۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
خلاء راه‌اندازی «مجتمع نوین آی.تی» درهمدان| ضرورت استفاده از نیروهای متخصص در حوزه صنعت
بازار گزارش می‌دهد؛

خلاء راه‌اندازی «مجتمع نوین آی.تی» درهمدان| ضرورت استفاده از نیروهای متخصص در حوزه صنعت

همدان- باوجود اینکه درهمدان زمینه های بسیاری برای ورود به موضوع فناوری اطلاعات و پیشبرد اقتصاد بر پایه آن وجود دارد خلاء راه‌اندازی«مجتمع نوین آی.تی» درهمدان به شدت احساس می شود و باید تدبیری اندیشید.

بازار؛ گروه استان‌ها: توسعه و رشد اقتصادی از مهمترین اهداف دولتمردان در کشورهای مختلف جهان است ضمن اینکه عوامل بسیاری در توسعه و رشد اقتصادی کشورها تاثیرگذار هستند.

به گفته بسیاری از متخصصین فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری جدید در دهه ۹۰ وارد بازار شد و به سرعت توسعه یافت؛ این فناوری به دلیل عمومی بودن آن با سایر فناوری ها تفاوت اساسی دارد به این معنی که تنها در حوزه فعالیت خود تاثیرگذار نیست بلکه در کل فعالیت های اقتصادی و غیراقتصادی تاثیر بسزایی در تسهیل انجام امور و بالا بردن بهره وری و کارایی دارد.

حال با این تفاسیر و با توجه به اینکه بارها بر این موضوع تاکید شده که باید شاهد بروزرسانی زیرساخت های آی.تی در کشور باشیم، برآنیم تا موقعیت همدان را در این زمینه مورد واکاوی قرار دهیم؛ روندی که نه تنها می تواند موجب توسعه و رشد اقتصادی در استان شود بلکه می توان نیروی انسانی متخصص این عرصه را به سمت تجاری سازی اقتصاد دانش بنیان نیز سوق داد.

در این خصوص گفتگویی با بهرام هاشمی؛ فعال و تحلیلگر اقتصادی استان همدان و معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

خلاء راه‌اندازی «مجتمع نوین آی.تی» درهمدان| ضرورت استفاده از نیروهای متخصص در حوزه صنعت

بهرام هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پدیده ای به نام اطلاعات، سرنوشت جوامع این عصر را رقم زده و تاثیرات عمیق و دیرپای خود را بر همه عرصه های زندگی بشر امروز به جا نهاده است، مطرح کرد: امروزه گردآوری، تولید، انباشت و بازیافت اطلاعات به یک منبع بزرگ قدرت تبدیل شده است.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه می توان عصر ما را عصر اطلاعات و جامعه ما را جامعه اطلاعاتی نامید، تشریح کرد: اطلاعات، عبارت است از داده پردازش شده ای که گیرنده پیام آن را تفسیر و درک کرده و از آن می تواند بهره گیری کند و فناوری اطلاعات یا آی. تی مرکب از دو فناوری یعنی فناوری کامپیوتر و فناوری ارتباطات است.

وی با بیان اینکه در فناوری کامپیوتر، کامپیوتر ماشینی است دارای حافظه و قابل برنامه ریزی است و از سرعت و دقت بالایی برخوردار است، مطرح کرد: استفاده از کامپیوتر به طور منفرد امکان پذیر است و می تواند بسیاری از نیاز ها را برطرف کند؛ مثلا یک برنامه نویس می تواند شروع به نوشتن برنامه کند بدون آنکه احتیاج به چیز دیگری داشته باشد و دیگری برای سرگرمی و بازی آن را به کار گیرد.

هاشمی ادامه داد: فناوری ارتباطات یا فناوری ارتباط راه دور، جهت برقراری ارتباط راه دور است که در مثال بارز این فناوری می توان به تلفن، رادیو و تلویزیون وغیره اشاره کرد.

فناوری اطلاعات موقعی شکل می گیرد که مقدار زیادی اطلاعات به مکان دوری ارسال شود که اینجا دیگر فناوری کامپیوتر به تنهایی جواب گو نیست و فناوری ارتباطات باید وارد عمل شود

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با تصریح بر اینکه فناوری اطلاعات یعنی فناوری کامپیوتر به همراه فناوری ارتباطات عنوان کرد: فناوری اطلاعات موقعی شکل می گیرد که مقدار زیادی اطلاعات به مکان دوری ارسال شود که اینجا دیگر فناوری کامپیوتر به تنهایی جواب گو نیست و فناوری ارتباطات باید وارد عمل شود.

وی در ادامه این موضوع تصریح کرد: در این زمان فناوری اطلاعات، محاسبات کامپیوتری را با پیوند های ارتباطی دارای سرعت بالا، برای حمل اطلاعات، صدا، تصویر و غیره ترکیب می کند که مثال بارز آن خریدهای اینترنتی، برداشت و یا انتقال وجه از طریق شبکه  شتاب و غیره است که به خوبی کارکردهای بزرگ آی. تی را نشان می دهد.

هاشمی با بیان اینکه فناوری اطلاعات با یک فناوری جدید مترادف است که از وسایل دارای ریز پردازنده مانند ریزکامپیوترها، تجهیزات اتوماتیک، واژه پردازها و غیره استفاده می کند، گفت: برای آنکه فناوری اطلاعات بتواند به عنوان یک فناوری کاربردی باشد باید دانش شناخته شده ای از اطلاعات وجود داشته باشد.

برای شناسایی و ارزیابی فرصت ها و تهدیدها، می توان از فناوری پیشرفته رایانه ای، ارتباطات راه دور، شبکه های اینترنت و مواردی از این دست استفاده کرد

وی با اشاره به اینکه برای شناسایی و ارزیابی فرصت ها و تهدیدها، می توان از فناوری پیشرفته رایانه ای، ارتباطات راه دور، شبکه های اینترنت و مواردی از این دست استفاده کرد، عنوان کرد: شبکه اینترنت به عنوان شاهراه اطلاعاتی به عنوان یکی از ابزارهای اثر بخش مورد استفاده قرار می گیرد.

خلاء راه‌اندازی «مجتمع نوین آی.تی» درهمدان| ضرورت استفاده از نیروهای متخصص در حوزه صنعت

این تحلیلگر اقتصادی به مزایای فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: افزایش توانایی برای ارتباطات، سرعت و دقت در مساله یابی و اخذ تصمیم، کاهش خطای انسانی، از بین رفتن محدودیت مکانی و توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جمله این مزایا هستند.

وی با بیان اینکه در تشریح محدودیت های فناوری اطلاعات نیز می توان به از بین رفتن حریم خصوصی افراد، امکان سوء استفاده، ایجاد تمرکز اطلاعات و قدرت و نیاز به نیروی انسانی مطلع و متخصص در این زمینه اشاره کرد؛ گفت: حال، بایستی ببینیم که از ظرفیت های این حوزه در استان همدان چه بهره برداری هایی داشته ایم؟

می توان سهمی از بازار فناوری منطقه و جهان را کسب کرد
هاشمی در تشریح این موضوع با تاکید بر اینکه ضرورت پرداخت به موضوع فناوری در استان به این دلیل است که می توان سهمی از بازار فناوری منطقه و جهان را کسب کرد، مطرح کرد: با این روند نه تنها می توان زنجیره ارزش افزوه را ایجاد کرد بلکه می توان در مسیر توسعه فناوری از طریق جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیز وارد کار شد.

می توان در مسیر حمایت از ایده های فارغ التحصیلان، تسهیل و جبران ریسک ایجاد شرکت های نوپا و آمادگی شرکت ها برای ورود به فضای اقتصادی جامعه و هم چنین کاهش هزینه ها و بروکراسی های اداری، توانمندسازی شرکت های دانش بنیان و آمادگی برای ورود به بازارهای جهانی گام برداشت

وی با تاکید بر اینکه بایستی در مسیر تجاری سازی دانش قدم برداریم، اظهار کرد: این مسیر با کمک مراکز رشد، دانشگاه ها، مجتمع های فناوری و شهرک های صنعتی ممکن است تا بتوان در کنار آموزش و تحقیقات و تولید انبوه، در مسیر حمایت از ایده های فارغ التحصیلان، تسهیل و جبران ریسک ایجاد شرکت های نوپا و آمادگی شرکت ها برای ورود به فضای اقتصادی جامعه و هم چنین کاهش هزینه ها و بروکراسی های اداری، توانمندسازی شرکت های دانش بنیان و آمادگی برای ورود به بازارهای جهانی نیز گام برداشت.

هاشمی با بیان اینکه زمینه های موجود با کارکردی شبیه ایجاد مجتمع نوین آی. تی همدان که می توان به این عرصه ورود پیدا کرد، در استان های دیگر وجود دارند، گفت: البته هیچ مجتمع آی. تی در داخل کشور وجود ندارد اما هم اکنون، شهرک صنعتی فناوری اطلاعات تهران و مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات آی. سی. تی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در کشور فعالیت دارند.

خلاء راه‌اندازی «مجتمع نوین آی.تی» درهمدان| ضرورت استفاده از نیروهای متخصص در حوزه صنعت

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان ادامه داد: کشور هند با توجه به اهمیت فناوری‌های نوین و در قالب سیاست های فناوری اطلاعات اقدام به راه‌اندازی پارک‌های نرم‌افزاری کرده تا در این پارک‌ها بسترسازی‌های لازم را برای ورود به بازارهای جهانی فراهم آورد.

هاشمی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه پارک های تکنولوژی نرم افزار هند به بیش از یک هزار شرکت داخلی و چند ملیتی فعال در زمینه تکنولوژی اطلاع رسانی کمک کرده تا بر مشکلات محلی غلبه کنند، تصریح کرد: متخصصین امر معتقدند، پارک های نرم افزاری هند به عنوان رابطی میان دولت و صنعت عمل می کنند و قادرند اکثر نیازهای شرکت های تکنولوژی اطلاعاتی را رفع کنند به گونه ای که این شرکت ها برای رفع این نیازها احتیاج به عوامل بیرون از پارک نخواهند داشت.

این تحلیلگر اقتصادی در این راستا به موارد قانونی قابل استناد در ایجاد مجتمع نوین آی. تی استان همدان اشاره کرد و گفت: در بسته راهبری «ایجاد زیر ساخت مناسب شامل امکانات فیزیکی و خدمات نرم افزاری به منظور توسعه فناوری و ارتقای توان رقابت پذیری واحدهای صنعتی» با استناد به موارد قانونی، مطالعات ایجاد شهرک های فناوری به طور جدی از سال ۷۸ در دستور کار سازمان و شرکت های استانی منتخب قرار گرفته است.

ایجاد مجتمع آی.تی استان همدان مشمول مفاد «حمایت از واحدهای فناور و دانش بنیان، ایده های کارآفرینانه و تجاری سازی نتایج تحقیقات و همچنین ایجاد بستر مناسب تحقیق و توسعه و تسهیل فعالیت متخصصین و محققین است

هاشمی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ایجاد مجتمع آی.تی استان همدان نیز مشمول مفاد «حمایت از واحدهای فناور و دانش بنیان، ایده های کارآفرینانه و تجاری سازی نتایج تحقیقات و همچنین ایجاد بستر مناسب تحقیق و توسعه و تسهیل فعالیت متخصصین و محققین است.

وی در این خصوص به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، سند راهبرد توسعه صنعتی کشور، برنامه چهارم توسعه، برنامه پنجم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و غیره اشاره کرد و افزود: ارتقاء سطح رقابتمندی صنایع کشور با تأکید بر توسعه قابلیت های فناوری و انتقال نقطه اتکاء مزیت های نسبی از مواد اولیه و خام به توانایی های فناورانه (تکنولوژیک) و خلق مزیت های رقابتی، متنوع‌سازی پایه صادرات صنعتی و افزایش سهم محصولات دارای پردازش بیشتر (صنایع نهایی) در صادرات، توسعه پیوند مناسب صنایع کوچک، متوسط و بزرگ و شکل‌گیری خوشه‌های صنعتی  و نشان تجاری (برند) و تمهید ادغام و شکل‌گیری بنگاه های بزرگ رقابت‌پذیر و غیره از جمله مواردی است که در این برنامه ها مدنظر هستند.

خلاء راه‌اندازی «مجتمع نوین آی.تی» درهمدان| ضرورت استفاده از نیروهای متخصص در حوزه صنعت

هاشمی ادامه داد: از دیگر موارد مورد تاکید می توان به توسعه زنجیره ارزش پایین‌دستی صنایع واسطه‌ای (پتروشیمی، فلزات اساسی، محصولات معدنی غیرفلزی) از طریق ترغیب گسترش سرمایه‌گذاری بخش های غیردولتی با تأکید بر ایجاد شهرک های صنعتی تخصصی غیردولتی، افزایش توانمندی ها و قابلیت های طراحی، تدارک، ساخت، گسترش همکاری صنعت و دانشگاه، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، تعمیق تعامل صنایع با شهرک های فناوری و پارک های علم و فناوری و افزایش مستمر سهم صنایع مبتنی بر فناوری های برتر (صنایع نوین) در ترکیب تولید صنعتی، نوسازی و ارتقاء  بهره‌وری صنایع ومعادن نیز اشاره کرد.

بررسی عوامل مؤثر محیطی و درونی، فرصت­ ها و تهدیدها، نقاط ضعف و قوت و تحلیل آن ها با نگاه به ظرفیت های استان همدان لازم است

وی  گفت: بررسی عوامل مؤثر محیطی و درونی، فرصت­ ها و تهدیدها، نقاط ضعف و قوت و تحلیل آن ها با نگاه به ظرفیت های استان همدان لازم است.

هاشمی با بیان اینکه تحلیل سوآت (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) از جمله شیوه‌های رایج در نظام‌های برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت محسوب می‌شود، تشریح کرد: این نوع تحلیل، تصویر روشنی از وضعیت موجود را به دست می‌دهد و به برنامه‌ریزان و مدیران کمک می‌کند تا با اطلاع و اشراف کامل نسبت به واقعیت‌های موجود و نیز آگاهی از روندهای فرصت‌آفرین و یا خطرساز آینده، تصمیمات لازم را در مسیر رشد و تعالی جامعه یا سازمان مورد نظر اتخاذ کنند.

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان عنوان کرد: به منظور بررسی عوامل مؤثر محیطی و درونی باید تمام عوامل کمک کننده و مثبت به عنوان فرصت­ ها و عوامل بازدارنده و منفی به عنوان تهدیدات انتخاب شوند و به دلیل محدود بودن منابع و زمان باید تهدیدها، اولویت‌بندی شوند تا مشخص شود که مجتمع آی. تی همدان باید به ترتیب برای خنثی یا حداقل کردن اثر کدام تهدیدها برنامه‌ریزی کند.

هاشمی اضافه کرد: پس ا این اقدام با آنالیز آسیب‌پذیری، شدت تهدید و توانایی مجتمع از لحاظ شدت واکنش در مقابل هر تهدید تعیین شود؛ سپس با توجه به ارقام حاصله و با استفاده از آنالیز آسیب‌پذیری وضعیت شهرک در مقابل هر تهدید تعیین و در مراحل بعد بیشتر روی تهدیدهایی که در این مرحله در ناحیه خطرناک و بدون دفاع قرار گرفتند، برنامه ریزی شود.

خلاء راه‌اندازی «مجتمع نوین آی.تی» درهمدان| ضرورت استفاده از نیروهای متخصص در حوزه صنعت

وی در این خصوص به نقاط قوت همدان در این زمینه اشاره کرد و گفت: از جمله نقاط قوت می توان از مواردی چون منابع انسانی، منابع مالی و مادی، مدیریت و فرهنگ سازمانی، تحقیق و توسعه، نیروی کار زیاد و متخصص در صنعت، روند روبه رشد دسترسی به فناوری، وجود شیوه‌های متنوع دسترسی به فناوری، امکان مشارکت زیاد بخش خصوصی در توسعه فناوری در صنعت، وجود اعضای هیئت‌ علمی برجسته در زمینه مربوطه و جذب متخصصان با خلاقیت بالا، حضور مؤسسات آموزش عالی در زمینه صنعت در همدان و ارزش افزوده بالای محصولات دارای فناوری و غیره نام برد.

وجود آزمایشگاه­ ها و سخت افزارهای مورد نیاز در زمینه صنعت از جمله ظرفیت هایی است که در استان همدان وجود دارد اما تاکنون شاهد راه اندازی یک مجتمع نوین آی. تی در استان همدان نبوده ایم

این تحلیلگر اقتصادی در بخش پایانی گفتگو تصریح کرد:  در اختیار داشتن زمین­ برای ایجاد مجتمع آی. تی و زمین­ های قابل فروش یا اجاره دراز مدت، پشتیبانی مدیران استان از مجتمع آی. تی همدان، وجود شهرک های صنعتی و نواحی صنعتی در استان، پتانسیل موجود در بخش صنعت استان و وجود آزمایشگاه­ ها و سخت افزارهای مورد نیاز در زمینه صنعت از جمله ظرفیت هایی است که در استان همدان وجود دارد اما تاکنون شاهد راه اندازی یک مجتمع نوین آی. تی در استان همدان نبوده ایم.

با این تفاسیرمی بینیم در حالی که در استان همدان زمینه های بسیاری برای ورود به موضوع فناوری اطلاعات و پیشبرد اقتصاد بر پایه آن وجود دارد، این روزها با خلایی به نام «مجتمع نوین آی. تی» روبرو هستیم.

این وضعیت درحالی است که بروزرسانی زیرساخت های آی.تی و تکنولوژی نرم یا به عبارت بهتر ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات علاوه برآنکه به افزایش بهره وری نیروی کار کمک می کنند به عنوان یک کالای سرمایه ای در کنار دیگر سرمایه های فیزیکی بنگاه ها از بازدهی بالایی برخوردار است.

بدین سان امید است مسئولین استان همدان با توجه به ظرفیت های موجود در این عرصه گام برداشته و استفاده روزافزون از فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت غیرمستقیم و شبکه ای را که موجب تاثیرات مثبت در توسعه اقتصاد  است را جدی و زیرساخت های آی.تی و ایجاد مجتمع نوین در این عرصه را در دستور کار قرار داده تا شاهد ارمغان آن که همانا، افزایش کارایی در اقتصاد استان همدان است، باشیم.

کد خبر: ۱۲۲٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha