۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
بهره‌برداری از طرح آبرسانی به همدان تا سال آینده| ۱۰ کیلومتر از پروژه باقی مانده است
استاندار همدان:

بهره‌برداری از طرح آبرسانی به همدان تا سال آینده| ۱۰ کیلومتر از پروژه باقی مانده است

همدان-استاندار همدان بابیان اینکه پروژه آبرسانی به همدان سال ۸۶ آغاز و به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون راه اندازی نشده است،گفت: ۱۰ کیلومتر از اجرای پروژه باقی مانده که باید تا اوایل سال آینده تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا قاسمی فرزاد ظهر سه شنبه در بازدید از پروژه‌های آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه با توجه به بحرانی که در حوزه آب وجود دارد، سیاست بر این شد از قطعی آب در طول روز جلوگیری و منابعی برای تامین آب شرب شناسایی و پیگیری شود، گفت: از جمله این اقدامات می توان به انتقال آب از سد تالوار اشاره کرد.

استاندار همدان بابیان اینکه متوسط مصرف آب استان همدان در فصول مختلف متغیر و بین یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ لیتر است؛ ادامه داد: این مقدار در مقایسه با آب مصرفی در کشاورزی میزان کمتری را در بر می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از میزان مصرف آب در استان همدان مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار کرد: باید در این راستا توجه به الگوی کشت، کشت گلخانه ای و غیره به صورت دقیق و کارشناسی در پیش گرفته شود.

قاسمی فرزاد عنوان کرد: برای مدیریت بحران آب در استان همدان با ایجاد چند حلقه‌ که اضافه در نظر گرفته شده، بخشی از شرایط بحرانی رفع خواهد شد.

کنترل مصرف آب از سد اکباتان باید مدنظر قرار گیرد و بر همین اساس مصرف آب از سد اکباتان کنترل و کم خواهد شد تا در تابستان به مشکل خاصی مواجه نشویم

استاندار همدان با بیان اینکه سیاست بر این است که بخش‌ها و روستاهای اطراف شهر همدان زیر پوشش قرار گیرد، عنوان کرد: کنترل مصرف آب از سد اکباتان باید مدنظر قرار گیرد و بر همین اساس مصرف آب از سد اکباتان کنترل و کم خواهد شد تا در تابستان به مشکل خاصی مواجه نشویم.

استاندار همدان یادآور شد: تلاش بر تامین منابع آب پایدار همدان و روستاها و شهرهای اطراف است و به دنبال انجام اقدامات پشتیبانی و حمایتی بیشتری از پروژه‌های حوزه تامین آب و رفع بحران آن هستیم.

بهره‌برداری از طرح آبرسانی به همدان تا سال آینده| ۱۰ کیلومتر از پروژه باقی مانده است

استاندار همدان در ادامه و در بازدید از پروژه خط انتقال آب از تالوار به همدان نیز مطرح کرد: با توجه به خشکسالی حادث شده در شهر همدان وضعیتی بحرانی در حوزه آب وجود دارد و اقدامات صورت گرفته در حوزه آب، جنبه کوتاه مدت و میان مدت دارد.

هرچه زودتر پروژه تصفیه‌خانه و خط انتقال آب تالوار به همدان به انجام برسد
وی با اشاره به نامناسب بودن دبی آب شرب در همدان، گفت: چاه‌هایی که حفر می‌شود حالت مسکن دارد و باید هرچه زودتر پروژه تصفیه‌خانه و خط انتقال آب تالوار به همدان به انجام برسد.

قاسمی فرزاد ادامه داد: سال ۸۶ پروژه آبرسانی به همدان آغاز شده و حال شاهدیم به دلیل کمبود اعتبارات ۱۴ سال این روند طول کشیده اما انتظار می‌رود که مجموعه قرارگاه خاتم این پروژه را به زودی به اتمام برساند.

استاندار همدان با بیان اینکه انتظار داریم تا خردادماه سال آینده، پروژه تصفیه‌خانه و انتقال آب از تالوار به همدان به انجام برسد، اظهار کرد: مردم همدان از کم آبی رنج کشیده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه حدود ۱۰ کیلومتر از خط پروژه آبرسانی همدان باقی مانده که سعی می‌شود تا اوایل سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد، اظهار کرد: چاه‌هایی در چند نقطه اطراف همدان حفر خواهد می‌شود که مجموع دبی آن‌ها ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است که به عنوان یک منبع کمک کننده تامین آب می‌توانند بخش قابل توجهی از این بحران را مدیریت و رفع کند.

وی اضافه کرد: سرفصل اعتبارات این پروژه به صورت ملی است و در فاز اول به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد نیازمند کمک نمایندگان استان همدان برای تامین اعتبار هستیم.

کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی ۴ پروژه فاضلاب در شهر همدان
مدیرعامل شرکت آبفای همدان نیز در آیین کلنگ زنی طرح ضربتی آب شرب همدان و جورقان از منطقه آق حصار گفت: در این راستا ۶ حلقه چاه با آبدهی تقریبی ۱۵۰ لیتر بر ثانیه حفر و تجهیز می‌شود.

سیدهادی حسینی بیدار ادامه داد: از سویی، در این راستا ۱۲ کیلومتر خط انتقال از جنس چدن داکتیل و چهار کیلومتر خط برق اجرا می‌شود.

وی اعتبار پیش بینی شده را در این راستا برابر ۴۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اعتبار پیش بینی شده برای توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر جورقان نیز برابر ۹۰ میلیارد تومان است.

بهره‌برداری از طرح آبرسانی به همدان تا سال آینده| ۱۰ کیلومتر از پروژه باقی مانده است

وی در تشریح این پروژه به اجرای دو هزار و ۸۱۷ متر از شبکه جمع آوری فاضلاب شهر جورقان، لوله گذاری‌ها و غیره اشاره کرد و افزود: اعتبار پیش بینی شده برای خط انتقال فاضلاب بلوار سردار شهید همدانی نیز برابر ۱۰۰ میلیارد ریال است.

حسینی بیدار عنوان کرد: توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب بیمارستان ارتش و اجرای خط انتقال فاضلاب پادگان قهرمان و روستاهای مهدی آباد و یکن آباد نیز کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز خواهد شد.

وی در پایان میزان اعتبار پیش بینی شده مورد نیاز برای این پروژه‌ها را برابر ۲۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

پروژه خط انتقال آب از تالوار به همدان نیازمند اعتبار
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در بازدید از پروژه خط انتقال آب از تالوار به همدان با اشاره به سفر وزیر نیرو در مهرماه سال جاری بیان کرد: در راستای این سفر، در آبانماه به موازات اینکه پیمانکار اکیپ‌های اجرایی را برای فاز مناقصه گذاشت، در کنار آن شروع به جلساتی با مشاور برگزار کردیم.

منصور ستوده با بیان اینکه در این راستا بازنگری این طرح در فاز اول آن در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: این بازنگری‌ها به انجام رسید و مصوب شد و البته به پیمانکار ابلاغ شده و در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: طی نامه ای از وزیر نیرو ۷۰۰ میلیون تومان درخواست شده تا از محل تنش و مدیریت خشکسالی در این راستا اعتبار مورد نظر در نظر گرفته شود که در صورت مصوب شدن می‌تواند بخش عمده ای از این پروژه را پیش ببرد.

ستوده با تصریح بر اینکه می‌توان این ۷۰۰ میلیون تومان را برای شروع کار به پیمانکار داد، گفت: در این راستا پیمانکار می‌تواند وارد کار شده و باقی اعتبارات مورد نیاز نیز در ادامه تامین شود.

وی عنوان کرد: برآنیم تا از ظرفیت نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی استفاده و در این راستا اعتباراتی را جذب کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در بخش پایانی این بازدید، با اشاره به اینکه به نظرم نقطه بحرانی این پروژه، بحث مالی برای سفارش تجهیزات است، اظهار کرد: بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای بحث تجهیزات این پروژه نیاز است.

کد خبر: ۱۲۳٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha