۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
ورود بخش خصوصی به سوآپ| آغاز مذاکره با ترکمن ها برای افزایش ظرفیت انتقال گاز به ۱۵ میلیون مترمکعب
فعال صنعت انرژی در گفتگو با بازار مطرح کرد

ورود بخش خصوصی به سوآپ| آغاز مذاکره با ترکمن ها برای افزایش ظرفیت انتقال گاز به ۱۵ میلیون مترمکعب

معصومی یک فعال صنعت انرژی از شروع مذاکرات با ترکمن ها برای انجام سوآپ خبر داد و گفت: وزارت نفت موافقت اصولی خود را برای ورود شرکت هلدینگ سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر به این حوزه اعلام کرده است.

بازار، گروه آب و انرژی: حدود دو هفته بعد از امضای قرارداد سه جانبه سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران حالا برخی از منابع خبری از احتمال ورود بخش خصوصی به این حوزه خبر می دهند.

سید فریدالدین معصومی مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با اشاره به سوآپ گازی درسال های ۹۵ تا ۹۷، به بازار گفت: هلدینگ غدیر تنها شرکتی است که تجربه سوآپ گازی  در کشور را دارد. در آن سال ها گاز را از ترکمنستان خریداری کرده و آن را به آذربایجان انتقال می دادیم.

او همچنین ادامه داد: مقدار سوآپی که ما در آن سال ها آن را انجام می دادیم حدود ۵ میلیون مترمکعب بود. این مقدار برای ما به عنوان یک شرکت خصوصی رقمی قابل قبول بود؛ اما برای دولت رقم ناچیزی است و انتظار می رفت که قرارداد انعقادی بیشتر از این حرف ها باشد.

مدیر عامل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر همچنین دلیل توقف سوآپ در سال ۹۷ را تحریم ها اعلام کرد و گفت: قرار بود که ایران به هاب انرژی منطقه تبدیل شود اما از فرصتی که داشتیم استفاده نکردیم. حالا هم ما قصد ورود به این مساله را داشته و وزارت نفت هم موافقت اصولی خود را با این مساله اعلام کرده است.

معصومی همچنین از آغاز مذاکرات چند شرکت با ترکمن به طور موازی خبر داد و گفت: هلدینگ سوآپ ۱۰ میلیون مترمکعب گاز را برای خود هدف گذاری کرده که در صورت اجرایی شدن مقدار گازی که از ترکمنستان از طریق ایران به آذربایجان می رود به ۱۵ میلیون مترمکعب رسیده و به نوعی وابستگی گازی به ایران هم بیشتر می شود.

گفتنی است که مصرف سالانه گاز ایران رقمی بالغ بر ۲۶۰ میلیارد مترمکعب گاز  بوده در حالیکه که رقم  سوآپ ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب اعلام شده است. آنگونه که در قرارداد آمده ایران حق انتقال را از همان گاز (حدود ۳۰ درصد از گاز تحویلی) برداشت می کند. گاز ترکمنستان در پنج استان شمالی کشور مصرف می شود و به ازای آن گاز ایران از خطوط سراسری به جمهوری آذربایجان منتقل می شود. بسیاری از کارشناسان رقم قرارداد منعقد شده را بسیار ناچیز می دانند اما می گویند که سواپ گازی هرچند ناچیز می تواند به بهبود روابط ایران با کشورهای مرتبط با این قرارداد یعنی ترکمنستان و جمهوری آذربایجان کمک می کند. این کشورها را به ایران متکی می کند. جدای از این اگر این قرارداد درست اجرایی شود یک امتیاز استراتژیک برای ایران محسوب می شود و به نوعی تحریم ایران را سخت تر خواهد کرد.

کد خبر: ۱۲۲٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha