۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
دست مازندران به آفتاب نمی‌رسد| خاک خوردن پنل‌های خورشیدی پشت بام خانه‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

دست مازندران به آفتاب نمی‌رسد| خاک خوردن پنل‌های خورشیدی پشت بام خانه‌ها

ساری- پنل‌های خورشیدی روی پشت بام برخی خانه های روستایی مازندران خاک می‌خورد و اهالی سال‌ها چشم انتظار فعال کردن آن برای گرم شدن خانه‌هایشان هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سهم مازندران از انرژی‌های نو تنها پنل‌های نصب شده روی پشت بام برخی خانه‌های روستایی است تا از نور آفتاب برای گرمایش استفاده شود، این درحالی که از چندی پیش در پشت بام برخی خانوارهای روستایی مازندران پنل‌های خورشیدی نصب شده اما هنوز بعضی از آن فعال نشده و سنگینی آن فقط بر دوش خانوارها مانده است.

همچنین قرار بود بخشی از انرژی دستگاه‌های اداری در مازندران از انرژی‌های نو تأمین شود که هنوز از اجرای این طرح خبری نیست و دست استان از انرژی‌های نو کوتاه مانده است.

هم اکنون بیشتر انرژی‌های مازندران از طریق نیروگاه‌های بخاری و گازی تأمین می‌شود و مازوت سوزی در نیروگاه، دست مردم استان را از انرژی پاک خالی کرده است. در حال حاضر حدود ۱۵ خانوار عشایری و شماری روستاییان مددجوی تحت پوشش نهادهای حمایتی مازندران از پنل‌های خورشیدی بهره مند شدند و به گفته برخی از آنان هنوز این دستگاه‌ها فعال نشده است.

یک بانوی روستایی که از چندی پیش پنل خورشیدی روی پشت بام خانه اش بارگذاری شده است، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: هنوز این پنل و دستگاه فعال نشده و نمی‌دانیم چگونه کار می‌کند.

اکبری با اظهار اینکه قرار است از انرژی این دستگاه برای گرمای خانه و آبگرمکن استفاده کنیم، افزود: همچنان چشم انتظار راه اندازی آن هستیم.

ناچیز بودن سهم مازندران از انرژی‌های نو و خورشیدی در حالی است که در فصل‌های تابستان و زمستان، قطعی برق و گاز دغدغه مهم بخش‌های مختلف از جمله تجاری و صنعتی است و با بهره گیری از انرژی‌های خورشید و باد می‌توان کسری انرژی را تأمین کرد.

مازندران مستعد راه اندازی پنل‌های خورشیدی است
محمد احمدی کارشناس انرژی و فعال در صنعت برق در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه مازندران درجه حرارت و رطوبت مناسبی برای انرژی‌های خورشیدی دارد، حرکت به سمت بهره گیری از آن را امری مهم و الزامی دانست.

دست مازندران به آفتاب نمی‌رسد| خاک خوردن پنل‌های خورشیدی پشت بام خانه‌ها

وی همچنین با عنوان اینکه طبق قانون باید بخشی از انرژی ادارات از طریق انرژی‌های نو و خورشیدی تأمین شود، هدررفتن انرژی را در استان قابل توجه دانست و گفت: افزایش هزینه‌های برق و گاز و پلکانی شدن محاسبه آن، ضرورت برنامه ریزی برای استفاده از انرژی‌های نو را در استان ضروری می‌سازد.

طبق قانون ۲۰ درصد انرژی دستگاه‌های اجرایی مازندران باید با پنل‌های خورشیدی تأمین شود و تاکنون هیچ اداره‌ای در این راه گام برنداشته است. در حال حاضر حدود ۲۰ مگاوات انرژی از طریق نیروگاه‌های کوچک و مابقی از طریق نیروگاه‌های بخاری و گازی تأمین می‌شود

طبق قانون ۲۰ درصد انرژی دستگاه‌های اجرایی مازندران باید با پنل‌های خورشیدی تأمین شود و تاکنون هیچ اداره‌ای در این راه گام برنداشته است. در حال حاضر حدود ۲۰ مگاوات انرژی از طریق نیروگاه‌های کوچک و مابقی از طریق نیروگاه‌های بخاری و گازی تأمین می‌شود.کیوان فرح زاد مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران با بیان اینکه برای استفاده از انرژی‌های نو و خورشیدی به مشترکان تسهیلات داده می‌شود، بهره گیری از این انرژی‌ها را در تأمین پایدار برق بسیار مهم برشمرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ۱۰ درصد مصرف برق استان را عمومی بیان کرد و گفت: لازم است در ادارات و بخش صنعت و خصوصی با تجهیز به سامانه‌های خورشیدی و نو نسبت به تأمین انرژی اقدام کنند.

معضل تلفات انرژی و فرسودگی شبکه‌های برق
وی موانعی نظیر تابش کم آفتاب و خورشید را از جمله موانع دسترسی استان به انرژی‌های نو دانست و گفت: این وضعیت درحالی است که تلفات انرژی و فرسودگی شبکه‌های برق، دستیابی و بهره گیری از انرژی‌ها نو را ضروری می‌سازد.

دست مازندران به آفتاب نمی‌رسد| خاک خوردن پنل‌های خورشیدی پشت بام خانه‌ها

بالابودن هزینه سرمایه گذاری در نیروگاه‌ها، بالابودن هزینه انتقال برق در مناطق کوهستانی و صعب العبور، فرسودگی و هدر رفت انرژی در شبکه‌های فرسوده توزیع و کمبود و کسری انرژی در فصل‌های مختلف چاره‌ای جز دسترسی به پنل‌های خورشیدی را فراروی مازندران نمی‌گذارد از این رو رفع موانع حقوقی و قانونی و اعتباری برای اجرای این طرح نیازمند عزم ملی است.

محدودیت و ممنوعیت ایجاد انرژی‌های نو در برهه‌ای از زمان از جمله موانع و عقب ماندگی مازندران در این بخش است درحالی که به تاکید کارشناسان پمپ‌ها و پنل‌های خورشیدی در کاهش هزینه‌ها و تأمین برق پایدار تأثیرگذار است.

فرسودگی شبکه‌های برق در کنار سرقت انرژی و بالابودن هزینه انتقال و توزیع برق در مناطق کوهستانی و صعب العبور ضرورت توجه به انرژی‌های نو و پاک را الزامی می‌سازد و مسئولان و متولیان امر در مازندران باید در این بخش سرمایه گذاری داشته باشند و برای ورود بخش خصوصی نیز شرایط را تسهیل کنند.

استفاده از پنل‌های خورشیدی توجیه پذیر است
کیوان مرادیان عضو مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه باید سهم استان از انرژی‌ها نو افزایش یابد، گفت: شدت تابش نور خورشیدی در مازندران از برخی شهرهای جهان بیشتر است و اینکه مجوز ایجاد آن در دوره‌ای به استان داده نشد، اشتباه بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به هزینه‌های بالای انتقال انرژی به مناطق کوهستانی گفت: استفاده از پنل‌های خورشیدی در استان و در خانه‌های شهری و روستایی توجیه پذیر است و هزینه‌های آن نیز چند دوره‌ای چندساله تأمین می‌شود.

به گزارش بازار، طی سال جاری ۱۴ پنل خورشیدی بین خانوارهای عشایری مازندران توزیع شد تا به تدریج مصرف سوختی فسیلی بین عشایر نشین ها کاهش یابد و حذف شود. از این پنل‌های خورشیدی برای روشنایی منزل مسکونی، دامداری و گرمایش استفاده می‌شود.

کد خبر: ۱۲۲٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی US ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      0 0
      سلام.اتفاقامازندران خیلی پنل خورشیدی نصب کردم سیستم آف گریدودارن استفاده میکنن .