۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
مالچ پاشی روی زخم مردم شرق کرمان| اقتصاد خانوار زیر خروارها شن
بازار گزارش می دهد؛

مالچ پاشی روی زخم مردم شرق کرمان| اقتصاد خانوار زیر خروارها شن

کرمان- طوفان پی در پی شن و توسعه بیابان ها در شرق استان کرمان بسیاری از نخلستان ها را نابود کرده و درآمد خانوارها را به صفر رسانده که این امر نتیجه ای جز مهاجرت ندارد.

بازار؛  گروه استان ها: طی سال های اخیر تثبیت شن های روان در شرق استان کرمان به دلیل کمبود بودجه فراموش شده و یا در سطح بسیار اندکی روی داده است در مقابل تغییرات اقلیمی بادهای ۱۲۰ روزه و خشکسالی افزایش یافته است که در کنار عوامل انسانی موجب گسترش قابل توجه کویر و بیابان شده است.

دو سوم از سال در ریگان طوفان شن می آید و ریزگردها چندین روز باقی می مانند به طوری که به جرات می توان گفت در این بخش از کشور مردم در طول سال هوای سالم ندارند.

در کنار آلودگی های شدید هوا تغییرات اقلیمی باغ ها، مزارع و نخلستان ها را نیز به عنوان تنها منبع درآمد مردم خشک می کند و هر سال تعداد جدیدی از روستاهای ریگان زیر شن های روان مدفون می شود که طبق اخرین خبر بیش از ۶۰ روستا از سکنه خالی شده و روانه شهرهای بزرگ شده اند.

این در حالیست که مهمترین منبع درآمد این مردم کشاورزی و دامداری است اما طوفان شن دیگر نه مزرعه برجای گذاشته نه قناتی برای آشامیدن دام ها.

در این شرایط به جز مالچ پاشی محدود که هیچ اثری ندارد اقدام دیگری در شرق استان کرمان انجام نشده است و زندگی و اقتصاد جوامع محلی بیش از هر زمان دیگری با خطر مواجه شده است

در این شرایط به جز مالچ پاشی محدود که هیچ اثری ندارد اقدام دیگری در شرق استان کرمان انجام نشده است و زندگی و اقتصاد جوامع محلی بیش از هر زمان دیگری با خطر مواجه شده است.

از سوی دیگر این شرایط عبور از تنها جاده ترانزیتی شرق به غرب از سیستان و بلوچستان به مرکز کشور از شرق کرمان را مشکل کرده و مسدود شدن پی در پی این جاده امنیت حمل و نقل جاده ای را نیز با خطر مواجه کرده است. همچنین خط راه آهن زاهدان – کرمان نیز بارها در این مسیر زیر شن های روان مدفون شده است.

مالچ پاشی روز زخم مردم شرق کرمان| اقتصاد خانوار زیر خروارها شن

محمد قربانی یکی از کشاورزان شرق کرمان در شهرستان فهرج است که در این خصوص در گفتگو با بازار اظهار کرد: بسیاری از کشاورزان در کنار اینکه آب برای کشت ندارند با مشکل شن گرفتگی مواجه شده اند.

وی افزود: شن های نمکی کل باغها و مزارع را گرفته اند و دیگر نمی توانیم زندگی مان را تامین کنیم چون کاری جز کشاورزی نداریم.

قربانی ادامه داد: بسیاری از مردم از روستاها رفته اند و این روند همچنان ادامه دارد در واقع مردم در مناطق کوهستانی همچنان مقاومت می کنند اما در مناطق بیابانی دیگر نمی توان زندگی کرد و مسئولان هم کاری نمی کنند.

نخل ها خشک شده اند
اسفندیار کمالی از کشاورزان ریگانی نیز در گفتگو با بازار اظهار کرد: انتظار داریم مردم برای نجات اقتصادی و زندگی مردم کاری کنند اما هیچ اتفاقی روی نمی دهد و ما مانده ایم و شن هایی که از آسمان و زمین روی سرمان می ریزد.

وی گفت: جز چند درخت نخل ما چیز دیگری نداریم و اگر قرار باشد همین نخل ها هم از بین برود چرا باید در اینجا بمانیم.

وی می گوید: بعد از هر بار طوفان شن باید هزینه های سنگینی برای خروج شن های از باغ ها و نخل ها بپردازیم و قناتها و کانالها را لایروبی کنیم و از سوی مسئولان هم هیچ اتفاقی روی نمی دهد.

فرماندار ریگان در گفتگو با بازار اظهار کرد: فرسایش بادی بسیاری از مزارع و باغها را نابود کرده است و این مورد را بارها به مسئولان استانی و ملی تذکر داده ایم.

در اثر خشکسالی‌های پی در پی میزان پوشش گیاهی در منطقه بسیار کم شده است و امکان چرای دام از بین رفته تقریبا دامداری در برخی از مناطق کنار گذاشته شده است

امین باقری بیان کرد: در اثر خشکسالی‌های پی در پی میزان پوشش گیاهی در منطقه بسیار کم شده است و امکان چرای دام از بین رفته و تقریبا دامداری در برخی از مناطق کنار گذاشته شده است.

وی ادامه داد: با وزش کوچک‌ترین باد شاهد خیزش خاک و در نتیجه افزایش آلودگی هوا در سطح شهرستان هستیم بعد از هر طوفان شن تا چندین روز پدیده ریزگردها را داریم و مردم عملا خانه نشین می شوند.

فرماندار ریگان بیان کرد: در شهرستان ریگان با دو مقوله متفاوت طوفان و ریزگردها مواجه ایم؛ معمولاً دو الی سه روز بعد از وقوع طوفان شن میزان ذرات معلق در هوا به شدت افزایش می‌یابد.

سطح آب های زیر زمینی کاهش یافته است
باقری گفت: اکثر طوفان‌های شن در ریگان به صورت بومی و محلی هستند و هیچ ارتباطی به سیستان و بلوچستان و جازموریان ندارد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار کرد: در این راستا حفظ سطح آب‌های زیرزمینی بسیار اهمیت دارد که برای این منظور چاه‌های غیرمجاز در منطقه را پلمب کرده‌ایم.

فرماندار ریگان ادامه داد: طوفان شن متاسفانه در کنار خشکسالی قرار دارد و میزان بارندگی و منابع آبی موجود در  شهرستان هم بسیار محدود شده است و آبی برای کشاورزی باقی نمانده است.

باقری همچنین بیان کرد: با همکاری منابع طبیعی اقدامات کوتاه مدت و فوری نظیر مالچ پاشی را انجام داده‌ایم و این کار ادامه می دهیم تا زمانی که بتوانیم کارهای بلندمدت را اجرا کنیم.

وی با اشاره به آغاز مالچ پاشی در نقاط بحرانی ریگان از دو سال گذشته گفت: در حال حاضر سعی داریم وضعیت را با مالچ پاشی مدیریت کنیم اما باید در نظر داشت که ایراداتی هم به این روش گرفته می‌شود.

شرق کرمان منطقه ای بسیار کم آب است به طوری که میزان نرمال بارندگی در برخی از این مناطق در شرایط عادی ۱۰ میلیمتر است اما متاسفانه همین مقدار بارندگی هم روی نمی دهد

محمد ایلاقی یکی از کارشناسان اقتصادی و استاد دانشگاه استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: شرق کرمان منطقه ای بسیار کم آب است به طوری که میزان نرمال بارندگی در برخی از این مناطق در شرایط عادی ۱۰ میلیمتر است اما متاسفانه همین مقدار بارندگی هم روی نمی دهد.

مردم بیکار شده اند
وی افزود: به دلیل گود بودن برخی از این مناطق در فهرج و ریگان آب های زیر سطحی در برخی از مناطق برای کشاورزی در دسترس قرار دارد اما طوفان شن زمین را از بین می برد و امکان کشاورزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: همین مساله موجب مهاجرت مردم به شهرها و حاشیه نشینی و ایجاد شغل های کاذب شده است ادامه این روند در حالی وجود دارد که عملا هیچ اقدامی از سوی دولت برای تثبیت شن ها نمی شود و تنها راه مناسب رای حل این مشکل کشت درخت های تثبیت کننده شن است که به دلیل بار مالی بالایی که دارد انجام نمی شود.

به نظر می رسد باید هر چه زودتر دولت فکری به حال مشکلات مورد در شرق کرمان کند در غیر این صورت شهرستان های این مناطق به زودی از جمعیت خالی می شود که این مساله تبعات فراوانی را به همراه دارد.

کد خبر: ۱۲۳٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha