۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
افزایش ۱۰۰درصدی آجیل و خشکبار| «شب چِره» هم از یلدای گلستانی‌ها برچیده شد
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش ۱۰۰درصدی آجیل و خشکبار| «شب چِره» هم از یلدای گلستانی‌ها برچیده شد

گرگان- افزایش ۱۰۰ درصدی آجیل و خشکبار، این اقلام را که در گذشته جاذبه زیادی برای همه داشت امروز به کالایی لوکس و غیر ضروری تبدیل کرده، تاجاییکه از سفره یلدای بسیاری از گلستانی‌ها حذف شده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: یلدای سنتی مردم گلستان که سنتی دیرین برای طولانی ترین شب سال است، به دلیل مشکلات اقتصادی و گرامی ها تبدیل به بساط دغدغه و اندوه مردم شده، چراکه افزایش افسار گسیخته اقلام این شب مانند آجیل و خشکبار اجازه فراهم آوردن تمام این محصولات را در سفره یلدا نمی‌دهد.

هرچند شهروندان تهیه اقلام شب یلدا را حق خود می‌دانند و از نبود قدرت خرید برای تمامی این کالاها انتقاد می‌کنند اما عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گلستان معتقد است: قیمت آجیل نسبت به سال گذشته در استان گلستان ۱۰۰ درصد افزایش یافته و جالب اینجا است که استاندارد افزایش قیمت از درب کارخانه تا به دست مصرف کننده  ۲۰ درصد است و در نتیجه افزایش قیمت بیشتر از این اندازه غیر قانونی محسوب می شود.

موسی الرضا رضایی در گفتگو با بازار با بیان اینکه محصولاتی مانند آجیل و شیرینی جزو اقلام ضروری به شمار نمی‌روند و از مواد پروتئینی مانند مرغ، گوشت و نان به عنوان کالای اساسی باید یاد کرد، تاکید داشت: میزان آجیل موجود در استان گلستان برای استفاده مردم کافی است چرا که در چهار واحد تولیدی استان حدود ۳۰۰ تن آجیل فراوری و بسته‌بندی می‌شود و از این رو نیازی به واردات آجیل از سایر استان ها نداریم.

قیمت آجیل نسبت به سال گذشته در استان گلستان ۱۰۰ درصد افزایش یافته است

وی با بیان اینکه با وجود رشد قیمتی هزینه‌های جانبی، برای شب یلدا افزایش قیمت در بخش آجیل و خشکبار نخواهیم داشت، افزود: افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیرینی نسبت به سال گذشته نیز موضوعی است که باید به آن توجه داشت البته علت این رشد ۵۰ درصدی، افزایش هزینه‌هایی مانند شکر، روغن، تخم مرغ وهزینه کارگری است. از سوی دیگر قیمت شیرینی را عرضه و تقاضا قیمت تعیین می‌کند و متاسفانه افزایش قیمت آجیل وابسطه به تقاضا در بازار است.

مردم از گرانی ها شاکی هستند 
مرضیه محمدی، خانمی حدود ۵۰ساله که در حال پرس و جوی قیمت آجیل از فروشنده است در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون آجیل دوبرابر افزایش یافته است، می گوید:  گرانی دست مردم را از اجرای تمامی سنت‌ها کوتاه کرده هرچند فرزندانم برای شب یلدا با همسرانشان به خانه‌ام می‌آیند و ناگزیر به تهیه اقلام شب یلدا هستم.

ناصر امامی دیگر شهروند استان گلستان با بیان اینکه از برخی مناسبت‌ها نمی‌توان چشم پوشی کرد به واسطه کرونا ارتباطمان با بسیاری از اقوام قطع شد اما از فرزندان و نوه‌ها که نمی‌توان چشم پوشی کرد، می افزاید: امروز  در ازای پرداخت مبلغی چشمگیر هم نمی‌توان محصولی با کیفیت خرید.

این شهروند گرگانی با بیان این نکته که حقوق بازنشستگی دیگر کفاف زندگی را نمی‌دهد، می‌افزاید: ادامه افزایش قیمت‌ها با چنین درآمدی، زندگی را برای مردم غیر ممکن خواهد کرد در حالی که یلدا تنها دلخوشی ماست تهیه حداقل‌ها برای فرزندان و نوه‌ها در این شب حق والدین است ضمن اینکه پدر و مادرها علاقمندند از میزبانی هم سربلند بیرون بیایند.

افزایش ۱۰۰درصدی آجیل و خشکبار | «شب چِره» هم از یلدای گلستانی‌ها برچیده شد

نظارت بر بازار
معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان از نظارت جدی بر سه اتحادیه آجیل و خشکبار، قنادی و شیرینی و میوه تره بار برای شب یلدا خبر می‌دهد و می‌گوید: ۱۰ روز آخر آذر ماه سازمان صمت به همراه اتاق اصناف، بازرسی اصناف، اداره تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف نظارت جدی بر بازار خواهند داشت تا گران فروشی اتفاق نیافتد.

علی اصغر اصغری در گفتگو با خبرنگار بازار نظارت بخش‌های بازرسی را در دو شیفت صبح و عصر اعلام می‌کند و می‌گوید: ستاد خبری برای دریافت انتقاد، شکایت و پیشنهاد فعال است ضمن اینکه نکاتی که انتقال داده می‌شود، ظرف ۴۸ ساعت رسیدگی خواهد شد.

وی به رعایت درج قیمت روی محصولات تاکید می‌کند و می‌افزاید: رعایت درصد سود قانونی، برابر جدول درصد سود هیات عالی نظارت، تولید کالاهای با کیفیت و جلوگیری از عرضه کالای غیر اصل و قاچاق از دیگر مواردی است که به این سه اتحادیه اعلام شده و لذا ضروری است که مغازه داران صدور فاکتور را حق مشتری بدانند و نسبت به رعایت چنین نکاتی با هدف جلب رضایت مشتری تلاش کنند.

استفاده از ظرفیت های نظارتی
معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان با بیان این مطلب که اقدامات ما بیشتر تقویت نظارت است، اضافه می‌کند: از ظرفیت اتحادیه، اصناف و همچنین انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان هم برای نظارت بهتر، استفاده شده است.

مغازه داران صدور فاکتور را حق مشتری بدانند

اصغری به بازدید از چهار واحد تولید کننده آجیل استان اشاره می‌کند و می‌گوید: دامنه تغییرات قیمت محصولات این واحدها نسبت به سال گذشته بررسی شد که در این ارزیابی افزایش قیمت آجیل خام با توجه به افزایش عمومی هزینه‌هایی مانند فراوری، بسته‌بندی و حمل و نقل معقول به نظر می‌رسد.

ارتباط بازار و جیب مردم
نائب رئیس اتاق اصناف استان گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه افزایش کالا نه تنها برای اقلام شب یلدا که در تمامی بخش‌ها لحاظ شده است، می گوید: افزایش قیمت بدون هیچ ساماندهی انجام می‌شود لذا نگران افزایش قیمت در آینده بازار هستیم چون روند این افزایش قیمت هیچ منطقی ندارد.

فرزاد طهماسبی با بیان اینکه رشد افسار گسیخته بسیاری از کالاها قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده، امری منجر به کاهش سرمایه در گردش کسبه شده است، تاکید کرد:  ارتباط بازار با توان خرید مردم، تنگاتنگ است پس  اگر چرخه اقتصاد بازار یک صنف از کسبه خوب باشد به الطبع هزینه کردن برای آن صنف راحتتر می‌شود اقدامی که نمنجر به چرخش پول در بازار خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر این نکته که استان ما صنعتی نیست تا از این طریق پول به بازار آن تزریق شود، می‌افزاید: گلستان استانی کشاورزی است و از سویی خشکسالی هم توان خرید روستائیان را پائین آورده است در نتیجه خواستار توجه دولت به ثبات قیمت‌ها در بازار هستیم زیرا  اگر شیب تند افزایش قیمت در بازار کاهش نیابد تا مدتی دیگر بسیاری از اصناف ورشکست خواهند شد.

صرف نظر از اینکه مصرف آجیل و خشکبار سالها در شب یلدا استفاده می شود از ضرورت مصرف این اقلام به واسطه فواید و ویتامین های موجود در این مغزیجات نمی توان گذشت بنابراین به نظر می رسد قرار دادن این کالا در دسترس مردم و با قیمت مناسب به واسطه نیاز بدن به بسیاری از مواد مغذی موجود در این اقلام دارای اهمیت است.

کد خبر: ۱۲۳٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha