۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
شگرد جدید خودرویی ها برای نوسان گیری از سهامداران؛ گروه زیان به دنبال شریک بحران
بازی با سهام برای جبران زیان؟

شگرد جدید خودرویی ها برای نوسان گیری از سهامداران؛ گروه زیان به دنبال شریک بحران

شاخص گروه خودرو در حال حاضر سه محدوده حمایتی دارد که نزدیکترین حمایت آن ۱۸۴ هزار واحدی و حمایت بعدی ۱۵۵ هزار واحدی بوده و اگر قرار باشد که تا دومین سطح حمایتی خود افت کند به معنای کاهش ۳۰ درصدی است.

بازار؛ گروه بورس: تقریبا دو ماهی هست که حاشیه های حول محور قیمت گذاری خودرو باعث شد تا بسیاری از سهامداران خرد باور کنند که اینبار بازار سرمایه قرار است با لیدری خودرویی ها زیان از دست رفته را تا حدودی جبران کند، اما در عمل پس از اینکه یک ماه دو نماد خودرو و خساپا متوقف ماند و سایر نمادهای خرد وابسته به این دو خودروساز نوسان گیری خوبی از سهامداران کردند با مثبت های اندکی خودرو و خساپا هم بازگشایی شدند و با سرعت هرچه تمامتر کف های قبلی را شکستند، این در حالی است که مصوبه افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو ظرفیتی برای رشد سودسازی و کاهش زیان گروه خودرویی است و به علاوه ما شاهد بازگشت برخی برندهای چینی به خودروسازی ها هستیم . به عبارت بهتر عملا تحلیل فعالان بازارچیز دیگری غیر از رفتار گروه خودرویی است و این مساله ریشه در مشکلات نظارتی بازار دارد.

شگرد جدید خودرویی ها برای نوسان گری از سهامداران

در شرایط کنونی خساپا با ۷۵ درصد افت از سقف تاریخی خود در سه ماهه ۱۳ درصد و در یک ساله با ۴۷ درصد بازدهی منفی مواجه بوده و اگر کف حمایتی محدوده ۱۴۰ تومان را رو به پایین بشکند ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر افت قیمت خواهد داشت

خساپا
با این حال گروه خودرویی در چند روز اخیر با پرکردن پایانی منفی ۴ به بالا عملا نشان دادند که مصوبه افزایش قیمت خودرو دسیسه ای برای فروش سهام حقوقی ها به سهامداران خرد بود و روند کنونی ریسک سهامداران حقیقی را افزایش داده، به طوری که خساپا در قیمت ۱۵۵ تومان با معاملات منفی سنگینی مواجه شد آنهم در شرایطی که در نزدیکی سطح حمایتی ۱۴۱ تومانی قرار دارد و اگر این حمایت را رو به پایین بشکند احتمالا تا محدوده صد تومان افت قیمت خواهد داشت. در شرایط کنونی خساپا با ۷۵ درصد افت از سقف تاریخی خود در سه ماهه ۱۳ درصد و در یک ساله با ۴۷ درصد بازدهی منفی مواجه بوده و اگر کف حمایتی محدوده ۱۴۰ تومان را رو به پایین بشکند ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر افت قیمت خواهد داشت.

شگرد جدید خودرویی ها برای نوسان گری از سهامداران

خودرو در سه ماهه بازدهی منفی ۳ درصد و در یک ساله بازدهی منفی ۵۰ درصد داشته و در شرایط کنونی اگر تا سطح دوم حمایتی افت کند بازدهی این نماد ۱۰ تا ۴۰ درصد دیگر منفی خواهد شد، حالا باید دید در ادامه وضعیت شاخص کل بورس چگون خواهد بود

خودرو
 نماد خودرو که حدود ۷۳ درصد از سقف تاریخی خود فاصله گرفته اگر حمایت شود از شرایط بهتری نسبت به خساپا برخوردار خواهد شد، زیرا این نماد در روزهای گذشته روند معاملاتی خوبی را پشت سر گذاشته و یک حمایت قوی هم در محدوده قیمتی ۱۸۸ تومان دارد و با توجه به اینکه حمایت بعدی این نماد محدوده ۱۴۰ تومان است شرایط بهترین نسبت به خساپا برای بازگشت به روند مثبت دارد.

خودرو در سه ماهه بازدهی منفی ۳ درصد و در یک ساله بازدهی منفی ۵۰ درصد داشته و در شرایط کنونی اگر تا سطح دوم حمایتی افت کند بازدهی این نماد ۱۰ تا ۴۰ درصد دیگر منفی خواهد شد، حالا باید دید در ادامه وضعیت شاخص کل بورس چگونه خواهد بود، روز چهارشنبه به جز گروه خودرویی ها وضعیت بورس نسبتا متعادل بود و احتمال دارد در صورتی که حقوقی ها حمایت کنند برخی از گروه ها که افت زیادتری داشته واکنش مثبتی به حمایت ها نشان دهند، اما گروه خودرو همچنان بلاتکلیف رفتار می کند و بهانه این مساله را موضع گیری منفی مجلس در قبال افزایش قیمت عنوان می کنند، اما واقعیت بازار چیز دیگری است و این شعارها و شائبه ها تنها ابزاری برای نوسان گیری از سهامداران خرد است.

شگرد جدید خودرویی ها برای نوسان گری از سهامداران

کاهش ۳۰ درصدی شاخص کل خودرویی می تواند یک بحران برای گروه خودرویی باشد، زیرا در شرایط کنونی برخی از نمادهای این گروه همچون خاذین، خگستر و ... حدود ۸۰ درصد افت داشته اند

شاخص گروه خودرو
شاخص گروه خودرو در حال حاضر سه محدوده حمایتی دارد که نزدیکترین حمایت آن ۱۸۴ هزار واحدی است و حمایت بعدی آن ۱۵۵ هزار واحدی بوده و اگر قرار باشد که تا دومین سطح حمایتی خود افت کند به معنای کاهش ۳۰ درصدی است و این مساله می تواند یک بحران برای گروه خودرویی باشد، زیرا در شرایط کنونی برخی از نمادهای این گروه همچون خاذین، خگستر و ... حدود ۸۰ درصد افت داشته اند.

کد خبر: ۱۲۴٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha