۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
ظهور متاورس و پیامدهای رادیکال| عدم آمادگی جهان واقعی برای امری تخیلی
بازار گزارش می‌دهد؛

ظهور متاورس و پیامدهای رادیکال| عدم آمادگی جهان واقعی برای امری تخیلی

متاورس ممکن است جوامع مجازی، شبکه ها و اقتصادهایی را تقویت کند که فراتر از مرزها و هویت های ملی هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: متاورس در حال آمدن است. زمانی متاورس ایده ای فانتزی و علمی-تخیلی بود، به ویژه در رمان «تصادف برفی» نیل استفنسون، جهان مجازی فراگیر که در کنار جهان فیزیکی وجود داشت.

اما پیشرفت های تکنولوژیکی این دگرگونی جامعه بشری را به اندازه ای به واقعیت نزدیک کرده است که ما را ملزم می کند پیامدهای آن را در نظر بگیریم.

در متاورس، کاربر ممکن است آواتار دیجیتالی را مانند یک شخصیت در بازی ویدیویی انتخاب کند. از چشم آواتار خود، آنها واقعیت دیجیتالی را به همان اندازه فعال و جذاب تجربه می کنند. برخی از آینده پژوهان بر این باورند که به زودی ممکن است در قرار ملاقات های پزشک یا کلاس از متاورس استفاده کنیم.

 در حالی که متاورس می‌تواند دنیای کار و بازی را متحول کند، ضروری است مراقب خطراتی باشیم که ممکن است با آن زندگی روزمره ما را در برگیرد.

محیط‌های مجازی کمپین‌های اطلاعات نادرست، جاسوسی و نظارت را افزایش می‌دهند. مبارزه برای کنترل زیرساخت های فیزیکی متاورس به خوبی می تواند درگیری های جهانی را تشدید کند و ماهیت فراملی متاورس - جایی که مرزهای دنیای واقعی بسیار کمتر مهم هستند - می‌تواند شیوه درک و تعامل افراد با دولت-ملت‌ها را متحول کند. این احتمالات ممکن است نظم جهانی را در خطر جایگزینی با نظمی مجازی و شاید کمتر با فضیلت قرار دهد.

امروزه نشانه ای هر چند مختصر از متاورس در همه جا دیده می شود. کنسرت های مجازی مخاطبان زیادی را جذب می کند. طراحان سطح بالا، مد مجازی را می فروشند و بازی تبدیل به یک روش امرار معاش برای مردم در سراسر جهان شده است. می توان متاورس را در بازی های همه جانبه مانند Fortnite، Minecraft و Roblox مشاهده نمود که در آن بازیکنان می توانند در دنیای مجازی با هم معاشرت کنند، خرید کنند و در رویدادها شرکت کنند.

متاورس می تواند به رژیم های با انگیزه یا گروه های افراطی اجازه دهد یک قدم فراتر بروند

در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بازی‌های چندنفره آنلاین می‌توانند به گسترش اطلاعات نادرست و تئوری‌های توطئه کمک کنند. بازیکنان می‌توانند از ابزارهای ارتباطی درون بازی برای انتشار شایعات یا «اخبار جعلی» استفاده کنند و دیگران را به روش‌هایی که ردیابی آن دشوار است هدف قرار دهند.

متاورس می تواند به رژیم های با انگیزه یا گروه های افراطی اجازه دهد تا یک قدم فراتر بروند. لایه های عمیق متن، صدا و تصاویر در محیط های مجازی راه های جدید و قانع کننده ای را برای پخش محتوای گمراه کننده یا افراطی ارائه می کند.

در محیط‌هایی که افراد را می‌توان با آواتارهای مستعار نشان داد، دانستن اینکه در ارائه اطلاعات حساس به چه کسی اعتماد کنیم دشوارتر خواهد شد. این فناوری می تواند راه را برای دوران جدیدی از جاسوسی هموار کند.

جاسوسی دیجیتال قبلاً توسط ده ها کشور برای دسترسی به مالکیت معنوی تجاری، فناوری نظامی اختصاصی و اطلاعات شخصی و مالی استفاده شده است. متاورسی که تقریباً تمام جنبه های زندگی را در بر می گیرد - کار، روابط، دارایی ها، هویت - می تواند در معرض نقض یا دستکاری از سراسر جهان باشد. کشورها و شرکت ها به طور یکسان احتمالاً قادر خواهند بود از متاورس برای نظارت با پیچیدگی بیشتر استفاده کنند.

دولت ها قبلاً از فناوری تشخیص چهره برای نظارت بر رفتار افراد استفاده کرده اند. شرکت ها از آن برای باز کردن قفل دستگاه یا انیمیشن استفاده کرده اند. ادغام با متاورس می‌تواند آن - و مسائل مربوط به حریم خصوصی که ارائه می‌کند – را حتی فراگیرتر کند. اگر از این فناوری بهره برداری شود، می توان به راحتی برای نظارت بر هر شرکت کننده در سراسر جهان از آن استفاده کرد.

حتی زیرساخت فیزیکی متاورس نیز احتمالاً آسیب‌پذیری‌های جدیدی را به همراه خواهد داشت. مجموعه‌ای از فناوری‌ها، از جمله سخت‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری و ابزارهای پرداخت از عملکرد متاورس پشتیبانی می‌کنند. کشورهایی که کنترل آن فناوری ها را حفظ می کنند، از اهرم های بین المللی قابل توجهی برخوردار خواهند بود، درست مانند کشورهایی که امروزه اموری مانند مسیرهای حمل و نقل یا منابع نفت را کنترل می کنند.

متاورس پتانسیل تغییر امور جهانی را به سمت بهتر شدن دارد

چین به لطف ابتکار راه ابریشم دیجیتال خود که سیستم های مخابراتی برخی کشورها را تأمین مالی می کند، می تواند به طور مؤثری ستون فقرات متاورس را در بسیاری از گوشه های جهان کنترل کند. تایوان، که بر صنعت نیمه هادی که نیازهای محاسباتی را پشتیبانی می کند، تسلط دارد، احتمالاً حتی بیشتر به یک محور اصلی در صحنه جهانی تبدیل خواهد شد.

این نوع زیرساخت فیزیکی به نوبه خود در برابر هک و وقفه های زنجیره تامین آسیب پذیر خواهد بود. اگر مردم در متاورس دارای دارایی باشند، امرار معاش کنند و جوامعی را حفظ کنند، کمبود سخت افزار یا قطع خدمات می تواند معیشت را به خطر بیندازد یا ثبات اجتماعی را تضعیف کند.

علیرغم این تهدیدها، متاورس نیز پتانسیل تغییر امور جهانی را به سمت بهتر شدن دارد. دیپلماسی بین المللی ممکن است به همین راحتی در سفارتخانه های مجازی انجام شود. کشورهای کوچکتر و کمتر قدرتمندتر ممکن است خود را در زمین بازی برابرتر بیابند، بهتر بتوانند در امور جهانی در ترکیب باقی بمانند یا شاید اتحادهای غیر ممکن را ایجاد کنند.

محیط های مجازی برای فعالانی که در برابر اقتدارگرایی دیجیتال مقاومت می کنند، نویدبخش بوده است. در Minecraft، گزارشگران بدون مرز از یک کتابخانه حمایت مالی کرده است و در این برنامه کاربران می توانند محتوای نوشته های نویسندگان مخالف را ببینند که در کشورهایی مانند عربستان سعودی، روسیه و ویتنام سانسور شده است. ممکن است متاورس نوید جدیدی برای آزادی و شفافیت در فراسوی مرزها به ارمغان بیاورد.

پیامدهای متاورس می تواند بسیار رادیکال باشد

اما پیامدهای متاورس ممکن است حتی رادیکال تر باشد. اگر به همان اندازه که برخی پیش بینی می کنند متاورس فراگیر شود، ممکن است جوامع مجازی، شبکه ها و اقتصادهایی را تقویت کند که فراتر از مرزها و هویت های ملی هستند. افراد ممکن است روزی اساساً با سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز مبتنی بر فراجهت با سیاست‌های شبه خارجی خود آشنا شوند. چنین انتقالی می تواند مفهوم سازی مجدد امور ژئوپلیتیکی را از پایه الزامی کند.

متاورس ممکن است تاکنون در داستان های علمی تخیلی متولد شده باشد، اما ما باید در دنیای واقعی آماده پذیرش آن بوده و پیامدهای آن را مد نظر قرار دهیم.

کد خبر: ۱۲۲٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha