روش‌های تامین مالی برای پروژه‌های هنری
در کمیته اقتصاد هنر اتاق بازرگانی تهران بررسی شد

روش‌های تامین مالی برای پروژه‌های هنری

نمایندگان تشکل‌های حوزه فرهنگ با حضور در نشست کمیته هنر اتاق تهران در مورد روش‌های تامین مالی پروژه‌های هنری به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، در نشست کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر اتاق بازرگانی تهران، نمایندگان انجمن‌ها و سمن‌های حوزه هنر درباره چگونگی بهره‌مندی کسب‌وکارهای این بخش از بازار سرمایه و راه‌هایی که به تامین مالی برای اقتصاد فرهنگ و هنر ختم می‌شود، با سعید اسلامی بیدگلی، رئیس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و از متخصصان مدیریت مالی و تامین سرمایه، به مشورت و رایزنی پرداختند.

در این نشست که اعضای هیات مدیره خانه‌سینما، خانه‌تاتر، خانه‌موسیقی و جمعی از مدیران و فعالان بازار فرهنگ و هنر در آن حضور داشتند، سعید اسلامی بیدگلی پیرامون روند ارزش‌گذاری آثار هنری و آنچه که در این زمینه در دنیا مرسوم است و الگوهایی که از آن در ایران قابل پیاده‌سازی است، توضیحاتی داد و این نکته را گوشزد شد که ورود یک جریان و مغز اقتصادی به حوزه فرهنگ و هنر کشور و کمک به تزریق منابع مالی به این بخش در راستای توسعه بازار این حوزه از فعالیت‌ها، ضروری و لازم است.

رئیس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در عین حال، ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سینما یا دیگر صنایع فعال در عرصه فرهنگ و هنر کشور را امکان‌پذیر دانست و در این رابطه، یادآور شد که این سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌تواند با ورود و عضویت فعالان این حوزه و سرمایه‌گذاران از بخش‌خصوصی، آغاز به کار کند.

اسلامی بیدگلی در این نشست، مبانی ارزش‌گذاری آثار هنری که به گفته وی، فرآیندی پیچیده است را تشریح کرد. وی برخی از ابزارهای تامین مالی عام برای پروژه‌های هنری را تامین مالی جمعی، صندوق‌های شخصی و البته سرمایه‌گذاری خطرپذیر عنوان کرد. به گفته این متخصص مدیریت مالی، استفاده از اوراق بدهی نیز می‌تواند فرصتی برای تامین مالی پروژه‌های هنری از جمله در صنعت سینما باشد.

وی با این حال یادآور شد که برای بهره‌گیری از روش‌های مختلف تامین مالی در حوزه فرهنگ و هنر، باید سودآوری پروژه‌ها شفاف باشد و در عین حال، دسترسی به داده و اطلاعات و گزارش‌دهی از پروژه‌ها، امری ضروری برای جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاران است.

پس از توضیحات سعید اسلامی بیدگلی، حاضران در این نشست به طرح پرسش و دیدگاه‌های خود پیرامون چگونگی استفاده از روش‌های تامین مالی برای پروژه‌های هنری و فرهنگی پرداختند و سپس تصمیم گرفته شد که در نشست مشترک دیگری، ظرفیت‌های شروع به تامین مالی در برخی آثار و پروژه‌های عرصه هنر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

همچنین بخش دیگری از نشست کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر اتاق تهران، مهدی کرباسیان رئیس این کمیته، از آمادگی برای تاسیس فدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر و ثبت آن در اتاق بازرگانی تهران، خبر داد.

به گفته کرباسیان، پیش‌نویس اساسنامه این تشکل هنری تدوین شده و برای هم‌فکری پیرامون آن، در اختیار سمن‌ها و فعالان این بخش تا جمع‌بندی نهایی، قرار خواهد گرفت. وی یادآور شد که در فدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر، نمایندگان بخش‌های متنوع و مختلف از حوزه هنر و فرهنگ حضور خواهند داشت و تشکیل آن، فرصتی برای تعامل گسترده میان بازیگران اصلی این حوزه و دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در راستای تحقق برنامه‌ها و رفع چالش‌های موجود خواهد بود.

رئیس کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر اتاق تهران همچنین، از تدوین سندی با عنوان «افق‌گشایی اقتصاد خلاق» در اتاق تهران و از سوی این کمیته، خبر داد و تصریح کرد که این سند در اختیار برخی مقامات دولت از جمله معاون اول رئیس‌جمهور و نیز برخی از وزرای کابینه قرار گرفته‌است. کرباسیان همچنین از جمله برنامه‌های پیش‌روی کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر اتاق تهران را، نشست هم‌اندیشی صاحبان این عرصه با رئیس سازمان توسعه تجارت و نیز معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، عنوان کرد.

کد خبر: ۱۲۳٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha