افزایش ۸۰ درصدی کارایی سمپاشی با کمک سمپاش حرارتی| پخش میکرویی مواد سمپاشی در فضا
سازنده اولین سمپاش حرارتی کشور در گفتگو با بازار:

افزایش ۸۰ درصدی کارایی سمپاشی با کمک سمپاش حرارتی| پخش میکرویی مواد سمپاشی در فضا

آزاد، سازنده اولین سمپاش حرارتی در کشور گفت: این سمپاش نه تنها مصرف سم را بهینه می سازد بلکه بر اساس شاخص های جهانی، کارایی سمپاشی را تا ۸۰ درصد افزایش می دهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: سمپاشی مزارع و باغات از جمله مباحث حائز اهمیتی است که غالبا به صورت سنتی و با سمپاش هایی که از گذشته در کشور باب بوده صورت می گیرد و لذا کارایی مورد انتظار کشاورزان را دارا نیست.  این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا از روشهای نوین دیگری با کمک و استفاده از سمپاش های پیشرفته استفاده می شود تا به این ترتیب بهره وری سمپاشی بالا برود و بیشترین بخش از منطقه مورد نظر پوشش داده شود و از بین بردن آفات در بالاترین سطح صورت بگیرد.

خبرنگار بازار در راستای بررسی وضعیت سمپاشی و انواع سمپاش های جدیدی که وارد بازار کشور شده است، گفتگویی با «وحدت آزاد» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان که به تازگی توانسته است اولین سمپاش حرارتی را در کشور تولید کند، انجام داده و پیگیر شرایط حاکم بر تولید این سمپاش شده است.

سمپاش حرارتی در فضای باز و گلخانه برای سمپاشی، ضدعفونی و همچنین جلوگیری از سرمازدگی کارایی دارد و سرعت عمل بالاتری نسبت به سمپاش های معمولی دارد

*با توجه به اینکه سمپاش حرارتی تولیدی شما محصول نویی در کشور محسوب می شود، ابتدا کمی در خصوص این محصول و کارایی آن توضیح بدهید.
مجموعه ما در واقع یک شرکت دانش بنیان است که در حوزه ساخت دستگاه های فوگر حرارتی برای بخش کشاورزی فعال هستیم. در واقع ما اولین و تنها شرکت سازنده در این دستگاه در ایران و دومین شرکت در خاورمیانه بعد از ترکیه هستیم. حدود ۲ سال است که این دستگاه سمپاش حرارتی را می سازیم  که عمدتا برای سمپاشی، ضدعفونی و سرمازدگی کاربرد دارد.

در حقیقت این دستگاه حدود ۴۰ سال پیش در آلمان برای اولین بار ساخته شده است. در حال حاضر نیز در اروپا، آمریکا و به طوری کلی در کشورهای پیشرفته، جزو تجهیزات کشاورزی مدرن است که در گلخانه و همچنین در فضای باز برای سمپاشی و سرمازدگی کارایی خاصی دارد.  با این وجود متاسفانه در ایران کشاورزان ما با این دستگاه  کمتر آشنایی دارند.  

*سمپاش حرارتی با دیگر سمپاش های مرسوم و متداول از نظر کارکرد و عملکرد چه تفاوت هایی دارد؟
سمپاش های معمولی در هر هکتار هزار لیتر آب نیاز دارند  اما این سمپاش در هر هکتار ۱۰ هزار لیتر نیاز دارد که این به معنای سرعت بالای سمپاشی است؛ یعنی  هزینه کمتری به کشاورز تحمیل می شود و همچنین کیفیت بالای سمپاشی را به همراه دارد. چون مواد سمپاشی را به «مه» تبدیل می کند و با ابعاد میکرونی در فضا پخش می شود. در حقیقت سمپاش های سابق نهایتا تا ۴۰۰ میکرو، مواد سمپاشی را ریز می کردند. این در حالی است که هر چقدر مواد سمپاشی ریزتر شود پوشش بهتری برای گیاه فراهم می کند و عملکرد را بالا می برد.

سمپاش حرارتی نه تنها مصرف سم را بهینه می سازد بلکه تا ۸۰ درصد کارایی سمپاشی را نیز بالا می برد

*با این تفاسیر میزان مصرف سم را چقدر کاهش می دهد و از آن طرف کارایی را چقدر بالا می برد؟
بر اساس شاخص های جهانی ۸۰ درصد کارایی سمپاشی را بالاتر  می برد. به عبارت دیگر اگرچه با استفاده از این سمپاش حرارتی، میزان مصرف سم تغییری نمی کند اما ۸۰ درصد کارایی بالاتر است؛ یعنی با سمپاش های معمولی حدودا یک و نیم لیتر سم هدر می رود و به آفت نمی رسد یا به زمین نفوذ می کند. چون به عنوان مثال زیر بوته و یا پشت بوته سمپاشی نمی شود و هدر می رود، اما با سمپاش حرارتی از ۲ لیتر حدود ۱.۹۵ لیتر به آفت می رسد بنابراین مصرف سم را بهینه می کند.

*انگیزه شما از ساخت سمپاش حرارتی چه بوده است؟
با توجه به اینکه ما یک شرکت دانش بنیان هستیم مطالعات به روز داریم و به غیر از این دستگاه سمپاش، محصولات دانش بنیان دیگری نیز قبلا تولید داشته ایم. بنابراین سال گذشته بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم متوجه وجود این خلاء در بخش کشاورزی شدیم و به این اعتقاد رسیدیم که می توانیم با ساخت این دستگاه این خلا را پُر کنیم. لذا مدل های مختلفی ساختیم و  در نهایت الان ۲ مدل تجاری داریم که از نظر قیمتی به صرفه است و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله نیز دارد.

کد خبر: ۱۲۳٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha