۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
کاهش ۲ درصدی لوازم یدکی بی کیفیت در بازار| افزایش قیمت قطعات تا ۱۰ روز آینده مشروط بر گرانی ارز
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران مطرح کرد

کاهش ۲ درصدی لوازم یدکی بی کیفیت در بازار| افزایش قیمت قطعات تا ۱۰ روز آینده مشروط بر گرانی ارز

کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران با اشاره به نظارت مستمر در خصوص فروش قطعات، گفت: نسبت به سه ماهه گذشته، حداقل ۲ درصد کاهش محصولات بی کیفیت در بازار را داشته ایم.

بازار؛ گروه خودرو: چندی پیش علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با اشاره به آمادگی این صنف در خصوص شناسایی قطعات تقلبی، گفت: قطعات موجود در بازار کیفیت لازم را ندارد و تعمیرات مکرر خودرو سبب نارضایتی مشتریان شده است.

وی، افزود: به افرادی که به صورت اینترنتی در مساله مذکور فعالیت دارند، به دلیل خلا قانونی نظارتی وجود ندارد. بنابراین سعی کردیم با مکاتبات انجام شده بتوانیم به بخش اینترنتی نظارت کنیم.

باتوجه به موارد مذکور و افزایش نرخ ارز احتمال افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار وجود دارد، از همین رو به سراغ سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران رفتیم تا بازار لوازم یدکی را بررسی کنیم، این گفت و گو را در ادامه از نظر خواهید گذراند:

باتوجه به اینکه قیمت ارز ثبات نیافته است، احتمال افزایش قیمت لوازم یدکی تا ۱۰ روز آینده در بازار وجود  دارد

* نرخ ارز در یک ماه گذشته رشد قابل توجهی داشته است، قیمت لوازم یدکی در بازار افزایش یافته است؟
باتوجه به اینکه زمان زیادی از افزایش قیمت ارز نگذشته و نرخ آن نیز ثبات نیافته است، فروشندگان لوازم یدکی افزایش قیمتی برای محصولات در نظر نگرفته اند. اگر هم بخواهند افزایش قیمت داشته باشند، فروشندگان به تجار سفارش قطعه می دهند، ۳۰ درصد پیش پرداخت باید واریز شود. بنابراین تغییرات نوسان قیمت ارز به همان مقدار روی قطعه تاثیر خواهد داشت. این موضوع نیز به یک بازه زمانی سه ماهه نیاز دارد. از این رو تاکنون با دلار ۳۰ هزار تومان وارد کشور نشده است، هرچند احتمال خرید قطعه با ارز بالای ۳۰ هزار تومان وجود دارد و اکنون زمان حمل قطعه به سمت کشور است. در این صورت سفارش دهنده باید ۷۰ درصد دیگر وجه را واریز کند تا لوازم یدکی به سمت کشور حمل شود. این مساله روی افزایش قیمت قطعات موجود در فروشگاه تاثیر خواهد داشت. به عبارت بهتر احتمال افزایش قیمت لوازم یدکی تا ۱۰ روز آینده در بازار وجود  دارد.

نسبت به سه ماهه گذشته، حداقل ۲ درصد کاهش محصولات بی کیفیت در بازار داشته ایم. براین اساس می توان گفت اکنون در بازار حدود ۱۸ درصد قطعات بی کیفیت وجود دارد

* باتوجه به اینکه احتمال افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار وجود دارد، کیفیت قطعات درحال حاضر چه شرایطی دارد؟ آیا شاهد رشد کیفی لوازم یدکی در بازار هستیم؟
باتوجه به پیگیری شدید و مستمر اتحادیه و سایر سازمان های نظارتی که در حال انجام است، نه تنها از افزایش محصولات بی کیفیت کاسته شده بلکه لوازم یدکی به سمت محصولات با کیفیت در حال حرکت است. بنابراین تصور دارم نسبت به سه ماهه گذشته، حداقل ۲ درصد کاهش محصولات بی کیفیت در بازار داشته ایم. براین اساس می توان گفت اکنون در بازار حدود ۱۸ درصد قطعات بی کیفیت وجود دارد، البته مدعی نیستیم و همچنان پیگیر شناسایی لوازم یدکی بی کیفیت در بازار هستیم که آن را به کمترین مقدار خود برسانیم.

کاهش 2 درصدی لوازم یدکی بی کیفیت در بازار| افزایش قیمت قطعات تا 10 روز آینده مشروط بر گرانی ارز

* صنعت خودروسازی دنیا به دلیل کمبود تراشه های الکترونیکی دچار بحران شدند، خودروسازان داخلی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، آیا در بازار ضعف تامین قطعات الکترونیکی وجود دارد؟
بله، از گذشته نه چندان دور همیشه ضعف تامین لوازم یدکی برقی وجود داشته است. این موضوع نیز به دلیل عدم اطلاع تجار نسبت به موجودی دقیق انبار قطعات است که در زمان اعلام کمبود یا کاهش، عرضه با چالش همراه خواهد شد. این مورد بیانگر ضعف فعالین این عرصه است که سبب افزایش هرچند اندک قیمت قطعات الکترونیکی است. اگر محاسبات تجار براساس در نظر گرفتن شرایط بحرانی باشد، پیش از اتمام محصول سفارش گذاری جدید با ضریب اطمینان بیشتر برای خرید انجام خواهد شد. تولید کننده و وارد کننده با در نظر نگرفتن بحران های جهانی ناخواسته دچار مشکلات کمبود خواهند شد، البته باید اشاره داشت که قطعات الکترونیکی وابسته به تراشه در بازار سهم بسیار ناچیزی دارند.

* شما در مصاحبه های گذشته خود با «بازار» اشاره داشتید که بازار لوازم یدکی در شرایط رکود قرار دارد، در حال حاضر این بازار از رکود خارج شده است؟
باتوجه به اینکه شیوع کرونا در حال کاهش است و نسبتا شهرها از ممنوعیت تردد خارج شده اند لذا مسافرت ها بیشتر شده است. همین موضوع باعث شده تا بازار لوازم یدکی تقریبا از رکود خارج شود. هرچه به سمت ماه های پایانی سال حرکت کنیم، تصور دارم که شرایط معامله لوازم یدکی نیز پر رونق تر خواهد شد. خوش بین هستیم که اسفند ماه از رکود قطعا خارج خواهیم شد، زیرا سفارش های خرید قطعات از شهرهای دیگر کشور را دریافت خواهیم کرد. این مساله می تواند ماه هایی که در رکود بودیم را جبران کند.

* برآیند شما از بازار لوازم یدکی تا پایان سال چگونه خواهد بود، آیا چالش های مطرح شده به قوت خود باقی خواهد بود؟
اگر قیمت ارز به ثبات قطعی برسد یا کاهش یابد، چندان شاهد افزایش نرخ قطعات نخواهیم بود. اگر بهای ارز رشد کند، قطعا باید منتظر افزایش قیمت لوازم یدکی در ماه های پایانی سال باشیم. امیدواریم پایان سال چالش قیمت برای مشتریان دردسر و نگرانی در خصوص تعمیرات ایجاد نکند.

* به عنوان پرسش آخر، فروشندگان اینترنتی قطعات که مجوز ندارند در چه شرایطی هستند؟
نگرانی برخی از مصرف کنندگان نسبت به خرید قطعه از فروشندگان فضای مجازی در خصوص عدم تعویض یا خدمات، وضعیت مناسبی ندارد. هفته ای یک یا دو پرونده شکایت در این خصوص داریم که نگران کننده است. خوشبختانه چند روز پیش طی مکاتبه با اتحادیه فضای مجازی در خصوص شکایت یکی از اعضا، درخواست کردیم که در صورت امکان اگر شخصی یا شرکتی درخواست مجوز فروش لوازم یدکی داشتند، ابتدا به اتحادیه لوازم یدکی ارجاع دهند. از این درخواست استقبال شد و حتی این موضوع را بیان کردند که در صنوف دیگر نیز این موضوع را اجرا خواهند کرد.

کد خبر: ۱۲۳٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha