رشد ۳ برابری قیمت شیر در یک سال گذشته| گرانی دلار کام مردم را تلخ کرد
فعال صنعت شیرینی و شکلات در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

رشد ۳ برابری قیمت شیر در یک سال گذشته| گرانی دلار کام مردم را تلخ کرد

علی پور یک فعال صنعت شیرینی و شکلات با اشاره به رشد۳ برابری قیمت شیر و نوسانات نرخ ارز، گفت: به دلیل گرانی مواد اولیه، قیمت شیرینی و شکلات ۳ برابر شده و مردم مثل گذشته نمی‌توانند کام خود را شیرین کنند

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: گرانی ها  چند سالی است که کام مردم را حسابی تلخ کرده است. فعالان صنعت شیرینی و شکلات می گویند که قیمت شیر در یک سال گذشته تقریبا ۳ برابر شده، بهای دلار در حدود یک ماه بیش از ۵ هزار تومان گران شده و بهای روغن هم رشد قابل توجهی را تجربه کرده؛ همه این عوامل در کنار هم بهای تمام شده شیرینی و شکلات را ۲ تا ۳ برابر کرده است. مسعود علی پور یکی از فعالین این صنعت به وابستگی قیمت تمامی اجناس مصرفی به بهای دلار می گوید: قیمت شیر از حدود ۲۶۰۰ تومان به حدود ۷ هزار تومان رسیده که دلیل اصلی آن افزایش قیمت علوفه بوده که البته آن هم وارداتی بوده و به نرخ دلار وابسته است. جدای از این شکلات ها و مواد افزودنی مصرفی در این صنعت هم وارداتی بوده و هر گونه تغییر قیمت ارز آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. او از دولت سیزدهم تنها یک خواسته دارد و آن هم ثبات بخشیدن به بازار ارز و مدیریت قیمت دلار است. متن کامل گفتگوی بازار با مسعود علی پور مدیر عامل کسب و کار خامه قنادی شرکت سولیکو را در ادامه می خوانید:

*درباره کسب و کار خودتان توضیحی بفرمایید؟
ما تولید کننده خامه قنادی بوده و مشتریان اصلی ما قنادی ها و شیرینی پزی های سراسر کشور هستند البته هستند سوپرمارکت ها و فروشگاه هایی که محصولات ما را برای مصارف خانگی عرضه می کنند.

قیمت شیر نسبت به سال گذشته حدود ۳ برابر شده است. درحالی این روزها قیمت این محصول لبنی به حدود ۷ هزار تومان رسیده که حدودا یک سال پیش آن رابه قیمت ۲۶۰۰ تومان خریداری می کردیم

*قیمت شیر در یک سال گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرده است. در حال حاضر کارخانجات فعال در صنعت شیرینی و شکلات این محصول لبنی را با چه قیمتی تامین می کنند؟
قیمت شیر نسبت به سال گذشته حدود ۳ برابر شده است. این محصول در یک سال گذشته دو بار طعم افزایش قیمت را چشیده است. یک بار قیمت آن از حدود ۲۶۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان رسید. حالا هم قیمت اسمی شیر ۶۵۰۰ تومان است اما بعضا ما ناچاریم که آن را به قیمت ۷ هزار تومان از بازار خریداری کنیم.

*رشد قیمت شیر چه تاثیری روی فعالیت و کسب و کار شما گذاشته است؟
ماده اصلی تشکیل دهنده خامه قنادی چربی شیر است. چربی همواره ماده گرانی بوده اما حالا گران تر هم شده همین مساله موجب شده که بسیاری از مردم دیگر توان خرید این محصول را نداشته باشند. جدای از این خود قنادی هم این روزها به استفاده از محصولات جایگزین رو آورده اند که دارای روغن گیاهی بوده یا از کیفیت لازم برخوردار نیستند. البته گرانی تنها به شیر محدود نشده و بهای مشتقات این محصول همچون شیر خشک، خامه قنادی، به طبع آن شیرینی و شکلات را هم بالا برده است.

در یک سال گذشته قیمت شکلات ۲ تا ۳ برابر شده و مردم دیگر نمی توانند مثل گذشته کام خود را شیرین کنند. به عنوان مثال کیکی که تا همین سال گذشته می شد با قیمت ۴۰ هزار تومان خریداری کرد این روزها ۱۲۰ هزار تومان خرج روی دست خریداران می گذارد

*با توجه به کاهش قدرت خرید مردم وضعیت فروش در بازار چطور است؟
در یک سال گذشته قیمت شکلات ۲ تا ۳ برابر شده و مردم دیگر نمی توانند مثل گذشته شیرینی و شکلات بخرند. به عنوان مثال کیکی که تا همین پارسال می شد با قیمت ۴۰ هزار تومان خریداری کرد این روزها دست ۱۲۰ هزار تومان خرج روی دست خریداران می گذارد. البته این تنها مصرف کنندگان نیستند که از گرانی های اخیر آسیب دیده اند. در حال حاضر تولیدکنندگان در شرایط سختی به سر می برند.

کاهش قدرت خرید مردم از یک سو و رشد سرسام آور مواد اولیه مصرفی موجب کاهش حاشیه سود فعالین این صنعت شده است. هم اکنون کارخانجات به شدت دچار مشکل هستند چرا که بازار کشش این حجم از افزایش قیمت را ندارد. حتی در بازه ای از زمان عملا خامه های قنادی را با زیان فروختیم، چراکه سندیکا به دلیل فشار نهادهای نظارتی اجازه ی تغییر قیمت را به ما نمی داد. متاسفانه تغییر نیافتن به موقع قیمت ها موجب شد که ما حدود ۲ ماه تولیدات خود را با زیان عرضه کنیم.

البته بحران کرونا هم در رکود پیش آمده بی تاثیر نبوده است. در چند ماه فروش ما به یک چهارم حالت عادی رسید. در فروردین دو سال پیش شیرینی فروش ها زیان سنگینی را تجربه کردند. بسیاری از شیرینی فروش ها ناچار شدند که شیرینی های خود را دور بریزنند. برآورد می شود که ۲۰۰ تا ۳۰۰ قنادی در تهران شعبه های خود را تعطیل کردند.

*در حال حاضر قیمت تمام شده یک کیلو خامه قنادی چقدر بوده و نسبت به سال های گذشته چقدر بیشتر شده است؟
حدود دو سال قبل یک کیلو خامه قنادی ۱۵ هزار تومان فروخته می شد اما حالا قیمت تمام شده این محصول حدود ۲۶ هزار است ... در حالیکه قیمت شیر در این مدت دست کم ۳ برابر شده است. دلیل اینکه قیمت خامه به اندازه شیر بالا نرفته این است که در تولید این محصول از مواد دیگری همچون شکر هم استفاده می شود.

قیمت دلار در کمتر از یک ماه گذشته از حدود ۲۵ هزار تومان به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده است. خواسته اصلی ما از دولت ثبات بخشیدن به بازار ارز و مدیریت قیمت دلار است

*خواسته شما از دولت سیزدهم چیست؟
مهم ترین چالش ما در یک سال گذشته رشد قیمت شیر است که دلیل آن افزایش بهای علوفه است. البته گرانی علوفه هم گرانی  که بخش زیادی از علوفه مصرف در کشور وارداتی است. جدای از این خیلی از مواد مصرفی در صنعت و محصولات بسته بندی ما وارداتی است. در نتیجه هر گونه تغییر قیمت دلار به صورت مستقیم قیمت محصولات ما را افزایش می دهد و نوسانات قیمت دلار. این سطح از وابستگی در حالی است که قیمت دلار در کمتر از یک ماه گذشته از حدود ۲۵ هزار تومان به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده است. خواسته اصلی ما از دولت ثبات بخشیدن به بازار ارز و مدیریت قیمت دلار است.

کد خبر: ۱۲۲٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha