۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
فیبر استخوانی لوله ای و پارچه نسوز کربن چیست؟

فیبر استخوانی لوله ای و پارچه نسوز کربن چیست؟

در صنایع و کارهای مختلف ممکن است به تجهیزات و مصالحی برای عایق بندی احتیاج پیدا کنند. یکی از این مصالح انواع فیبر، مثل فیبر استخوانی هستند.

به گزارش بازار، فیبر استخوانی لوله‌ ای: در صنایع و کارهای مختلف ممکن است به تجهیزات و مصالحی برای عایق بندی احتیاج پیدا کنند. یکی از این مصالح انواع فیبر، مثل فیبر استخوانی هستند که با متدهای مختلفی ساخته می‌شوند و کاربردهای مختلفی هم دارند.

فیبر استخوانی لوله ای مشخصاتی شبیه فیبر استخوانی نخ دار دارد. این فیبر از ورق‌های سلولزی که به رزین فنولیک آغشته شده‌اند ساخته شده است و مقاومت بسیار بالایی دارد. در واقع می‌توان گفت که این فیبر از نوعی کامپوزیت مستحکم ساخته شده که می‌تواند نیازهای مشتری برای عایق‌بندی را تا حد زیادی مرتفع نماید. یکی از مهم‌ترین مصرف کنندگان این فیبرها، نیروگاه‌ها و صنایع سنگین هستند.

فیبر استخوانی لوله ای

فیبر استخوانی لوله ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

از ویژگی‌های فیبر استخوانی لوله ای می‌توان مقاومت بالا در مقابل عوامل مختلف اشاره کرد. این فیبرها در مقابل حرارت، فشار، ضربه، صدا، الکتریسیته و ... مقاوم ‌اند و به همین دلیل برای عایق سازی سازه‌ها و محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فیبرها جذب آب و رطوبت ندارند و تا ۱۲۰ درجه حرارت را به راحتی تحمل می کنند.

از آنجایی که این فیبرها کامپوزیتی هستند و رزین‌های فنولیک با فشار زیادی در ساختار آنها قرار گرفته‌اند، تحت فشارهای بالا مثل ۲۰۰۰ تن نیز استحکام خود را حفظ می‌کنند. همچنین این فیبرها می‌توانند در عملیات‌های مختلف مثل تراشکاری یا سوراخکاری مورد استفاده قرار بگیرند. ضمناً مواد شیمیایی و حلال‌های اسیدی را نمی‌توانند به فیبر استخوانی لوله‌ای آسیب وارد کنند.

فیبر استخوانی چه کاربردهایی دارد؟

فیبر استخوانی اغلب در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجایی که یک دی الکتریکی و ضد حرارت مناسب است، در صنایعی مثل ترانسفورماتورها، مولدهای برق، نیروگاه‌های برق، مخابرات، نیروگاه‌ها، پتروشیمی، هوا فضا و ... کاربرد دارد. فیبرهای نسوز در برخی صنایع شیمیایی به خصوص در دیگ‌های بخار بسیار پرکاربرد بوده و عملاً عایق‌بندی صنایع را به عهده می‌گیرند.

همچنین از فیبر استخوانی لوله ای برای ساخت لوله‌ها و میله‌های عایق استفاده می‌شود که کیفیت بالایی دارند و در صنایع برای انتقال سیالات تحت فشار به کار می‌روند. برای تهیه این فیبرها با قیمت مناسب می‌توانید با سایت نسوز طوس ارتباط برقرار نمایید.

پارچه نسوز کربن

پارچه نسوز کربن چیست؟

پارچه نسوز کربن نوعی از پارچه نسوز است که از الیاف مصنوعی ساخته شده و مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد. همانطور که از اسم این پارچه مشخص است، پارچه نسوز کربن از الیاف کربن ساخته می‌شود. البته خود پارچه‌های کربنی نیز انواع مختلفی دارند که شامل تویل، پلاین، ساتیل و ... می‌باشند و کاربردهای مختلفی دارند. جالب است بدانید که این پارچه‌ها در مقایسه با انواع دیگر پارچه نسوز مقاومت بیشتری داشته و به همین دلیل کاربردهای بیشتری دارند.

منظور از مقاومت بالای این پارچه‌ها، مقاومت و حفظ استحکام در برابر حرارت و فشار است. همچنین باید گفت که پارچه‌های نسوز کربنی مقاومت بالایی در مقابل الکتریسیته دارند و به همین دلیل می‌توانند جریان‌های الکتریکی را نیز متوقف کنند. علاوه بر این باید گفت که پارچه‌ نسوز کربن می‌تواند تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد حرارت را تحمل کند و از ماده‌ای که با آن پوشانده می‌شوند حفاظت کنند.

از دیگر ویژگی‌هایی که منجر به کاربردی بودن پارچه کربن می‌شود، می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای این پارچه اشاره کرد. خاصیت کششی بالا و انعطاف مناسب علاوه بر اینکه باعث مقاومت پارچه در برابر فشار می‌شوند، کارایی منحصر به فردی هم به آن می‌بخشند.

رابطه دوام و کاربرد پارچه نسوز کربن

پایداری و دوام پارچه کربنی به علت ضریب انبساط گرمای مناسب زیاد است و پارچه کربن را برای کاربردهای بیشتر آماده می‌کند. همچنین به علت مقاومت کششی و انعطاف‌پذیری مناسب پارچه کربنی در کنار دوام بالا، استفاده از این پارچه در ستون ساختمان‌ها نیز دیده می‌شود. علاوه بر این علی‌رغم استحکام بالای پارچه کربن، وزن کم نیز باعث می‌شود کاربردهای آن از فولاد نیز وسیع‌تر باشد و هر روز استفاده از آن رایج‌تر شود.

علاوه بر این می‌توان از پارچه نسوز کربن برای عایق کاری و کامپوزیت نیز استفاده کرد؛ چرا که این پارچه در برابر اشعه‌های مضر و الکتریسیته مقاوم است و تحت تاثیر این عوامل تخریب نمی‌شود.

ویژگی‌های پارچه نسوز کربن

پارچه نسوز کربن ویژگی‌هایی دارد که در قسمت‌های قبل به طور کُلی آنها را ذکر کردیم. اما این ویژگی‌ها که باعث شده در صنایع سنگین و سخت از این پارچه استفاده کنند شامل:

  • انعطاف‌پذیری و خاصیت کشسانی مناسب
  • مقاومت در برابر الکتریسیته و اشعه‌های مضر
  • مقاومت در برابر اصطکاک
  • مقاومت در برابر فشار و حرارت بالا (تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد)
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • دوام و ماندگاری بالا
  • قیمت مناسب نسبت به کارایی

این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده پارچه کربن یکی از بهترین محصولات برای عایق سازی به حساب بیاید.

نخ نسوز از کجا تهیه کنیم

نخ نسوز از پرکاربردترین انواع محصولات نسوز است که ویژگی‌های منحصر به فرد آن نسبت به سایر نخ‌ها در این مسئله نقش مهمی دارد. نخ نسوز شامل طیف وسیعی از الیاف نسوز است که قابل توجه‌ترین مشخصه آنها مقاومت در برابر حرارت است. این الیاف ممکن است به صورت مربعی یا مستطیلی ساخته شوند و بر حسب نوع خود کاربردهای مختلفی دارند. اصلی‌ترین کاربرد نخ‌های نسوز در صنایع آب بندی تاسیساتی مثل لوله‌هاست.

نخ‌های نسوز در انواع مختلف و توسط شرکت‌های مختلفی عرضه می‌شوند. از این رو تهیه نخ نسوز باکیفیت چالشی است که صنایع با آن مواجه می‌شوند. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات موثق در این مورد به سایت نسوز طوس مراجعه کنید.

از نخ‌های نسوز می‌توان برای تهیه پکینگ‌ها و لباس‌های نسوز استفاده کرد. حتی برخی متخصصان این نخ‌ها را با نام پکینگ نسوز یا طناب نسوز می‌شناسند که شکل‌های دیگری از این نخ‌ها هستند. این نخ‌های نسوز نیز مانند هر کدام از مواد نسوز دیگری که نام بردیم، علاوه بر مقاومت حرارتی در برابر کشش، مواد شیمیایی و الکتریسیته نیز مقاومت خوبی دارند.

نخ نسوز

کاربردهای نخ نسوز

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کاربردهای نخ نسوز به نوع آن بستگی دارد؛ پس در ادامه انواع نخ نسوز و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم:

نخ نسوز سرامیکی

این نخ بدون سیم است و تا ۲۳۰۰ درجه حرارت را تحمل می‌کند. از این نخ برای ریخته‌گری، صنایع فولاد و آلومینیوم، پالایشگاه‌ها، عایق بندی لوله‌ها، اگزوزها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نخ نسوز فایبرگلاس

این نخ در برابر مواد شیمیایی نیز از مقاومت خوبی برخوردار است که به علت آن شیشه موجود در ساختار آن است. بنابراین از این نخ برای عایق بندی دیگ‌های بخار، و صنایعی که لازم است نخ در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرد، بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

نخ نسوز آزبست

این نخ معمولاً  مقطع مربی دارد و برای درزگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توصیه می‌کنیم برای تهیه  نخ نسوز و سایر محصولات نسوز با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت، به سایت نسوز طوس مراجعه فرمایید.

کد خبر: ۱۲۳٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha