۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
آبنبات بجنورد در انتظار برند سازی است | یک قرن فاصله با ایده آل
بازار گزارش می‌دهد؛

آبنبات بجنورد در انتظار برند سازی است | یک قرن فاصله با ایده آل

بجنورد- آبنبات بجنورد باسابقه بیش از یک قرن، اما متأسفانه هنوز جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا نکرده و در انتظار برندسازی از سوی واحدهای تولیدی و مسئولان متولی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان شمالی به‌عنوان یکی از استان‌های خطه شمال شرق کشور، همانند هر نقطه دیگری از این سرزمین سوغاتی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود را دارد به‌طوری‌که می‌توان این استان را جزیره‌ای از سوغاتی‌های ترش و شیرین عنوان کرد.

آبنبات بجنورد اصیل‌ترین سوغاتی این استان و مرکز خراسان شمالی است که مردم خراسان شمالی هرگاه قصد سفر و خرید سوغاتی برای عزیزان و دوستانشان رادارند بی‌شک خرید آبنبات با طعم‌های مختلف  ازجمله مغز گردو، مغز پسته، هل، دارچین و زنجبیل، پودر لیمو، کنجد، گل محمدی، انواع گیاهان دارویی، قره‌قروت ، پودر نارگیل،  زرشک و سایر مواد مغذی و معطر در سبد خریدشان وجود دارد.

اما به گفته مسئولان استان این محصول متاسفانه آن‌طور که باید نتوانسته جایگاه جهانی خود را در بازار به دست آورد هرچند که مسئولان استانی برای معرفی این محصول تولیدی خراسان شمالی و بجنورد اقداماتی ازجمله اجرای طرح خوشه صنعتی آبنبات و حضور در چند نمایشگاه را انجام دادند اما تا زمانی که آبنبات بجنورد و استانمان برند خاص خود را نداشته باشند نمی‌توان انتظار صادرات انبوه این محصول را داشت.

نبود سرمایه در گردش
یکی از تولیدکنندگان آبنیات بجنورد در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: بنده ۱۴ سال سابقه کار درزمینهٔ آبنبات سازی دارم و در این واحد ۸۴ نفر نیروی مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند  در حال حاضر آبنبات سازان این استان با نوسانات قیمت، بیمه، نبود صادرات، حقوق کارگران، نبود سرمایه گردش و... مواجه هستیم.

آبنبات بجنورد اصیل‌ترین سوغاتی این استان و مرکز خراسان شمالی است

کدکنی فر با بیان اینکه قیمت مواد و محصولاتی ازجمله سلفون افزایش ۳۵ درصدی داشته که برای جبران این قیمت باید مصرف‌کننده هزینه را پرداخت کند، ابراز کرد: اکنون با افزایش قیمت محصولات متأسفانه حقوق کارگران ثابت است و برای پرداخت بیمه آن‌ها با مشکل مواجه هستیم.

آبنبات بجنورد در انتظار برند سازی است | یک قرن فاصله با ایده آل

وی بابیان اینکه اکنون برای ۲۰ نفراز کارگران حداقل ۳۰ میلیون تومان در ماه بیمه واریز می‌کنیم می‌گوید: متأسفانه هیچ‌گونه حمایتی از صنف آبنبات بجنورد صورت نمی‌گیرد به‌عنوان نمونه بیشتر از شش ماه پیگیر وام برای سرمایه در گردش هستم اما هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ام.

یکی از تولیدکنندگان آبنیات بجنورد در خصوص صادرات آبنبات نیز می‌گوید: در حال حاضر رایزنی برای صادرات محصول تولیدی خود به سایر کشورها حتی کشورهای همسایه نداریم همچنین مشکلات صنف آبنبات سازان فقط به بیمه و حقوق ختم نمی‌شود و مشکلات بسیاری بر سر راه فعالان این صنف وجود دارد.

مشکلات ناتمام تولیدکنندگان آبنبات
رئیس اتحادیه آبنبات ریزان مرکز استان خراسان شمالی نیز می‌گوید: در حال حاضر ۷۶ پروانه فعالیت صنف آبنبات در بجنورد وجود دارد  که از این تعداد حدود ۴۰ واحد مشغول به فعالیت هستند اما بیمه یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان آبنبات است که کارفرمایان آن را به‌صورت آزاد پرداخت می‌کنند و برای رفع مشکل بیمه‌ای تولیدکنندگان آبنبات مسیرهای بسیاری را طی کردم و نامه‌نگاری‌های متعددی انجام داده‌ام که عدم انجام کار را، قانون اعلام کرده‌اند درحالی‌که قانون هم راهکاری دارد و باید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به‌وسیله این راهکارها مشکلات را حل کنند.

رضا فدایی با بیان اینکه مشکلات بیمه‌ای و عدم سختی کار به این صنف باعث شده تا کارفرمایان و فعالان این بخش تا ۶۰ سالگی کار کنند، ابراز داشت:  ۱۰ سال است بازارچه سوغات برای ارائه محصولات تولیدی این صنف در بجنورد پیگیری شده اما بی‌نتیجه مانده و علاوه بر این مسائل، حامل‌های انرژی به‌جز برق برای واحدهای تولیدی آبنبات آزاد محاسبه می‌شود.

۷۶ پروانه فعالیت صنف آبنبات در بجنورد وجود دارد

وی  با گلایه از عدم هرگونه حمایت از واحدهای تولیدی آبنبات بجنورد تصریح می‌کند: در دوران کرونا که تمام مشاغل و تولیدکنندگان دچار مشکل اقتصادی شدند، برخلاف وعده پرداخت تسهیلات اما وام کرونا هم پرداخت نشد، واحدهای تولیدی مانند درب و پنجره سازی از هرگونه تسهیلاتی بهره‌مندمی‌شوند اما زمانی که صنف ما درخواست وام‌دارند با موانع بسیار مواجه می‌شوند و با توجه به افزایش قیمت مواد، بانک‌ها اعلام می‌کنند که تا سقف ۳۰ میلیون تومان وام می‌دهند درحالی‌که تهیه ۸۰۰ کیلو پلاستیک بیش از ۱۸۰ میلیون تومان هزینه دارد.

۱۰۰ سال سابقه
رئیس اتحادیه آبنبات ریزان مرکز استان خراسان شمالی
عدم برگزاری کارگاه برای استادکار را دیگر مشکل این قشر می‌داند و اضافه می‌کند: علاوه بر مسائل عنوان‌شده، فروشگاه‌های داخل استان خرید آبنبات را از سایر استان‌ها انجام می‌دهند و حمایتی از محصول تولیدی بجنورد ندارند چرا باید چنین چیزی وجود داشته باشد؟!
  آبنبات بجنورد ۱۰۰ سال سابقه دارد مشکلات صنف آبنبات ریزان بجنورد باید ریشه‌ای حل شود و تنها با صحبت بی‌عمل دردی درمان نمی‌شود.

فدایی در خصوص صادرات این محصول نیز می‌گوید: یک کارگاه کوچک تولیدی آبنبات برای صادرات باید حداقل یک میلیارد تومان هزینه برای بسته‌بندی به‌روز انجام دهد کدام نهاد یا مسئولین چنین حمایت صادراتی از تولیدکننده خواهد داشت؟  عدم‌حمایت دستگاه‌های متولی این بخش باعث شده تا مشکلات این قشر حل‌نشده و تلنبار شده بماند.

آبنبات بجنورد در انتظار برند سازی است | یک قرن فاصله با ایده آل

جایگاه کمرنگ آبنبات در بازارهای جهانی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز می‌گوید: متأسفانه جایگاه آبنبات در بازارهای جهانی هنوز کمرنگ است. درحالی‌که جایگاه محصولات در بازارهای جهانی، توسط صادرکنندگان بخش خصوصی مشخص می‌شود اما آبنبات خراسان شمالی هنوز جایگاه خود را در این بازارها پیدا نکرده است.

حسین حاجی بگلو با بیان اینکه با توجه به این‌که آبنبات ازجمله صنوف تولیدی است، درصدد هستیم امسال میز آبنبات را به‌عنوان صنف تولیدی در استان برگزار کنیم، ابراز کرد:  در حال حاضر چند جلسه با حضور اتحادیه آبنبات ریزان، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف برگزار کردیم و راجع به مشکلات تولید صحبت‌های اولیه انجام‌شده است.  امیدواریم با رفع ایرادات و افزایش ماندگاری، راهی برای صادرات آبنبات استان باز شود و بتوانیم آبنبات باب طبع مصرف‌کنندگان خارجی را تأمین کنیم.

درصدد هستیم امسال میز آبنبات را به‌عنوان صنف تولیدی در استان برگزار کنیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه اگرچه در حال حاضر بسته‌بندی‌های صادراتی این محصول مناسب است اما هنوز میزان صادرات آن کم است و در نظر داریم با برگزاری میز آبنبات، راهکارهای بیشتری برای صادرات ارائه شود، تاکید کرد:  در تولید آبنبات با مشکلاتی مواجه هستیم به همین دلیل سال گذشته تنها به ارزش ۳۱ هزار دلار به کشور عراق و ۷۶ دلار به کشور امارات صادرات محدود آبنبات صورت گرفت با توجه به محدودیت‌های اعتباری و مالی، امکان حضور مهمان از کشورهای خارجی در میز وجود ندارد.

حال باید دید که آیا سابقه 100 ساله آبنبات بجنورد می تواند در توسعه اقتصادی و اشتغال خراسان شمالی، تاثیر بگذارد؟

کد خبر: ۱۲۳٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha