۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
تولیدکنندگان زیر زمینی بلای جان تولید| قیمت مواد اولیه روزی دوبار چک می شود
تولید کننده ظروف پلاستیکی در گفتگو با بازار مطرح کرد

تولیدکنندگان زیر زمینی بلای جان تولید| قیمت مواد اولیه روزی دوبار چک می شود

کارگر تولیدکننده ظروف پلاستیکی با اشاره به رقابت ناسالم تولیدکنندگان رسمی و غیررسمی گفت: این تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تمام شده از مواد اولیه درجه چندم استفاده می‌کنند که تهدیدی برای سلامت مردم است.

بازار؛ گروه صنعت: درد و دل این روزهای صنعت‌گران خیلی با هم فرق نمی کند. همه شان یک درد مشترک دارند و آن گرانی دلار و مشکلاتی که در تامین مواد اولیه وجود دارد. اما درد مشترک فعالان اقتصادی تنها به این یک مورد ختم نمی شود. تولیدکنندگان بی نام و نشان که نه مالیاتی می دهند و نه حق بیمه ای دیگر چالش این روزهای فعالان اقتصادی هستند. تولیدکنندگانی که از فقر حاکم بر جامعه بهترین استفاده را می کنند و در حال تولید محصولات ارزان قیمت هستند. البته تا اینجای کار هیچ مشکلی که ندارد هیچ، اتفاقا خوب هم هست. مشکل از آنجا آغاز می شود که کیفیت فدای قیمت می شود. برخی از تولیدکنندگان برای اینکه قیمت تمام شده محصولاتشان کاهش پیدا کنند به سراغ مواد اولیه ارزان قیمت درجه چندم می روند.

المیرا کار گر فعال در صنعت تولید ظروف پلاستیکی و شیشه ای در اینباره به بازار می گوید: مواد اولیه ای که این تولیدکنندگان استفاده می کند درجه چند بوده واستاندارد لازم را ندارند. به همین دلیل تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می شوند.

او که مسئول تحقیق و توسعه شرکت پیشتازان صنعت بلور است به رقابت ناسالمی میان تولیدکنندگان داخ.لی شکل گرفته انتقاد کرد و افزود: کارگاه های زیر زمینی که نه مالیاتی پرداخت می کنند و نه حق بیمه پرداخت می کنند، با نازل ترین کیفیت در حال تولید محصول هستند تشخیص تفاوت محصول با کیفیت و بی کیفیت که ظاهری مشابه دارند تا زمانی که کنار هم قرار نگیرند، ممکن نیست. به همین دلیل بسیاری گمان می کنند که این همان جنس است.

این فعال صنعتی با تاکید بر اینکه دولت باید جلوی فعالیت تولیدکنندگان بدون مجوز را بگیرد، افزود: نهایت مصرف کننده که فکر می کنند که فلان برند محصولات خود را با قیمت بالایی عرضه می کنند به سراغ خرید جنس ارزان اما بی کیفیت می روند. این در حالی است که این اجناس جدای از عمر کوتاهشان به سلامت مردم هم آسیب می‌زنند.

واردات کالاهای بی کیفیت چینی از دیگر نکات مورد اشاره این فعال صنعت پلاستیک بود که در اینباره گفت: برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بازار در اختیار این اجناس هستند. برخی از این اجناس به صورت رسمی و برخی هم به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.

قیمت مواد اولیه هر روز در حال تغییر کردن است. بعضی روزها دوبار قیمت ها را چک می کنم . فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا تولیدکننده با چنین بازار بی ثباتی مواجه باشد

روزی دوبار قیمت ها را چک می کنم

او تامین مواد اولیه را مهم ترین چالش تولیدکنندگان دانست و گفت: حجم تولید ما بالاست و امکان خرید و انبار مواد اولیه مصرفی برای مدت طولانی را نداریم. این در حالی است که در هر خریدی که می کنیم قیمت ها تغییر کرده و افزایش می یابد.

این فعال صنعت ظروف پلاستیکی و شیشه ای با بیان اینکه روزی دوبار قیمت مواد اولیه را چک می کنم، گفت: قیمت مواد اولیه هر روز در حال تغییر کردن است اما این امکان برای تولیدکننده وجود ندارد که به صورت دائم بهای محصولات خود را افزایش دهند. چرا که بازار  و قدرت خرید مردم کشش رشد بیش از اندازه قیمت ها را ندارد.

کارگر همچنین با اشاره به رقابت ناعادلانه بین شرکت های داخلی و خارجی گفت: تولیدکنندگان سایر کشورها معمولا تورم یک رقمی را دارند و چنین رشد قیمت هایی را در مواد اولیه خود ندارند. با این وجود با اتکا به کیفیت بالای محصولات تولیدمان توانسته ایم حجم مناسبی صادرات به کشورهای همسایه داشته باشیم.

تامین مواد اولیه بر اساس قیمت جهانی
به گفته او، مواد اولیه شیشه موجود بوده و مشکل چندانی از نظر تامین آنها وجود ندارد. اما قیمت مواد پتروشیمی که در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد هر روز بر اساس قیمت دلار  و نوسانات جهانی تغییر می کند. به عبارت دیگر به دلار تولید می کنیم اما به ریال می فروشیم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که مواد اولیه خود را از بورس تامین می کنید، گفت: به دلیل پروسه های طولانی، این کار ممکن بوده و ناچار به خرید از بازار آزاد هستیم. این مساله خود موجب می شود که قیمت تمام شده تامین محصولات بازهم بالاتر رود. حتی در هزینه بسته بندی ما هم به دلیل نوسانات قیمت جعبه و کارتن مدام در جال تغییر است. فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا تولیدکنندگان چنین وضعیتی را شاهد باشند.

اگر قرار باشد با تولیدات چینی رقابت کنیم باید کیفیت محصولات خود را پایین آوریم که این مساله خط قرمز  ما بوده و حاضر به این کار نیستیم

حفظ کیفیت، خط قرمز ماست
کارگر از صادرات محصولات تولیدی خود به کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان، کویت، عراق، بحرین، عربستان و ارمنستان خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات شما قدرت رقابت با محصولات چینی را دارد، گفت: اگر قرار باشد با تولیدات چینی رقابت کنیم باید کیفیت محصولات خود را پایین آوریم که این مساله خط قرمز  ما بوده و حاضر به این کار نیستیم.

او همچنین در پایان گفت: خواسته ما از دولت سیزدهم نظارت و ایجاد ثبات در بازار مواد اولیه است. اگر این مشکل حل شود تولیدکنندگان قادر به برنامه ریزی دقیقی برای تولید و البته صادرات محصولات خود خواهند بود.

کد خبر: ۱۲۳٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha