۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
افزایش قیمت گاز اروپا به‌دلیل تأخیر در صدور مجوز نورد استریم-۲

افزایش قیمت گاز اروپا به‌دلیل تأخیر در صدور مجوز نورد استریم-۲

تعویق دوباره صدور مجوز انتقال گاز از طریق خط لوله نورد استریم-۲ سبب افزایش قیمت گاز در اروپا شد.

به‌گزارش بازار به نقل از شانا، آلمان با افزایش درگیری‌های روسیه و اوکراین اعلام کرد که نمی‌تواند مجوز راه‌اندازی خط لوله نورد استریم-۲ را صادر کند و این مسئله سبب شد قیمت گاز طبیعی اروپا روز سه‌شنبه (۲۳ آذرماه) بالا برود و به هزار و ۴۰۰ دلار برای هر هزار مترمکعب برسد.

قیمت شاخص گاز تی‌تی‌اف هلند (شاخص قیمت گاز اروپا) برای تحویل در ماه ژانویه ۵.۵ درصد افزایش یافت و به هزار و ۴۲۸ دلار برای هر هزار مترمکعب معادل ۱۳۸ دلار در هر مگاوات بر ساعت در مصارف خانگی رسید.

یک روز پیش ‌از آن، پس‌ از اینکه آنالنا بائرباک، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که به‌دلیل عدم مطابقت خط لوله نورداستریم-۲ با قوانین انرژی اتحادیه اروپا، نمی‌تواند مجوز انتقال گاز از طریق این خط لوله را صادر کند، قیمت گاز قاره سبز حدود ۱۰ درصد افزایش یافته بود. برلین روند صدور مجوز این خط لوله را در ماه گذشته میلادی متوقف کرد، ‌ زیرا ساختار مالکیت آن مطابق دستورعمل گاز اتحادیه اروپا نبود.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین اعلام کرد که افزایش درگیری‌ها در مرز روسیه و اوکراین هم از دلایل به تأخیر افتادن راه‌اندازی این خط لوله بوده است.

بر اساس قرارداد برلین و واشنگتن، روسیه نمی‌تواند از خط لوله نورداستریم-۲ به‌عنوان یک سلاح سیاسی در روابطش با اوکراین استفاده کند.

بحران انرژی اروپا پس‌ از تهدید بلاروس برای قطع عرضه گاز روسیه به این قاره از طریق شبکه خط لوله این کشور تشدید شد. بلاروس تهدید کرده بود اگر تحریم‌های اتحادیه اروپا درباره بحران مهاجرت در مرز غربی بلاروس اعمال شود، اجازه ارسال گاز روسیه به این قاره را نمی‌دهد.

کد خبر: ۱۲۳٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha