۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
زرشک در سبد حمایتی دولت| صنایع تبدیلی تنها راه نجات یاقوت های سرخ
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

زرشک در سبد حمایتی دولت| صنایع تبدیلی تنها راه نجات یاقوت های سرخ

بیرجند- خرید حمایتی زرشک برای رفع مشکلات کشاورزان در دستور کار دولت قرار گرفت اما نکته مهم این است که صنایع تبدیلی و محصولات جدید تنها راه نجات زرشک از بحران‌ها است.

بازار، گروه استان‌ها: خراسان جنوبی در محصول استراتژیک زرشک رتبه اول در دنیا را دارد به همین دلیل هم هر ساله با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شود. در سال جاری باتوجه به رایزنی‌های مختلف یکی از راهکارها برای رفع مشکلات زرشک‌کاران در استان خرید توافقی بود که به گفتۀ مسئولان فقط یک مسکن موقت است.

با توجه به مزایای متعدد صنایع تبدیلی از جمله ایجاد اشتغال، فرآوری و افزایش مدت مصرف محصولات کشاورزی، کاهش هزینه‌ها و هدررفت محصولات کشاورزی، توسعه و گسترش این صنایع راهی در جهت رشد اقتصادی و جلوگیری از بیکاری‌های فصلی و دائمی است. در بخش زرشک محصول استراتژیک استان هم این موضوع به عنوان یک راهکار اصلی و بلندمدت باید در نظر گرفته شود. در همین راستا با مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت‌وگو کردیم.

 جابه‌جایی اعتبار از زعفران به زرشک
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در زمینه میزان خرید توافقی زرشک در سال جاری گفت: مجموع خرید توافقی زرشک یک هزار و ۷۰ تن بود.

وحید ضیائیان احمدی اظهار کرد: روزهای آخر ما خریدار بودیم و دیگر زرشک نبود، هر چند که در روزهای آخر، بازار آن هم اصلاح شده بود و تقریباً قیمت به ۱۳ تومان کیلویی رسیده بود.

وی درباره قول اعتباری که رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای خرید زرشک داده بود هم عنوان کرد: این قول همان ۲۰۰ میلیارد تومانی است که برای خرید حمایتی زرشک در نظر گرفته شده است.

به گفتۀ وی این اعتبار در ابتدا برای زعفران تخصیص پیدا کرده بود که با توجه به اصلاح وضعیت بازار زعفران، اکنون این اعتبار جابه‌جا می‌شود.

زرشک در سبد حمایتی دولت| صنایع تبدیلی تنها راه نجات یاقوت های سرخ

خرید حمایتی آغاز شد
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه کشاورزان در خصوص خرید توافقی هیچ مطالبات عقب افتاده‌ای ندارند، عنوان کرد: برای طرح خرید حمایتی زرشک، کارهای اعظم آن انجام شده و از امروز بیست و پنجم آذر ماه در استان آغاز می شود.

ضیائیان احمدی درباره خرید حمایتی تصریح کرد: در قالب این طرح هر کیلو زرشک دانه اناری به قیمت ۶۵ هزار تومان خریداری می شود.

 وی عنوان کرد: قیمت پیشنهادی تعاون روستایی استان برای خریداری زرشک در این طرح از قیمت کنونی بالاتر بوده و تلاش زیادی صورت گرفته تا زحمت کشاورزان استان به بهای بالاتری خریدار شود، اضافه کرد: اگر دولت قیمت هر کیلو زرشک دانه اناری را بالاتر هم ببرد تفاوت قیمت به زرشکاران پرداخت خواهد شد.

به گفتۀ وی در حال حاضر بازار زرشک به نسبت در حال اصلاح است و رونق بازار باری دیگر بازگشته است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: شاید قبل از خرید حمایتی و رفع  محدودیت‌هایی که در بازار مشهد بود، مشکلات وجود داشت ولی اکنون رونق بازار دوباره بازگشته است.

ضیائیان احمدی ادامه داد: قیمت زرشک دانه اناری سال گذشته ۲۰ هزار تومان بود و در حال حاضر به ۵۰ هزار تومان و تمیز شده آن به ۶۵ هزار تومان رسیده است.

به گفتۀ وی بخش اعظم رفع این مشکل همراهی کشاورزان و برنامه‌ریزی‌ها و تأثیرات روحی و روانی بود.

راهکار اصلی همدلی، وفاق و همکاری است
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی تأکید کرد: البته این مشکل همیشه می‌تواند برای این محصول باشد چرا که زرشک تنها در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود.

ضیائیان احمدی افزود: در آینده اگر باز یک مانع مانند حمل و نقل یا بازار ایجاد شود، فرقی ندارد و همین نابسامانی بازار باز خواهد گشت.

وی اعلام کرد: باید به صورت اصولی این موضوع حل شود که مسلماً خرید حمایتی نیست چون این یک مسکن موقت در مدتی که طرح در آن اجرا می‌شود، است.

به گفتۀ وی راهکار اصلی آن همدلی، وفاق و همکاری تمام عوامل درگیر در بازار است.

مهمترین آیتم تعیین قیمت در بازار، عرضه است اگر بتوان بر اساس تقاضا بازار را تنظیم کرد، به راحتی قیمت قابل کنترل است و دیگر نیازی به مسکن‌های موقت مانند هزینه‌کردها و خرید توافقی و حمایتی وجود ندارد

این مقام مسئول ادامه داد: از جمله این عوامل در بخش تولید، کشاورزان، در بخش بازار تجاری که کار می‌کنند، در بخش حمایتی مانند بنیاد برکت، بنیاد علوی، بسیج سازندگی، بخش‌های دولتی، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، صنعت و معدن، استانداری و اتاق تعاون است.

ضیائیان احمدی تأکید کرد: اگر بتوانیم همدلی، وفاق و همسویی را در این بخش‌ها ایجاد کنیم، قطعاً چون عرضه بازار در اختیار ما است بازار به راحتی کنترل می‌شود.

به گفتۀ وی مهمترین آیتم تعیین قیمت در بازار، عرضه است اگر بتوان بر اساس تقاضا بازار را تنظیم کرد، به راحتی قیمت قابل کنترل است و دیگر نیازی به مسکن‌های موقت مانند هزینه‌کردها و خرید توافقی و حمایتی وجود ندارد.

وی در زمینه چگونگی ایجاد همدلی نیز اظهار کرد: به عنوان مثال می‌تواند کشاورز به موقع زرشک خود را برداشت و با کیفیت مناسب خشک کند،  تاجر نیز به مقدار مناسب عرضه کند.

ضیائیان احمدی افزود: همچنین خروج زرشک از استان کنترل شود و برنامه‌های حمایتی که دولت دارد در این راستا باشد، که اگر ما بتوانیم این هماهنگی را انجام بدهیم دیگر نیاز به موارد بسیاری نداریم.

زرشک در سبد حمایتی دولت| صنایع تبدیلی تنها راه نجات یاقوت های سرخ

با صنایع تبدیلی خود را با ذائقه جهان هماهنگ می‌کنیم
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با تأکید به نقش و اهمیت بالای فرآوری و صنایع تبدیلی، گفت: لازم است این کار انجام شود چرا که ذائقه بازار در مناطق مختلف کشور و خارج کشور متفاوت است و ما باید خود را با ذائقه بازار هماهنگ کنیم.

ضیائیان احمدی پیشنهاد داد: بخش تحقیقاتی مانند دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه کمک کنند، به دلیل اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دکترا و تحقیقات را ارجاع به سمت پیگیری تعیین ذائقه بازار بدهند.

وی ادامه داد: همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توانند آن ذائقه و محصول مدنظر را تولید کنند.

به گفتۀ وی اکنون یکی از مهمترین کشورهای خریدار زرشک ترکیه است و با اینکه تولید این محصول را ندارد و از ایران گرفته می‌شود، در قسمت انتهایی و مهمترین بخش که ارزش افزوده است، هزینه کرده و به راحتی می‌تواند قیمت تولیدات خود را کنترل کند.

ضیائیان احمدی تصریح کرد: به عنوان نمونه تولیداتی که دارد در بخش شیرینی، ژله، حتی به صورت ادویه‌ و رنگدانه است و قسمت اعظم ارزش افزوده زرشک روی این قسمت است.

افزایش ۱۰ برابری صنایع فرآوری برای کشاورزان
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اعلام کرد: اگر بتوانیم در بخش صنایع فرآوری و تبدیلی کار انجام دهیم برای کشاورز حدود ۱۰ برابر قیمت کنونی ارزش دربردارد.

ضیائیان احمدی بیان کرد: به این نکته باید توجه شود که هر محصولی یک قیمت و یک ارزشی دارد، قیمت آن بر اساس هزینه تمام شده به اضافه سود متعارف تعریف می‌شود ولی ارزش زرشک خیلی بالاتر از این است.

وی اضافه کرد: زرشک در جایی تولید می‌شود که آب، بهای خون را دارد و آن را در مناطق کویری صرف تولید زرشک می‌کنیم، بنابراین ارزش زرشک خیلی بالا است.

به گفتۀ وی زمانی زرشک به جایگاه واقعی خود دست پیدا می‌کند که بتوان ارزش افزوده ایجاد کرد و ارزش افزوده فقط سرمایه‌گذاری در صنایع فرآوری و محصولات جدید خواهد بود.

کد خبر: ۱۲۲٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha