۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
هنوز برخی بانک‌ها درخواست کپی مدارک می‌کنند
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات:

هنوز برخی بانک‌ها درخواست کپی مدارک می‌کنند

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: با وجود اینکه بسیاری از بانک‌ها فرآیندهایشان الکترونیکی شده است، اما با بانک‌هایی مواجه ایم که همچنان نسبت به گرفتن کپی مدارک و آزار مردم اهتمام دارند.

به گزارش بازار، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا انتظار حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم برای دریافت کارت هوشمند خللی در پیشرفت دولت الکترونیک ایجاد نمی‌کند؟ افزود: سازمان ثبت احوال برای ما بسیار اهمیت دارد و این سازمان هم اکنون دو خدمت خوب ارائه می‌کند و جایی که ما احراز هویت را برخط انجام می‌دهیم خدمات کاملاً مهیا شده است، اما یکسری خلاء‌ها وجود دارد. وی گفت: اولین خلاء بحث اطلاعات سببی و نسبی است که وقتی نداشته باشیم بسیاری از اعمال قوانین و مقررات برای رفع تعارضات و چالش‌ها فراهم نیست و ما همچنین خدماتی برای شناسایی خانوار و دهک بندی هایشان باید بدهیم که به نظر می‌رسد وزارت کشور و سازمان ثبت احوال باید اهتمام بیشتری نشان دهند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: بحث بعدی بحث خدماتی است که با کلید هویتی مثل کارت هوشمند می‌توانیم ارائه کنیم چرا که ما آزمون‌هایی روی کارت هوشمند انجام داده ایم تا ببینیم آیا می‌توانیم به عنوان کلید برخط از آن با فناوری‌هایی مثل ان اف سی (فناوری ارتباطی میان دستگاه‌ها که از فاصله نزدیک ارتباط میان آن‌ها را برقرار می‌کند) استفاده کنیم که در حقیقت با این چالش مواجه ایم چرا که ۱۰ میلیون نفر هنوز کارت هوشمند نگرفته اند و کارت خیلی‌ها نیز منقضی شده است و نیازمند کارت جدید هستند بنابر این این سرویس، معطل تحقق اخذ کارت هوشمند مردم است که امیدواریم سازمان ثبت احوال همانند خدمت فوت شدگان که خدمت بسیار خوبی برای رفع تعارضات و شناسایی فساد و سوءاستفاده‌ها بود در این خصوص هم بیشتر به ما کمک کند تا راه دولت الکترونیک هموارتر شود.

باقری اصل در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا با وجود تاکیدات فراوان همچنان برخی بانک‌ها و ادارات برای ارائه خدمت به مردم درخواست کپی کارت می‌کنند؟ افزود: همه دستوراتی که مراجع ستادی دولت برای این موضوع باید صادر کنند، صادر شده است یعنی شورای عالی اداری، شورای اجرایی فناوری اطلاعات، شورای عالی فضای مجازی و حتی رؤسای جمهور و وزرا این دستور را ابلاغ کرده اند، اما چرا تحقق پیدا نمی‌کند؟ آیا زیرساخت‌ها مشکل دارد؟ وی افزود: ما هم اکنون بانک‌هایی را داریم که کل فرآیندهایشان الکترونیکی شده است و بورس هم هیچ کپی نمی‌خواهد، اما در مقابل، دستگاه‌ها و بانک‌هایی را داریم که برای دادن وامی ساده و خدمتی اندک حتی پشت و روی کارت هوشمند را کپی می‌گیرند و به نظر می‌رسد که دستگاه‌های تنظیم گری که بالا سر این دستگاه‌ها یا بانک‌ها هستند به جای ابلاغ مستقیم آن نامه و دستوری که برای کپی نگرفتن صادر کرده اند باید فرآیندهای جاری آن دستگاه را اصلاح کنند چرا که مشکل ما فرآیندهایی است که آن بانک را مجبور کرده است تا کپی بگیرد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: سرویس‌های الکترونیکی نشان داد که چند بانک هستند که هیچ مدرک هویتی را کپی نمی‌گیرند و در بورس و قوه قضائیه هم ما این موارد را مشاهده کردیم، اما برخی بانک‌ها کماکان درباره گرفتن کپی و آزار مردم اهتمام دارند و به نظرم دستگاه تنظیم گر باید دست به کار شود و فرآیندها را بازمهندسی و فرآیندهای قبلی را ابطال کند تا فرآیندهای جدید مبتنی بر سرویس الکترونیک الزام شود.

باقری اصل در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا این که برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از جمله وزارت نفت همچنان وضع حقوقی همکارانشان را در سامانه مربوطه اعلام نکرده اند به شما ارتباط دارد؟ افزود: براساس ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه سامانه‌ای با عنوان پاکنا (پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری) توسط سازمان اداری و استخدامی ایجاد شده است و از حدود دو سالی که این سامانه راه اندازی شده است دستگاه‌های زیادی اطلاعات شان را وارد کرده اند و برخی دستگاه‌ها نیز اطلاعاتی وارد نکرده اند که این چالش از جنس فناوری نیست که ما مسئولش باشیم و از جنس چالش‌های میان دستگاه‌ها و حوزه‌های مدیریتی است که امیدواریم آن پایگاه تکمیل شود.

وی گفت: ما در خصوص این سامانه با پایگاه کارکنان آن ارتباط داریم برای این که اگر بخواهد سرویسی به دولت داده شود و اگر ثبت شرکتی صورت گیرد باید بدانیم که مثلاً کارمند دولت نباید فلان سهام را بیشتر داشته باشد و یا مثلاً اگر قرار باشد محدودیت‌هایی در این خصوص صورت گیرد بتوانیم از اطلاعات آن پایگاه استفاده کنیم.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: البته سازمان اداری و استخدامی نمره خوبی در تحقق دولت الکترونیک کسب کرده است و سرویس‌های خوبی هم به دستگاه‌های اجرایی می‌دهد که ما می‌توانیم براساس آن شناسایی کنیم که کارکنان چه خدماتی باید بگیرند و یا درباره چه خدماتی محدودیت ایجاد شود.

باقری اصل در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در ایام شیوع بیماری کرونا، دولت الکترونیک چه پیشرفت‌هایی داشته است؟ افزود: بسیاری از تحولات چشمگیر در حوزه دولت الکترونیک در این ایام شیوع بیماری رقم خورد و این تهدید کرونا فرصتی برای الکترونیکی شدن را فراهم کرد که مردم هم کاملاً استحضار دارند.

وی گفت: ما در حوزه‌هایی مانند بورس شاهد بودیم که سرویس‌ها کاملاً الکترونیک شد و در قوه قضاییه شاهد برگزاری دادگاه الکترونیک هم بودیم. دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به تحولات شگرفی که در وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاد اشاره کرد و افزود: هم اکنون والدین نظارت برخط روی خدمات آموزشی که به فرزندانشان ارائه می‌شود دارند و حتی وارد فرآیند تحصیل فرزندانشان هم شده اند و ما در حوزه آموزش عالی و سرویس مدرک تحصیلی هم شاهد خدمات خوبی بودیم و حتی نسخه الکترونیک هم پیشرفت‌های خوبی پیدا کرد.

باقری اصل گفت: من به همه فعالان تحول اداری و فناوری اطلاعات دست مریزاد می‌گویم و با این شدتی که در ۱۸ ماه گذشته داشتیم اگر در ۱۸ ماه آینده حرکت کنیم کشورمان یکی از کشورهایی می‌شود که نمره خوبی در تحقق دولت هوشمند کسب خواهد کرد.

کد خبر: ۱۲۲٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha