۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
آشنایی با مواد روان کننده بتن در صنعت ساختمان

آشنایی با مواد روان کننده بتن در صنعت ساختمان

با توجه به اهمیت ساختمان و صنعت ساخت و ساز، تمامی مصالح ساختمانی که در پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند، باید بهترین کیفیت را داشته باشند.

به گزارش بازار، مواد روان کننده در بتن چه موادی هستند؟ با توجه به اهمیت ساختمان و صنعت ساخت و ساز، تمامی مصالح ساختمانی که در پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند، باید بهترین کیفیت را داشته باشند. شرکت کپکو به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح این صنعت شناخته شده است. محصولات تولیدی این شرکت عبارتند از :روان کننده بتن، فوق روان کننده بتن، ابر روان کننده های برپایه پلی کربوکسیلات، کنترل کننده زمان گیرش، آب‌بند کننده حجمی و سطحی، گروت و... اسپیسر و واتراستاپ های پی وی سی.

از بتن در زمینه‌های فراوانی استفاده می‌شود، باید در بهترین کیفیت تولید شود. روان کننده در بتن به این منظور استفاده می‌شود که خواص مختلف بتن را بهبود دهد. مطلب امروز به بررسی ویژگی‌های مختلف مواد روان کننده در بتن می‌پردازد. هم چنین کاربرد و خواص این مواد افزودنی را بررسی خواهیم کرد. در مقاله امروز موارد زیر بررسی خواهند شد:

روان کننده بتن

مواد روان کننده در بتن چه موادی هستند؟

بتن با کیفیت مجموعه‌ای از خواص را لازم دارد تا کارایی آن بالا باشد. قطعا به دست آمدن ویژگی‌های کاربردی در بتن، نیازمند یک سری مواد شیمیایی و افزودنی است. مواد روان کننده در بتن، از جمله افزودنی‌هایی هستند که برای بهبود خواص بتن مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد افزودنی دارای ترکیب مخصوص به خود هستند. هر یک از مواد روان کننده بتن فرمول شیمیایی خاص دارند. از مهم ترین عناصری که در ترکیب مواد روان کننده استفاده می‌شوند، ترکیبات آلی هستند. این ترکیبات خاصیت حل شدن در آب را نیز دارند. امروزه برای تولید انواع مواد روان کننده از عناصر زیادی استفاده می‌شود. این عناصر شامل موارد زیر هستند: نمک کلسیم، سدیم و آمونیوم، اسید لیگنوسولفونات، کربوهیدرات‌ها، نمک نفتالین سولفوناته، اسیدهای هیدروکسی کربوکسیلیک(نمک‌های تری اتانول آمین، اسیدهای شکر، پلی ساکاریدها، نمک‌های ملامین)، و عناصر مختلف دیگر. برای این که یک بتن کیفیت خوبی داشته باشد، باید نفوذ پذیری، مقاومت و آزمایش اسلامپ بتن حین بتن ریزی آن مطلوب باشد. شما میتوانید با مطاله مقاله اسلامپ بتن چیست؟ از میزان اهمیت نتیجه آن در کیفیت بتن نهایی آگاه شوید.

 مواد شیمیایی روان کننده به عنوان محلول آبی و در وزن‌های مشخص در اختیار مشتری قرار می گیرند.

برای این که مواد روان کننده بتن عملکرد مناسب داشته باشند، باید شیوه مصرف آن‌ها را بدانیم و نکات ایمنی استفاده از این افزودنی های بتن را هنگامی که سیمان را با آب ترکیب می‌کنیم رعایت نماییم، به دلیل این که نیروی دافعه در بین ذرات سیمان کم است، ذرات سیمان به هم می‌چسبند. در نتیجه چسبیدن ذرات سیمان به هم، کلوخه ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین نتایجی که اضافه کردن مواد روان کننده در بتن، حاصل می‌کند این است که این کلوخه‌ها از هم جدا می‌شوند. وقتی کلوخه‌های سیمان از هم باز می‌شوند، ذرات سیمان نیز پراکنده می‌شوند. وقتی ذرات سیمان پراکنده می‌شوند و نیروی دافعه بین آن‌ها زیاد می‌شود، یک بتن سیال‌تر حاصل می‌شود. هر چه میزان روان بودن بتن زیادتر باشد، کارایی بتن نیز افزایش می‌یابد و استفاده از آن در موارد مختلف آسان‌تر می‌شود. برای این که سازه‌های با دوام‌تر داشته باشیم، بتن باید بهترین کیفیت را داشته باشد.  

قیمت روان کننده بتن

مواد روان کننده بتن چه عملکردی دارند؟

 آگاهی از ترکیب بتن به شناخت عملکرد مواد روان کننده در بتن کمک می‌کند. برای ساخت بتن، از سنگدانه، آب و سایر عناصر مورد نیاز استفاده می‌شود. سنگدانه‌های مورد استفاده در ترکیب بتن، انواع مختلف دارند. این سنگدانه‌ها یا از نوع معدنی و طبیعی هستند، یا این که از نوع مصنوعی می‌باشند. خمیر چسباننده بین این سنگدانه‌ها، در واقع سیمان پرتلند و آب است که سنگدانه‌ها را کنار هم نگه می‌دارند. برای این که به بتن با کیفیت دست پیدا کنیم، ابتدا باید از مرحله بتن خمیری عبور کنیم. بتن خمیری نیز ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد، این ویژگی‌ها شامل موارد زیر هستند: کارایی بالا، آب انداختن، جمع شدگی، گیرایی خوب. وقتی میزان آب و سیمان در بتن سخت و بتن تازه، در اندازه‌های مطلوب باشند، بتن نیز کارایی مورد نظر را خواهد داشت. در بتن سخت شده هر چه نسبت آب به سیمان کم‌تر باشد، بتن کیفیت بیش‌تر خواهد داشت. به طوری که مقاومت بتن افزایش می‌یابد، بتن کارایی بیش‌تر خواهد داشت و نفوذ پذیری آن کمتر می‌شود. از مواد روان کننده در بتن برای کنترل نسبت آب به سیمان استفاده می‌شود.

دسته ای دیگر از افزودنی ها، مواد شیمایی ساختمان اند که میتوان به گروت به عنوان یکی از پر مصرف ترین های این دسته اشاره نمود. برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقاله گروت چیست؟ مراجعه نمایید.

کد خبر: ۱۲۳٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha