۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت کشاورزی| ردیابی ابزار و پایش شرایط آب و هوایی
بازار گزارش می‌دهد؛

کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت کشاورزی| ردیابی ابزار و پایش شرایط آب و هوایی

کشاورزی دقیق و تجزیه و تحلیل داده های قابل پیش بینی دست به دست هم می دهند تا محصولات با تولید انبوه و کمیت مناسب تولید شود.

بازار؛ گروه بین الملل: اینترنت اشیا، سیستمی از دستگاه‌های محاسباتی مرتبط با ماشین‌های مکانیکی و دیجیتال، اشیاء، حیوانات یا افراد است که با شناسه‌های منحصربه‌فرد (UID) ارائه می‌شوند و امکان انتقال داده از طریق شبکه بدون نیاز به تعامل انسان با انسان یا انسان با رایانه را فراهم می کنند.

انواع مختلفی از حسگرهای اینترنت اشیا برای کشاورزی و همچنین کاربردهای اینترنت اشیا در کشاورزی به طور کلی وجود دارد:

پایش شرایط آب و هوایی
احتمالاً محبوب ترین ابزارهای کشاورزی هوشمند ایستگاه های هواشناسی هستند که سنسورهای مختلف کشاورزی هوشمند را ترکیب می کنند. آنها که در سراسر زمین قرار دارند، داده های مختلفی را از محیط جمع آوری کرده و به رایانه ارسال می کنند. اندازه گیری های ارائه شده می تواند برای نقشه برداری از شرایط آب و هوایی، انتخاب محصولات مناسب و انجام اقدامات لازم برای بهبود ظرفیت آنها استفاده شود.

اتوماسیون گلخانه
به طور معمول، کشاورزان از مداخله دستی برای کنترل محیط گلخانه استفاده می کنند. استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا آنها را قادر می سازد تا اطلاعات دقیقی را در زمان واقعی در مورد شرایط گلخانه مانند روشنایی، دما، وضعیت خاک و رطوبت به دست آورند. علاوه بر منبع داده های محیطی، ایستگاه های هواشناسی می توانند به طور خودکار شرایط را برای مطابقت با پارامترهای داده شده تنظیم کنند. به طور خاص، سیستم های اتوماسیون گلخانه از یک اصل مشابه استفاده می کنند.

مدیریت زراعی
یک نوع دیگر از محصولات اینترنت اشیا در کشاورزی و یکی دیگر از عناصر کشاورزی دقیق، دستگاه های مدیریت محصول هستند. درست مانند ایستگاه های هواشناسی، آنها باید در مزرعه قرار گیرند تا داده های مخصوص کشاورزی را جمع آوری کنند. از دما و بارندگی گرفته تا پتانسیل آب برگ و سلامت کلی محصول. بنابراین می توان رشد محصول خود و هر گونه ناهنجاری را کنترل کرد تا به طور موثر از هر گونه بیماری یا آلودگی که می تواند به عملکرد کشاورز آسیب برساند، جلوگیری نمود.

نظارت و مدیریت دامداریها
درست مانند نظارت بر محصولات زراعی، انواعی از حسگرهای اینترنت اشیا وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به حیوانات در مزرعه متصل کرد تا بر سلامت و عملکرد آنها نظارت کند. ردیابی و پایش دام به جمع آوری داده ها در مورد سلامتی، رفاه و موقعیت فیزیکی  دام کمک می کند.

به عنوان مثال، چنین حسگرهایی می توانند حیوانات بیمار را شناسایی کنند تا کشاورزان بتوانند آنها را از گله جدا کنند و از آلودگی جلوگیری کنند. استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای ردیابی گاو در زمان واقعی به کشاورزان کمک می کند تا هزینه های کارکنان را کاهش دهند. این کار مشابه دستگاه های اینترنت اشیا برای مراقبت از حیوانات خانگی است.

کشاورزی دقیق
کشاورزی دقیق در مورد کارایی و تصمیم گیری دقیق مبتنی بر داده بوده و یکی از گسترده ترین و موثرترین کاربردهای اینترنت اشیا در کشاورزی است.

با استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا، کشاورزان می توانند مجموعه وسیعی از معیارها را در هر جنبه ای از ریزاقلیم و اکوسیستم مزرعه جمع آوری کنند: روشنایی، دما، وضعیت خاک، رطوبت، سطوح CO2 و آلودگی های آفات. این داده‌ها کشاورزان را قادر می‌سازد تا مقادیر بهینه آب، کود و آفت‌کش‌های مورد نیاز محصولاتشان را تخمین بزنند، هزینه‌ها را کاهش دهند و محصولات بهتر و سالم‌تری تولید کنند.

  پهپادهای کشاورزی
شاید یکی از امیدوارکننده ترین پیشرفت های بخش کشاورزی، استفاده از پهپادها در کشاورزی هوشمند باشد. پهپادها که  وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین هستند، برای جمع آوری داده های کشاورزی از هواپیماها و ماهواره ها مجهزتر هستند. جدا از قابلیت‌های نظارتی، پهپادها می‌توانند تعداد زیادی از وظایف را که قبلاً به نیروی انسانی نیاز بود، انجام دهند: کاشت محصولات، مبارزه با آفات و عفونت‌ها، سمپاشی کشاورزی، نظارت بر محصولات و غیره.

تجزیه و تحلیل و پیش بینی در بخش کشاورزی هوشمند
کشاورزی دقیق و تجزیه و تحلیل داده های قابل پیش بینی دست به دست هم می دهند تا محصولات با تولید انبوه و کمیت مناسب تولید شود. در حالی که فناوری اینترنت اشیا و حسگر هوشمند معدن طلایی برای داده‌های بسیار مرتبط هستند، استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها به کشاورزان کمک می‌کند تا آن را درک کنند و پیش‌بینی‌های مهمی داشته باشند: زمان برداشت محصول، خطرات بیماری‌ها و آلودگی‌ها، حجم محصول و غیره. ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها کمک می کند تا کشاورزی، که ذاتاً به شدت به شرایط آب و هوایی وابسته است، قابل کنترل تر و قابل پیش بینی تر شود.

به عنوان مثال، پلتفرم Crop Performance به کشاورزان کمک می کند تا از قبل به حجم و کیفیت محصول و همچنین آسیب پذیری آنها در برابر شرایط نامساعد جوی مانند سیل و خشکسالی دسترسی داشته باشند. همچنین کشاورزان را قادر می سازد تا عرضه آب و مواد مغذی را برای هر محصول بهینه کنند و حتی برخی عملکردها را برای بهبود کیفیت انتخاب کنند.

راه حل هایی مانند SoilScout که در کشاورزی به کار می روند، کشاورزان را قادر می سازد تا 50 درصد در آب آبیاری صرفه جویی کنند، از هدر رفتن کودهای ناشی از آبیاری بیش از حد جلوگیری نموده و بینش های عملی را بدون توجه به فصل یا شرایط آب و هوایی ارائه دهند.

سیستم های یک پارچه مدیریت مزرعه
سیستم یک پارچه مدیریت مزرعه معمولاً شامل تعدادی دستگاه و حسگرهای اینترنت اشیاء کشاورزی هستند که در محل نصب می شوند و همچنین یک داشبورد قدرتمند با قابلیت های تحلیلی و حسابداری. این سیستم، قابلیت‌های نظارت از راه دور مزرعه را افزایش می‌دهد و به کشاورز امکان می‌دهد عملیات تجاری را ساده کند.

علاوه بر موارد ذکر شده در کشاورزی اینترنت اشیاء، برخی از عملکردهای برجسته شامل ردیابی ابزار کشاورزی (یا حتی اتوماسیون)، مدیریت ذخیره سازی، تدارکات و غیره است.

همانطور که مشاهده نمودید، موارد استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی بی پایان است. راه های زیادی وجود دارد که دستگاه های هوشمند می توانند به کشاورز در افزایش عملکرد و درآمد مزرعه کمک کنند. با این حال، توسعه برنامه های اینترنت اشیاء کشاورزی کار آسانی نیست و چالش هایی در این مسیر وجود دارد.

کد خبر: ۱۲۳٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha