۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۵
بلاتکلیفی ۵ ساله مردم روستای «تلخاب» بدره| اقتصاد روستا بر اثر رانش از بین رفت
بازار گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی ۵ ساله مردم روستای «تلخاب» بدره| اقتصاد روستا بر اثر رانش از بین رفت

ایلام- رانش زمین بیش از پنج سال است که زندگی و اقتصاد مردم روستای تلخاب واقع در شهرستان بدره در جنوب استان ایلام را تحت تاثیر قرار داده و هنوز وعده‌های مسئولان برای جابجایی روستا محقق نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مدت پنج سال از رانش زمین در روستای تلخاب بخش هندمینی واقع شهرستان بدره می‌گذرد اما مردم همچنان بلاتکلیف و نگران هستند.

تاکنون ۹ مورد اجرای گمانه زنی در این روستا در مورد علل رانش انجام گرفته است اما قرار شد مدت شش ماه بعد از اتمام کار نتیجه آن اعلام شود که به دلایلی تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

یکی از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: رانشی که روستا ایجاد شده، هم منازل مسکونی و هم زمین‌های کشاورزی اهالی روستا را از بین برده است، رانش باعث شده که بحث ساخت و ساز و طرح‌های عمرانی در روستا انجام نشود.

مجید صادقی افزود: مسئولان تکلیف ما را روشن کنند، به محض اینکه نیروگاه سد سیمره واقع در کنار روستا روشن می‌شود صدای وحشتناکی به گوش ما می‌رسد و روستا به لرزش درمی آید.

طولانی شدن اعلام نظر کارشناسی در مورد روستای تلخاب
سرپرست فرمانداری بدره در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از طولانی شدن اعلام نظر کارشناسی در مورد وضعیت روستای تلخاب، اظهار داشت: فارغ از علل یا عوامل وقوع لرزه و رانش در روستای تلخاب، شرایط موجود روستا بسیار نگران کننده است.

فرمانداری شهرستان نیز آمادگی کامل را در این راستا دارد که خارج از محدوده روستا با همکاری دستگاه‌های متولی اراضی موردنیاز را برای جابجایی خانوارهای روستا به منطقه ایمن فراهم کند

مسلم تیرافکن افزود: در این راستا با همکاری مهندسان وزارت نیرو برنامه ریزی لازم برای ساماندهی منطقه پرخطر روستا در دست اقدام است.

وی بیان کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور استاندار استان و مدیر کل مدیریت بحران و نیز مدیریت سد و نیروگاه سیمره برگزار و در این جلسه استاندار ایلام دستور تعیین تکلیف سریع موضوع را صادر کرده‌اند.

بلاتکلیفی ۵ ساله مردم روستای «تلخاب» بدره| اقتصاد روستا بر اثر رانش از بین رفت

وی عنوان کرد: بر اساس نتایج مطالعات، محدوده ناپایدار و پایدار روستا برای ترازهای مختلف سفره آب زیرزمینی تعیین شده است.

آمادگی برای جابجایی خانوارهای روستای تلخاب
فرماندار با اشاره به اینکه با توجه به این شرایط ۴۳ خانوار در منطقه خطر هستند، افزود: بلافاصله لیست اسامی این خانوارها برای جابجایی به مدیریت سد و نیروگاه سیمره ارسال شده است.

وی ادامه داد: طرح مطالعاتی روستا طی روزهای اخیر در کمیته فنی بررسی می‌شود.

تیرافکن اضافه کرد: فرمانداری شهرستان نیز آمادگی کامل را در این راستا دارد که خارج از محدوده روستا با همکاری دستگاه‌های متولی اراضی موردنیاز را برای جابجایی خانوارهای روستا به منطقه ایمن را فراهم کند.

وی افزود: با توجه به شرایط و ضرورت موضوع انتظار می‌رود در کمترین زمان ممکن با همکاری دستگاه‌های متولی بتوانیم این مناطق پرخطر را ساماندهی کنیم.

گمانه زنی‌های مختلف در مورد علل رانش در روستای تلخاب
مدیرکل مدیریت بحران ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گمانه زنی‌هایی مختلفی در رابطه با رانش روستای تلخاب وجود دارد، یکی از گمانه زمانی‌ها این بوده که بافت و توپوگرافی خاص منطقه دلیل موضوع رانش بوده است.

پیشنهاد دوم اینکه خانوارهای قرار گرفته در مناطق پرخطر روستا را به یک جای امن تر انتقال دهیم، اگر این طرح نیز در شورای فنی استان مصوب شود، بنای کار قرار می‌گیرد

آیت قیصربیگی عنوان کرد: یکی دیگر گمانه زنی‌ها بحث همجواری سد و نیروگاه سیمره و تاثیرگذاری در روستای تلخاب، است. به همین دلیل طرح مطالعاتی علل اصلی رانش زمین تحت نظر وزارت نیرو قرارانجام گرفته است.

بلاتکلیفی ۵ ساله مردم روستای «تلخاب» بدره| اقتصاد روستا بر اثر رانش از بین رفت

وی بیان کرد: در بازدیدی که مردادماه از سد و نیروگاه سیمره صورت گرفت، یکی از مصوبات اصلی ستاد مدیریت بحران استان اعلام نتایج مطالعاتی در مورد مشکلات روستای تلخاب ظرف مدت یک ماه بود که بعد از کش و قوس های فراوان نتایج این طرح اعلام شده است.

جابجایی خانوارهای مناطق پرخطر روستا به مناطق امن
قیصربیگی اضافه کرد: به محض اینکه این نتایج اعلام شد، به دستور استاندار ایلام نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران برگزار و در این نشست مصوبات بسیار خوبی اتفاق افتاد که یکی از این مصوبات این بود که نتایج حاصل از این طرح مطالعاتی در یک شورای تخصصی به بحث گذاشته شود.

وی گفت: قرار است نتایج به دست آمده از طرح مطالعاتی در نشست آتی شورای فنی استان مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران ایلام تصریح کرد: اگر در این نشست طرح مطالعاتی که توسط وزارت نیرو متولیان امر و سد و نیروگاه سیمره انجام شده مصوب شود، این طرح مبنای کار قرار می‌گیرد.

 عنوان کرد: پیشنهاد اول این است که خانه‌هایی که مشرف به رودخانه سیمره دارای آسیب پذیری هستند، ایمن سازی شوند، با توجه به اینکه این روستا در مشرف رودخانه و کنار سد سیمره است این طرح ایمنی کمتری دارد.

قیصربیگی گفت: پیشنهاد دوم اینکه خانوارهای قرار گرفته در مناطق پرخطر روستا را به یک جای امن تر انتقال دهیم، اگر این طرح نیز در شورای فنی استان مصوب شود، بنای کار قرار می‌گیرد.

از سال ۱۳۹۵ که حادثه رانش زمین در روستای تلخاب اتفاق افتاده، مردم همچنان بلاتکلیف و چشم انتظار هستند. با توجه به حضور کارشناسان مختلف در این روستا انتظار می‌رود که زودتر مشکل مردم حل شود.

کد خبر: ۱۲۳٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha