمانی کارکنان را بالا ببریم به طوری که اقدامات حوزه معاونت اقتصادی در سه بخش جذب سرمایه گذاری خارجی، مطالعات اقتصادی و تحلیل و آسیب شناسی حوزه کسب و کار هدف گذاری شده است.

شیوه تامین مالی مطالعه سنجی فرصت های سرمایه گذاری و تدوین اطلس سرمایه گذاری همدان از سه سال پیش آغاز شده و مراحل نهایی را طی می کند

سیدناصر محمودی با بیان اینکه اولین اقدام ما در حوزه سرمایه گذاری برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری خارجی بود که باعث جلب و جذب سه سرمایه گذار در حوزه های مختلف شد، گفت: شیوه تامین مالی مطالعه سنجی فرصت های سرمایه گذاری و تدوین اطلس سرمایه گذاری همدان از سه سال پیش آغاز شده و مراحل نهایی را طی می کند.

وی ادامه داد: بزرگترین سرمایه گذاری در استان همدان ۷۲ میلیون دلار شامل سرمایه گذاری شرکت ام کاتلی برای ساخت ۵۵۰ باغ ویلا در ۱۰۳ هکتار زمین بود که مجوز سرمایه گذاری آن تصویب شد و مکان آن جانمایی و در کمیته زیربنایی تصویب شده که امیدواریم بعد از رفع مشکل آن در طرح جامع شهری اجرایی شود

محمودی بابیان اینکه اولین استانی بودیم که کمیته پایش بهبود کسب و کار را در کشور ایجاد کردیم، گفت: پرسشنامه ای توسط این اداره کل طراحی و به ۶۰ بنگاه اقتصادی برای شناسایی موانع و مشکلات واحدهای تولیدی ارائه و باعث شناسایی ۷۰ مقرره مخل کسب و کار شد.

وی گفت: کتاب سیمای اقتصادی استان همدان در دو سال پیاپی برای معرفی شمای کلی اقدامات اقتصادی استان توسط معاونت اقتصادی این اداره کل تدوین و منتشر شده است

محمودی گفت: ۹۰ طرح از جهاد کشاورزی، ۶۷ طرح از میراث فرهنگی، ۷۳ طرح از سازمان صمت و ۲۶ طرح از پارک علم و فناوری برای استفاده متقاضیان از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ احصا شده است.

کد خبر: ۱۲۴٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha