۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
تاثیر مالیات بر بورس؛ دولت در فکر منابع درآمدی خود؟ | سفته بازها جهت بازار را تعیین می کنند
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

تاثیر مالیات بر بورس؛ دولت در فکر منابع درآمدی خود؟ | سفته بازها جهت بازار را تعیین می کنند

نیکو اقبال، اقتصاددان گفت: وضع مالیات بر معاملات حقوقی ها ی بازار نمی تواند نوسانگیری در بورس را کاهش دهد، زیرا سفته بازها هستند که جهت بازار را تعیین می کنند.

بازار؛ گروه بورس: پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس و مشخص شدن سیاست های دولت برای سال آینده، روند بازار سرمایه تحت تاثیر قرار نگرفته و همچنان به روند نزولی خود ادامه داده است. هر چند برخی اقدامات دولت مانند معافیت ۵ درصدی مالیات برای شرکت ها یک امتیاز مثبت تلقی شده و حتی سیاست هایی مانند وضع مالیات بر معاملات حقوقی های بورس با این ادعا که منجر به کاهش نوسان گیری در بازار می شود هم روی روند نزولی بورس تاثیر نداشته است.

«علی اکبر نیکو اقبال» اقتصاددان در گفتگو با «بازار» ضمن تاکید بر اینکه دولت باید از شرکت های کوچک و بزرگ بورسی در راستای افزایش تولید ناخالص داخلی و مالیات ستانی حمایت کند، گفت: وضع مالیات بر معاملات نمادها در بورس نه تنها نمی تواند بر نوسانات منفی و کاهش سفته بازاری در بورس تاثیر داشته باشد، بلکه به دلیل کاهش سود شرکت های سرمای گذاری در بورس می تواند اثر منفی هم داشته باشد.

در ادامه متن کامل این گفتگو را می خوانید؛

* در حال حاضر تفسیر بسیاری از فعالان اقتصادی این است که دولت در لایحه بودجه با در نظر گرفتن مالیات بر معاملات (شرکت‌های کارگزاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری )به نوعی از سهامداران خرد حمایت کرده است، نظر شما در این باره چیست؟
وظیفه دولت حمایت از صنایع به ویژه صنایع کوچک و متوسط است و امروز بسیاری از این صنایع در بورس فعال هستند. اعمال مالیات بر معاملات شرکت‌های کارگزاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به عنوان یکی از سیاست های دولت در بودجه ۱۴۰۱ اعلام شده با توجه به اینکه روی شرکت های سرمایه گذاری در بورس تاثیری منفی می گذارد مثبت ارزیابی نمی شود و از طرف دیگر نمی تواند منجر به کاهش نوسانات منفی بازار شود، زیرا جهت بازار سرمایه را مافیای بورس و سفته بازان تعیین می کنند که سود آنها خیلی بیشتر از مالیاتی است که بتواند اثر کاهنده بر فعالیت آنها داشته باشد و این سیاست حتی ممکن است بر فعالیت شرکت ها در بورس و ... تاثیر منفی داشته باشد.

برخی مدعی هستند در شرایط کنونی این سیاست می تواند بر کاهش نوسان گیری در بازار تاثیر داشته باشد اما از آنجایی که سوابق بورس کشور در یک سال گذشته نشان داده که بیشتر تحت تاثیر سفته بازی بوده و سهامداران کلان جهت بازار را تعیین کرده اند عملا این مقررات اثر بازدارنده ندارند

* چه عاملی باعث شده تا دولت سیاست مالیات بر معاملات بازار سرمایه را تدوین کند؟
دولت در سیاست وضع مالیات بر معاملات بورس بیشتر به منابع درآمدی خود فکر کرده است. هرچند برخی مدعی هستند در شرایط کنونی این سیاست می تواند بر کاهش نوسان گیری در بازار تاثیر داشته باشد اما از آنجایی که سوابق بورس کشور در یک سال گذشته نشان داده که بیشتر تحت تاثیر سفته بازی بوده و سهامداران کلان جهت بازار را تعیین کرده اند عملا این مقررات اثر بازدارنده ندارند.

* دولت در حال حاضر باید چه سیات هایی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باید تدوین می کرد که بر مبنای آن از سهامدار خرد حمایت می کرد؟
دولت باید سیاست های در مورد بورس تدوین کند که اثری ضد نوسانی داشته باشد، به عبارت دیگر وقتی بازار در مسیر خوشبینی های مفرط قرار می گیرد و این انگیزه را در خرده سهامداران به وجود می آورد تا سهام مصنوعی بخرند دولت باید آنها را مجبور به شفاف سازی کند، زیرا وقتی قیمت سهمی خیلی بالا می رود و به اوج خود می رسد سهامداران بزرگ سهام را گران به مردم می فروشند و اگر دولت و نهادهای دولتی مرتبط با بورس شرکت ها را مکلف کنند تا گزارش های خود را منظم و به طور دقیق منتشر کنند خرده سهامداران گرفتار سفته بازی سهامداران عمده نمی شوند.

بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است و وقتی تورم ۵۰ درصدی در کشور وجود دارد باید این فاکتورها در شاخصه های بورس نمایان شود، زیرا این تورم قیمت محصولات تولیدی شرکت های بورسی را بالا می برد، از طرف دیگر قیمت بالای ارز به رشد سودسازی شرکت های صادرکننده کمک کرده است، بنابراین حاصل کل این اتفاقات باید در بورس مثبت می بود، اما بورس کاملا منفی است

* در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار بورس به سیاست های کلان و نظارتی دولت منتقد هستند و معتقدند که فاکتورهای اقتصادی کشور همچون تورم، نقدینگی بالا و ... در رفتار بورس نمایان نشده و این مساله را به وجود آورده که مسئولان بورس با علم به حرکت منفی بازار نسبت به تغییرات مثبت ضعیف عمل کرده اند، نظر شما در این باره چیست؟
دولت نباید برای ایجاد درآمد از طریق بورس سیاست هایی را بکار بگیرد که به بازار آسیب بزند. در واقع بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است و وقتی تورم ۵۰ درصدی در کشور وجود دارد باید این فاکتورها در شاخصه های بورس نمایان شود، زیرا این تورم قیمت محصولات تولیدی شرکت های بورسی را بالا می برد، از طرف دیگر قیمت بالای ارز به رشد سودسازی شرکت های صادرکننده کمک کرده است، بنابراین حاصل کل این اتفاقات باید در بورس مثبت می بود، اما در شرایط کنونی بورس کاملا منفی است و بیشتر از اینکه رونق در بورس ببینم نوعی  بورس آسیب دیده نمایش داده شده و شاید این مساله تحت تاثیر ضعف مسائل نظارتی است.

* چگونه سیاست های کلان اقتصادی در بازار سرمایه می تواند پیامدهای منفی برای سودسازی شرکت ها به وجود بیاورد؟
عملکرد ضعیف در اقتصاد کلان کشور هم می تواند اثرات منفی در بازار بگذارد، زیرا رشد اقتصادی صفر در شرایطی که تورم بالای ۴۰ درصدی در کشور وجود داشته باشد حکایت از این دارد که سودسازی شرکت ها نزدیک به صفر است در چنین حالتی نباید انتظار داشته باشیم که نمادها در بازار سرمایه روند خیلی مثبتی داشته باشند، زیرا سودسازی این شرکت ها تضعیف شده است.

* آیا در شرایط کنونی روند بازار باید با معاملات منفی دنبال شود در حالی که نرخ ارز و سایر عوامل موثر در درآمد شرکت ها رشدی فزاینده دارند؟
به طور قطع در شرایط کنونی بازار هم درگیر مسائلی هست که توسط عده ای سفته باز در بازار ایجاد شده و به صورت غیرمستقیم فضای روانی منفی در بازار به وجود آورده تا سهامداران خرد با زیان از بازار خارج شوند.

کد خبر: ۱۲۳٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha