۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
دیپلماسی اقتصادی با همسایگان نیازمند تحول اساسی است
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس:

دیپلماسی اقتصادی با همسایگان نیازمند تحول اساسی است

گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس گفت: سیاست‌های وزارت خارجه در رابطه با همسایگان باید تقویت شود و در عین حال سایر حوزه ها را نیز باید مورد توجه داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عباس گلرو، در خصوص سیاست حُسن همسایگی و اولویت توسعه روابط پایدار اقتصادی با همسایگان، گفت: اتفاقاتی مانند شانگ‌های را در این مدت شاهد بودیم که باید عضویت ما در همه ابعاد اقتصادی، امنیتی و سیاسی تحقق پیدا کند. روابط اقتصادی ما با همسایگان نیازمند تحول جدی است و در حوزه دیپلماسی اقتصادی باید فعال و موثر عمل کنیم.

وزارت خارجه یکی از بازیگران حوزه توسعه دیپلماسی اقتصادی است
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در بخش دیپلماسی اقتصادی برنامه مدون و نگاه استراتژیک باید داشته باشیم و جزیره‌ای کار نکنیم، افزود: وقتی از دیپلماسی اقتصادی حرف زده می‌شود، همه نگاه ها به وزارت خارجه معطوف می‌شود در حالی که وزارت خارجه یک بازیگر در این منظومه است.

وی یادآور شد: وزارت امور اقتصاد، صمت، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی همه در توسعه و تقویت دیپلماسی اقتصادی تاثیرگذار و نقش آفرینند اما مدیریت و مهندسی عمومی برای اینکه همه در یک مسیر حرکت کنند، وجود ندارد.

گلرو با اشاره به جلسات کمیسیون امنیت ملی و کمیته روابط خارجی در این زمینه، گفت: از جمله نشست‌های اخیر بررسی ظرفیت‌های کشورهای آفریقایی بود، حجم تمام صادرات ما به آفریقا ۵۰۰ میلیون دلار است در حالی که حجم تجارت خارجی آفریقا هزار میلیارد دلار است. هزار میلیارد دلار حجم واردات آفریقا است و ما تنها ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داریم و این نشان می‌دهد که نیاز به کار جدی داریم.

افزایش رقم تبادلات تجاری با توسعه دیپلماسی اقتصادی باید رقم بخورد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: در حوزه دیپلماسی اقتصادی باید به نتیجه مشخصی رسید و نتیجه هم این است که رقم تبادلات تجاری افزایش یابد و اسناد بالادستی که وزارت خارجه و سایرین را به توسعه دیپلماسی اقتصادی توصیه می‌کند، اجرا شوند.

وی با تاکید بر افزایش هماهنگی بین دستگاه‌ها، افزود: نیروهای توانمند در کشورهای هدف باید مستقر شوند و نکته مهمتر اینکه سطح توانمندی در کیفیت تولید باید ارتقاء یابد.

روابط خارجی مشمول برقراری روابط با کشورهای مختلف دور و نزدیک است
گلرو تصریح کرد: سیاست‌های وزارت خارجه علاوه بر تمرکز بر حوزه همسایگان، باید مشمول برقراری روابط با کشورهای مختلف دور و نزدیک شود. کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، چین و روسیه با ظرفیت‌های بالا، بازارهای هدف خوبی برای ما هستند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هر کشوری از فرصت‌های بی‌شماری برای توسعه روابط برخوردار است، مهم شناسایی بازار هدف و فعالیت تخصصی در همان حوزه است.

کد خبر: ۱۲۳٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha