۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
اشتغالزایی باید تبدیل به مسئله اول کشور شود
وزیر علوم:

اشتغالزایی باید تبدیل به مسئله اول کشور شود

وزیر علوم گفت: موضوع اشتغال و معضل بیکاری برنامه‌ای فرابخشی است و اگر بخواهیم مشکل اشتغال دانش آموختگان حل شود باید اشتغالزایی را تبدیل به مسئله اول کشور کنیم.

به گزارش بازار، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم گفت: موضوع اشتغال و معضل بیکاری برنامه‌ای فرابخشی است و اگر بخواهیم مشکل اشتغال دانش آموختگان حل شود باید اشتغالزایی را تبدیل به مسئله اول کشور کنیم و همه امکانات کشور برای رونق تولید و ایجاد اشتغال بسیج شود.

محمدعلی زلفی گل در حاشیه بازدید از طرح‌های رفاهی دانشجویی در خوابگاه کوی دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: امروز به همراه معاون اول

رئیس جمهور از طرح‌هایی که یک ماه پیش وعده داده شده بود تا برای بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها آماده شود بازدید کردیم و به حمدالله امروز می‌بینیم که تجهیزات داخلی خوابگاه‌ها نظیر گاز و یخچال و موکت و پرده فراهم شده و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی که مستهلک و بعضا تخریب شده بود تعمیر و بازسازی و زمین‌های ورزشی و نور محوطه‌های خوابگاهی بازسازی شده است.

وی گفت: از رئیس جمهور، آقای مخبر و هیئت دولت تقاضا می‌کنم که این حمایت‌های ویژه از دانشگاه‌ها را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز ادامه دهند تا بستر لازم برای دانشگاه‌هایی که خوابگاه ندارند فراهم شود یا دانشگاه‌هایی که خوابگاه‌های استیجاری دارند قراردادشان تمدید و امکان بازسازی خوابگاه‌های فرسوده فراهم شود و همچنین با توجه به سیاست‌های افزایش جمعیتی اعتبار لازم برای خوابگاه‌های متاهلی پیش بینی شود تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی که امکان ازدواج دارند بتوانند از امکانات خوابگاهی لازم استفاده کنند.

وزیر علوم در واکنش به کیفیت پایین غذا دانشجویی گفت: اعتباری که سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای هر وعده غذا به دانشجویان می‌دهد حدود ۱۰ هزار تومان است در صورتی که حداقل هزینه‌ای که برمی دارد حدود ۴۰ هزار تومان است. دانشگاه‌ها چگونه این هزینه‌ها را تامین کنند؟ و باید اعتبارات دیگر نظیر آموزش و پژوهش را کاهش دهند تا بتوانند هزینه لازم را تامین کنند و امیدواریم که هیئت دولت با وجود بازگشایی دانشگاه‌ها تمهیدات لازم را برای این منظور بیاندیشند.

زلفی گل درخصوص ارتباط دانشگاه با دولت نیز گفت: دولت باید مساله‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود را ساماندهی کند و در معرض دید دانشمندان، استادان و دانشجویان ارشد دکتری قرار دهد تا درباره مسائل دولت تحقیق شود. ما باید به درجه‌ای از بلوغ برسیم که هر آیین نامه، قوانین و مقرراتی که قرار است در دولت و مجلس شورای اسلامی تصویب شود پشتوانه علمی، پژوهشی و دانشگاهی داشته باشد.

وی افزود: اگر علم، مبنای تصمیم گیری مسئولان باشد و قوانین و مقررات ملی به پشتوانه پژوهش‌های علمی تصویب شود دیگر با تغییر سیاست‌ها تغییری در روند پیشرفت کشور ایجاد نخواهد شد.

وزیر علوم در واکنش به اینکه بزرگترین دغدغه دانشجویان، اشتغال پس از دانش آموختگی است گفت: موضوع اشتغال و معضل بیکاری، برنامه‌ای فرابخشی می‌خواهد و اگر بخواهیم مشکل اشتغال برطرف شود باید اشتغالزایی را تبدیل به مسئله اول کشور کنیم و همه وزارتخانه ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های خصوصی و دولتی باید پای کار بیایند و همه امکانات کشور برای رونق تولید و ایجاد اشتغال بسیج شوند.

زلفی گل افزود: بهترین جا برای اشتغال آفرینی، " علم و فناوری" است. اگر ما به وزارتخانه‌های متولی علم و آموزش بها دهیم و در این بخش هزینه کنیم، این بهترین سرمایه گذاری برای اشتغال است.

کد خبر: ۱۲۲٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha