۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
نارضایتی کانادا از طرح خودروهای الکتریکی آمریکا
سرمایه گذاری ۱.۷۵ تریلیون دلاری برای باتری خودرو

نارضایتی کانادا از طرح خودروهای الکتریکی آمریکا

یک شرکت تولید کننده باتری در آمریکا مشروط به تعرفه حمایت خودروهای الکتریکی ساخته این کشور براساس لایحه مجلس اقدام به سرمایه گذاری ۱.۷۵ تریلیون دلاری در کانادا خواهد کرد.

بازار؛ گروه خودرو: قانون ۱.۷۵ تریلیون دلاری شرکت سازنده باتری آمریکایی شرطی دارد که کانادا را خیلی خوشحال نمی کند. یکی از شرط ها این هست که بسته مشوق مالیاتی برای خرید خودروهای الکتریکی به مشتریان عرضه شود. البته این موضوع فقط شامل خودروهای الکتریکی تولید شده در آمریکا است و برای محصولات سایر برندها مشوق مالیاتی ندارد. کانادا نیز این موضوع را برخلاف قرار داد تجاری میان طرفین می داند و نسبت به این سرمایه گذاری به دنبال راه حلی جهت بر طرف کردن مشکل است.

این سرمایه گذاری به عنوان لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده و اکنون در انتظار تایید مجلس سنا برای تعیین ۷ هزار و ۵۰۰ دلار مشوق مالیاتی برای خرید خودروهای الکتریکی در کانادا است. از این مقدار ۴ هزار و ۵۰۰ دلار مالیات نقدی برای مشتریانی که محصولات الکتریکی تولید آمریکا خریداری کنند، پرداخته می شود.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، نسبت به بسته های مشوق شده برای مشتریان اعتراض کرد و آن را «مزیت ناعادلانه» خطاب کرد. بنابراین کانادا به دنبال دست یابی به توافق سازنده برای توسعه خودروهای الکتریکی در برندهای مختلف است.

هرچند مشخص نیست که کانادا برای دست یابی که راهکار سازنده چه مقدار باید زمان صرف کند، اما به نظر می رسد لایحه سرمایه گذاری آمریکا در کانادا تعلیق شود. شرکت سازنده باتری آمریکایی هفته گذشته در خصوص تعرفه های تلافی جویانه کانادا به محصولات تولید شده در آمریکا واکنش نشان داد و گفت: این اقدام برخلاف توافق تجار آمریکایی شمالی است. این درحالی است که این تعرفه برای تولیدات مکزیک در نظر گرفته شده است. گفتنی است که ژاپن و کره جنوبی نسبت به لایحه آمریکا ابراز نارضایتی کردند.

توافقنامه تجاری میان آمریکا، کانادا و مکزیک در سال ۲۰۲۰ منعقد و جایگزین توافقنامه تجارت آزاد ۱۹۹۴ شد. کارشناسان معتقد هستند به زودی اختلافات فراوانی در خصوص این توافقنامه میان سه کشور مذکور ایجاد خواهد شد.

سه کشور مذکور برسر تولید داخل ۷۵ درصدی خودروها و افزایش ارزش افزوده آن بحث های فراوانی دارند. بنابراین نیاز است که خودروسازان مستقر در هر سه کشور به زودی نسبت به تعرفه، تولید خودرو و قطعات جلسه داشته باشند.

کد خبر: ۱۲۳٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha