۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
ایران تا ۱۴۰۲ از واردات کاتالیست‌های اصلی پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی:

ایران تا ۱۴۰۲ از واردات کاتالیست‌های اصلی پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود

دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از شکسته شدن انحصار شرکت‌های خارجی در تأمین کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجید دفتری ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک به پژوهشگران صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با پشتیبانی صنعت پتروشیمی و با بهره‌گیری از دانش روزآمد جهان، همواره در روند توسعه این صنعت پویا نقش‌آفرین بوده است.

وی افزود: این شرکت براساس برنامه‌ریزی‌های راهبردی خود در مسیر تدوین و توسعه دانش‌ فنی تولید کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت پتروشیمی، صنایع تکمیلی و بهینه‌سازی فرآیندهای واحدهای تولیدی و دانش‌های موجود و تجاری‌سازی دانش‌های فنی گام برمی‌دارد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه از ۴۰ نوع گروه کاتالیست موجود در صنعت پتروشیمی، ۲۰ گروه آن در کشور داخلی‌سازی و صنعتی شده، گفت: تا پایان امسال هشت گروه دیگر داخلی‌سازی می‌شود و ۱۲ گروه باقیمانده نیز در حال تحقیق و یا توسعه است.

شکست انحصار شرکت‌های خارجی
دفتری با بیان اینکه در زمینه تأمین کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی، انحصار شرکت‌های خارجی شکسته شده است، تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا سال ۱۴۰۲، ایران از واردات کاتالیست‌های اصلی مورد نیاز صنعت پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود و در این مسیر شرکت پژوهش و فناوری با ارائه کاتالیست‌های مختلف مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی، سبب افزایش اعتماد به ساخت داخل شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های اعمال‌شده با همکاری فعال شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، نیاز شرکت‌های پتروشیمی به خارج از کشور برای تأمین کاتالیست‌های خود کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به قابلیت‌ها و امکانات پیشرفته شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مراکز تهران، اراک، ماهشهر و عسلویه اشاره کرد و گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ارتباط و همکاری‌های بسیار مطلوبی را با پژوهشگران در بخش‌های مختلف دارد و این شرکت آماده هرگونه همکاری با تولیدکنندگان کاتالیست‌هاست.

ایجاد مؤسسه‌های پژوهشی
دفتری ادامه داد: ارتباط با مراکز دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌تواند نیازهای صنعت را برطرف کند و به‌عنوان یک شرکت دانش‌محور، مؤسسه‌های پژوهشی (متانول، الفین و پروپیلن) در چند دانشگاه معتبر ایجاد کرده‌ایم و همکاری مطلوبی با مجموعه دانشگاهی کشور وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه همکاری مطلوبی با هلدینگ‌های پتروشیمی وجود دارد و با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی پروژه‌های پرشمار مشترکی با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی تعریف شده که برخی از آنها نیز منجر به کسب نتایج بسیار ارزشمندی و عقد قرارداد با هدف حمایت از تولید داخلی شده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به قابلیت‌های موجود برای صادرات دانش فنی و کاتالیست به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: با بعضی از کشورهای همسایه از سوی بخش خصوصی مذاکراتی انجام شده و امید است در آینده نزدیک بتوانیم در زمینه صادرات دانش فنی و کاتالیست نیز عملکردی قابل قبول را رقم بزنیم.

دفتری تصریح کرد: با تلاش پژوهشگران توانمند شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی شعار «دانش ایرانی، آفرینش و توانایی» محقق شده است و مصمم هستیم با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را برای سال‌های آینده محقق کنیم.

وی به همکاری با شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز و  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و افزود: در پی درخواست‌هایی از دیگر شرکت‌های تابع وزارت نفت، شرکت پژوهش و فناوری آمادگی خود را برای همکاری‌های مشترک اعلام کرده است و زمینه‌های همکاری در بخش‌های گوناگون فراهم است.

طرح GTPP اسلام‌آباد غرب نماد خودباوری
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح اسلام‌آباد غرب نخستین طرحی است که با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ساخته می‌شود، اظهار کرد: این طرح نخستین پروژه ملی در صنعت پتروشیمی است که زنجیره آن در هر سه مرحله از مسیر گاز طبیعی به متانول، متانول به پروپیلن و پروپیلن به پلی‌پروپیلن از دانش فنی ایرانی تعریف شده است و  شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی طرح GTPP اسلام‌آباد غرب را در همه مسیر ساخت حمایت خواهد کرد.

دفتری درباره قرارداد با شرکت‌های پتروشیمی بوشهر و تبریز در مورد تأمین دانش فنی طرح‌های توسعه‌ای ساخت واحد پلی‌اتیلن سنگین، افزود: با اجرایی شدن این دو قرارداد، عملیات اجرایی ساخت این واحدها با دانش فنی ایرانی آغاز شده است.

وی درباره قرارداد با پتروشیمی مروارید نیز گفت: قرارداد تأمین ۱۷۰ تن اکتیویتور مورد نیاز پتروشیمی مروارید میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت پتروشیمی مروارید در سال ۱۳۹۹ امضا شد و پس از مؤثر شدن قرارداد، واحد اکتیویتور در مرکز ماهشهر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی احداث و پیش از سررسید قرارداد، محصول تولیدی به شرکت پتروشیمی مروارید تحویل داده شده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، تأمین دانش فنی طرح GTPP امیرآباد در استان مازندران را از برنامه‌های آینده این شرکت برشمرد و بیان کرد: تفاهم‌نامه تأمین دانش فنی (PVM) این طرح امضا شده است و در صورت صدور کامل مجوزهای مورد نیاز برای اجرایی شدن طرح GTPP امیرآباد آماده تأمین دانش فنی آن هستیم.

کد خبر: ۱۲۲٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha