۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
ارزآوری از خشت و گل؛ چاه نفتی بی پایان در یزد
دلارهایی که می تواند راهی یزد شود

ارزآوری از خشت و گل؛ چاه نفتی بی پایان در یزد

یزد – مدیریت هدفمند، بهره وری و هوشمندی یزدی ها در توسعه صنعت گردشگری هم اکنون پنجره ای درخشان از ارزآوری مقابل چشم انداز اقتصادی این شهر تاریخی گشوده است.

به گزارش بازار، یزد یکی از استان های بی نظیر ایران از نظر داشته های تاریخی و فرهنگی غنی است و خرده فرهنگ های جالب توجه در این شهر در کنار لهجه زیبا و میهمان نوازی آنها موجب شده است این شهر با پنج اثر ثبت جهانی در یکی از راس های طلایی مثلث گردشگری ایران قرار گیرد.

درخشش صنعت گردشگری در کویر

طبق آمار مستند میزان ارزآوری یزد در سال ۹۷ بیش از ۴۰ میلیون دلار بوده است و این تازه اول راه اقتصاد درخشان گردشگری در شهری است که همه می دانند چه می کنند و چه باید انجام دهند تا درآمد بیشتری از گردشگری داشته باشند.

شهر بادگیرها چنان دل ها را ربوده است که تنها در بافت تاریخی خود سفره ای گسترده برای مردم شهر و بافتی تاریخی و جذاب برای گردشگران پهن کرده است

یزد پنج اثر ثبت جهانی را در خود جای داده است که شامل بافت تاریخی مرکز استان، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد مشیر است، اما شهر بادگیرها چنان دل گردشگران خارجی را ربوده است که تنها در بافت تاریخی خود سفره ای گسترده برای مردم شهر و بافتی تاریخی و جذاب برای گردشگران کشورهای مختلف جهان پهن کرده است.

۵ میلیون گردشگر خارجی در سال جاری وارد ایران شده اند که یزد تمام تلاش خود را برای جذب بیشترین میزان گردشگر را در این میان انجام داده است.

هر چند رقبای سرسختی مانند مشهد، اصفهان، شیراز و قم به دلیل جاذبه های معنوی و تاریخی مقابل شهر یزد قرار داشته است اما می توان این شهر را در زمینه گردشگری تاریخی جزو استانهایی به شمار آورد که رشد قابل توجه و محسوسی داشته است که اتکای غیر قابل انکاری نیز به ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر دارد.

رشد ۴۰ درصدی ورود گردشگر به شهر بادگیرها

گردشگران اروپایی در صدر صنعت گردشگری این استان کوچک قرار دارند اما اهداف بزرگی که در این زمینه تعریف شده موجب شده فقط در شش ماه نخست سال جاری شاهد رشدی ۴۰ درصدی در خصوص ورود گردشگران بین المللی به این استان باشیم.

این در حالی است در سال گذشته ۱۳۰ هزار گردشگر خارجی از این شهر بازدید کرده اند و این یعنی ارزآوری و توسعه استان برمبنای اقتصاد غیرنفتی و اتکاء بر داشته های بومی و مهندسی مناسب اقتصادی استان، این نکته قابل توجه است که در این مسیر شاخصه های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و توسعه ای یزد به صورت هماهنگ و هوشمندانه تنظیم شده است.

هم اکنون بافت تاریخی شهر یزد به عنوان تنها شهر دارای ثبت جهانی با ۸۰۰ هکتار وسعت به قلب تپنده یزد تبدیل شده است

هم اکنون بافت تاریخی شهر یزد به عنوان تنها شهر دارای ثبت جهانی با ۸۰۰ هکتار وسعت به قلب تپنده یزد تبدیل شده است و با مرمت مناسب این مجموعه فاخر تاریخی، زمینه لازم برای تغییر کاربری این خانه ها به مراکز اقامتی، رفاهی و حتی هتل فراهم شده است و گردشگران حاضرند دلارهای با ارزش خود را برای یک شب استراحت در این مجموعه ها هزینه کنند.

معاون امور اقتصادی استاندار یزد در گفتگو با بازار در این خصوص می گوید: یکی از مهمترین اهداف مسئولان اقتصادی و دولتی در استان یزد توسعه گردشگری است و در این زمینه توفیقات قابل توجهی به دست آمده است و این مسیر با قدرت ادامه خواهد یافت.

محمد نجفی بیان کرد: مزیت گردشگری یزد هم اکنون سر فصل اصلی توسعه استان قرار دارد و سعی می کنیم با جذب سرمایه ها و ایجاد جذابیت، خدمات رفاهی و آسایش گردشگران با بازاریابی مطلوب زمینه توسعه صنایع دستی استان را نیز در  کنار گردشگری فراهم کنیم.

مردم به خوبی با مسئولان همراه هستند

وی تصریح کرد: استان دارای صدها اثر ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی است که خوشبختانه به خصوص در بافت تاریخی شهر با ابتکار مسئولان و همراهی و همکاری مردم شاهد اتفاقات مطلوبی هستیم.

وی گفت: این شهر در کنار آثار فاخر تاریخی دارای فرهنگ غنی، زیر ساختهای مناسب، سوغات منحصر به فرد و صنایع دستی بی نظیر است که استان را در بخش گردشگری شاخص کرده است.

نجفی بیان کرد: چهره های مانند وحشی بافقی، عزیزالدین نسخی، و حائری میبدی، فرخی یزدی از مشاهیر این شهر هستند ضمن اینکه در کنار شهر یزد، شهرستانهای مختلف از جمله بافق، ابرکوه، میبد نیز دارای بنایهای زیبا هستند.

این شهر در کنار آثار فاخر تاریخی دارای فرهنگ غنی، زیر ساختهای مناسب، سوغات منحصر به فرد و صنایع دستی بی نظیر است که استان را در بخش گردشگری شاخص کرده است

وی با اشاره به توسعه خطوط پروازی در فرودگاه یزد گفت: سعی می کنیم بهترین خدمات را به مسافران ارائه کنیم ضمن اینکه تمامی راه های اصلی به شهر یزد توسعه یافته اند و از نظر راه های زمینی وضعیت استان مطلوب است همچنین راه آهن یزد به شهرهای اصفهان، شیراز، بندرعباس، تهران و کرمان متصل است و بهترین خدمات به مسافران ارائه می شود.

وی با اشاره به بومگردی در استان یزد گفت: سعی کرده ایم با تغییر کاربری منطقی بناهای تاریخی به خصوص در بافت قدیم زمینه را برای جذابیت بیشتر فراهم کنیم و در همین چارچوب مجوزهای مراکز بومگردی افزایش یافته است.

وی همچنین به افزایش و بهبود خدمات هتلینگ در شهر یزد اشاره کرد  گفت: با توجه به استقبال گردشگران داخلی و خارجی ظرفیت پذیرش مسافران و سطح کیفیت خدمات نیز افزایش یافته است.

محمد کمالی یکی از فعالان گردشگری استان یزد در گفتگو با بازار گفت: استان یزد با توجه به جاذبه‌های غنی طبیعی، تاریخی و بیادماندنی، مذهبی فرهنگی و نیز موقعیت خوب جغرافیایی می‌تواند باعث جذب و جلب توجه جهانگردان و ایرانگردان بسیاری چه از خارج و چه از داخل باشد.

لزوم افزایش مطالعات اقتصادی در بخش گردشگری یزد

وی بیان کرد: بخصوص داشتن تنوع آب و هوائی ، داشتن کویرها و بیابان‌های منحصر به فرد، کثرت و پراکندگی آثار تاریخی و بیادماندنی، شیوه‌های زیستی بومی کهن و فرهنگ غنی، اماکن مذهبی زیارتی(اسلامی و زیارتگاه‌های اقلیت‌های مذهبی) وجود جاذبه‌های متنوع طبیعی ایران را به کانون‌های توریستی و مناطق گردشگردی جالب توجه بین‌المللی تبدیل کرده است.

کمالی گفت: استان یزد و به ویژه شهر یزد بخاطر دارا بودن و برخوردار بودن از ارزش‌های تاریخی، سنتی، معماری کویری همراه با ابنیه‌های مستحکم از قرن پنجم هجری به بعد و بافت قدیمی شهر بعنوان یک شهر نمونه از الگویی از معماری سنتی و خشت خام و معماری گلیم همراه با کوچه‌های پیچ در پیچ و دیوارهای بلند، طاق‌های ضربی و ساباط و بادگیرهای رفیع و ... جایگاه ویژه‌ای جهت جذب و جلب توریسم داخلی و خارجی دارد و می‌تواند از دیدگاه توریستی مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی واقع شود.

وی ادامه داد: هدف از تحقیق و بررسی وضع موجود و شناخت توان‌ها و پتانسیل‌های توریستی اعم از طبیعی، تاریخی، فرهنگی مذهبی، اقتصادی و توجه و شناخت مشکلات و تنگناهای استان بعنوان یک منطقه مستعد از نظر توریستی اعم از توریسم گذری و یا توریسم اقامتی و .. است.

صاحبنظران اقتصادی اعتقاد دارند یزد با سرمایه گذاری در بخش توریسم به زودی به یکی از قطبهای اصلی گردشگری در خاورمیانه تبدیل می شود و می تواند درامد غیر نفتی هنگفتی را رقم بزند.

کد خبر: ۱٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha