۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
فقدان نظارت کیفی بر آموزش عالی قزوین | روایت سرمایه هایی که هدر می رود
بازار گزارش می‌دهد؛

فقدان نظارت کیفی بر آموزش عالی قزوین | روایت سرمایه هایی که هدر می رود

قزوین- عدم نظارت جدی بر کار اعضای هیئت‌علمی منجر به ایجاد نوعی الیگارشی شده است موضوعی که بسیاری کارشناسان عقیده دارند به هدر رفت سرمایه های انسانی و اقتصادی کشورمان منجر می شود.

آرش صالحی؛ بازار: با وجود اینکه دانشگاهی بودن یکی از مزیت‌های نسبی استان قزوین در عرصه‌های عمومی و مدیریتی معرفی شده، اما عمده دانشگاه‌های واقع‌شده در این استان هنوز نتوانسته‌اند از نظر شهرت به پای همتایان خود در پایتخت برسند و با وجود همه تلاش‌های صورت‌گرفته برای توسعه مراکز و مؤسسه‌های آموزش عالی در استان قزوین همچنان دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) مهمترین پیشران توسعه علمی و فن‌آوری در دیار مینونشان به حساب می‌آید.

دانشگاه‌های دیگر همچنان تفاوت سطح غیرقابل انکاری با دانشگاه بین‌المللی دارند که می‌توان بخشی از این تفاوت سطح را ناشی از کیفیت ارزیابی و نظارت بر رویه‌های آموزشی و پژوهشی به ویژه در حوزه تولیدات به‌روز و فن‌آورانه دانست و به همین خاطر جای خالی نظارت بر کیفیت آموزشی که می‌تواند منجر به تغییر روند آموزشی و تحقیقاتی شود، در بسیاری از مراکز آموزش عالی دولتی استان و البته در بخش غیرانتفاعی به روشنی احساس می‌شود.

فقدان نظارت بر اساتید عضو هیئت ‌علمی

یک دانشجوی قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امروز در نظام آموزشی کشور شاهد ایجاد و ریشه دواندن نوعی الیگارشی (حاکمیت طبقه محدود) هستیم، گفت: به هر حال در چند سال اخیر شاهد رقابت عجیب و غریب و گاهی ناجوانمردانه اقشار با تحصیلات عالی برای رسیدن به کرسی هیئت‌علمی بودیم.

یک استاد دانشگاه: نظرسنجی از دانشجویان در دانشگاه‌های ما یا جدی گرفته نمی‌شود و یا امری علی‌السویه است

افشین مصیبی اضافه کرد: به هر حال انتصاب اعضای هیئات علمی هم با توجه به سیاست‌های متفاوت دولت‌ها تا حدود زیادی رنگ‌وبوی سیاسی به خود گرفت و جای پای رانت در بسیاری از این انتصاب‌ها دیده شد که زمینه حضور بسیاری از اساتید باسواد و تخصص پایین در دانشگاه‌های دولتی و مهم شد.

وی ادامه داد: یکی از علت‌های اصلی پایین بودن سطح تخصص و مهارت تحصیلکرده‌های ما نبود ارزیابی و نظارت دقیق بر کیفیت کار اعضای هیئت‌های علمی است و در شرایطی که استادان و مدرسان حق‌التدریس زیر ذره‌بین می‌روند که عمدتاً هم کار خودشان را خوب انجام می‌دهند، اعضای هیئت‌علمی‌ها با خیال راحت به زندگی و دغدغه‌های شخصی خود می‌رسند.

این دانشجوی قزوینی با انتقاد از رهاشدگی ارزیابی و نظارت استادان عضو هیئت‌علمی تصریح کرد: اینکه فردی تصور می‌کند چون در هیئت علمی حضور دارد، از هر گونه رصد و نظارتی دور شده و می‌تواند با خیال راحت با اتکا به زحمات دانشجویانش برای خود مقاله ثبت کند و امتیاز بگیرد، روند فاسد و معیوبی است که در آموزش عالی ما به شدت نمایان است.

فقدان نظارت کیفی بر آموزش عالی قزوین | روایت سرمایه هایی که هدر می رود

دانشگاه‌ها جولانگاه اساتید سیاسی شده است

از سوی دیگر، یک مدرس دانشگاه هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به فاصله دستمزدی بین مدرسان حق‌التدریس و اعضای هیئت علمی گفت:‌ این فاصله دستمزد و درآمد به هیچ‌وجه جای توجیه ندارد و یکی از مصادیق بازر عدم عدالت در نظام آموزشی و علمی کشور است.

مریم اسلام‌دوست با بیان اینکه در جامعه مدرسان حق‌التدریسی نوابغ زیادی پژمرده شدند که یا مهاجرت کردند و یا جذب شغل‌های سطح پایین شدند، افزود: آنچه مبرهن و مشخص است، اینکه دانشگاه‌های ما بدون توجه به کیفیت و نظارت بر این کیفیت آموزشی به جولانگاه اساتید سیاسی از جریان‌های مختلف تبدیل شده است.

رئیس مرکز ارزیابی وزارت علوم: تعداد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم ‌مطلوب نیست

وی ادامه داد: اینکه استاد دانشگاه آگاه به مسائل سیاسی باشد، یک مزیت به حساب می‌آید، اما اینکه استاد در رشته تخصصی خود سواد و مهارت نداشته باشد و فقط با اتکا به کارهای سیاسی بخواهد مدارج ترقی علمی را طی کند، رویه نامبارکی است که در دهه‌های اخیر در دانشگاه‌های کشور باب شده است.

فقدان نظارت کیفی بر آموزش دانشگاهی

این مدرس دانشگاه با اشاره به پای لنگ نظارت بر کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها تصریح کرد: نظرسنجی از دانشجویان در دانشگاه‌های ما یا جدی گرفته نمی‌شود و یا امری علی‌السویه است و در ضمن نوع نظارت کمی و غیرکیفی موجب می‌شود که برخی استادان مانند مدیران دولتی با یک‌سری آمار و اعداد دانشگاه را فریب دهند، بدون اینکه آورده واقعی برای علم و صنعت کشور داشته باشند.

اسلام مسلک اضافه کرد: اگر یک همتاسنجی میان استادان دانشگاه‌های ما و استادان دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته صورت بگیرد، می‌فهمیم که بسیاری از استادان ما صرفاً با اتکا به ادبیات شبه‌علمی و قلمبه‌سلمبه صحبت کردن دانشجویان را با خود می‌کشانند، در حالی که چیزی به سواد، دانش و مهارت آنها نمی‌افزایند.

دخالت‌های بیرونی در حوزه آموزش عالی استان قزوین بارز است

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قزوین از استان‌های دانشگاهی ایران است و محل آمدوشد عالمان و محققان بوده و هست، گفت: قزوین به سبب نزدیکی به تهران زمینه جذب دانشجویان زیادی از تهران و کرج را فراهم آورده است.

سیدعلی قاسم‌زاده آمار دانشجویان مشغول تحصیل در این استان را ۴۳ هزار نفر بیان کرد و گفت: ۳۹ مرکز آموزش عالی و دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در این استان فعال است و همچنین حدود یک هزار نفر عضو هیئت‌علمی در استان قزوین مشغول به خدمت هستند.

فقدان نظارت کیفی بر آموزش عالی قزوین | روایت سرمایه هایی که هدر می رود

ارزیابی و نظارت

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ارزیابی و نظارت را کاری چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا توصیف کرد و افزود: معمولاً در همه استان‌ها مشکلات و موانعی وجود دارد که امکان ارزیابی و نظارت خوب را از هیئت ارزیابی‌کننده می‌گیرد. در استان قزوین هم مشکلات از این دست از جمله دخالت‌ها و مقاومت‌های بیرونی (خارج از حوزه آموزش عالی) وجود دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه این دخالت و مقاومت‌های خارج از حوزه آموزش عالی در استان قزوین بارز است، گفت: همین چالش گاهی‌اوقات باعث می‌شود نتوانیم به حد مطلوب کیفیت آموزش عالی را تأمین کنیم و بعضی‌وقت‌ها مجبور می‌شویم رویکردمان در حوزه ارزیابی و نظارت را تعدیل کنیم.

وی ادامه داد: به این شکل وادار می‌شویم که از توقعات‌مان بکاهیم تا کم‌کم بتوانیم زمینه بهتر شدن اوضاع و کیفیت آموزش عالی را فراهم کنیم. با این حال در بین مراکز دانشگاهی استان قزوین وفاق و همگرایی خوبی برای بهبود کیفیت آموزش عالی و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه وجود دارد.

انحلال برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی

نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با اشاره به موضوع انحلال برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: بعضی از این مؤسسات به حدی نظر کارشناسی حوزه نظارت و ارزیابی وزارت علوم را قبول داشتند که داوطلبانه به سمت انحلال رفتند. چرا که عمدتاً مقاومتی در چنین مؤسسه‌هایی وجود دارد، اما خوشبختانه این اتفاق اینجا به آرام‌ترین شکل افتاد.

قاسم‌زاده ابراز امیدواری کرد با حمایت‌ها و کمک‌های وزارت علوم نظام آموزش عالی در استان قزوین به یک الگو برای کل کشور تبدیل شود. زمانی که مسئولیت دانشگاه را به عهده بگیریم، یکی از گلایه‌های جدی این بود که نظارت بر آموزش عالی در استان قزوین جایگاه ندارد و جایگاه و نیروی انسانی در این حوزه وجود ندارد. به همین دلیل چند نیروی کارآمد به این حوزه اضافه کردیم تا حداقل‌های این حوزه تأمین شود و نظارت که وظیفه ذاتی ماست، محقق شود.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق افتاد و حوزه راکد ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در استان قزوین فعال شده و گزارش‌های هیئت‌های ارزیاب به وزارت علوم می‌رسد، حاصل تلاش شورای ارزیابی و نظارت دانشگاهی در استان قزوین است. امیدواریم روز به روز امکانات بیشتری در این حوزه مهیا شود، چرا که نظارت چشم آموزش عالی کشور است و اگر این بخش تضعیف شود، آموزش عالی نمی‌تواند به اهداف متعالی خود برسد.

تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: تعداد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم ‌مطلوب نیست و تضمین‌کننده کیفیت بالای آموزشی و علمی در دانشگاه‌های ما نخواهد بود.

رئیس مرکز ارزیابی وزارت علوم: تسلسل در نظارت کیفیت آموزشی خوب را ضمانت نکرده و حتی در مواردی از بازوهای نظارتی سلب مسئولیت می‌کند

روح‌الله رازینی اضافه کرد: تسلسل در نظارت کیفیت آموزشی خوب را ضمانت نکرده و حتی در مواردی از بازوهای نظارتی سلب مسئولیت می‌کند، اما به هر حال می‌شود با تقسیم نقش‌ها و وظایف این تسلسل را تا حدودی توجیه کرد. با این حال اصل کار ما توجه به هدف غایی ارزیابی و نظارت در حوزه علمی و دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه بعضی از مجموعه‌های نظارتی انطباق با ضوابط و قوانین را صرفاً رصد می‌کنند و از عدم فساد در سیستم صیانت می‌کنند، تصریح کرد: اما عدم فساد در سیستم به معنای خوب بودن یک سیستم یا نظام علمی و آموزشی نیست. یعنی نبودن نقص لزوماً به معنی فضیلت و خوب بودن نیست و حتمأ بابد نکات مثبتی هم وجود داشته باشد.

سفر کیفیت‌سنجی آموزش عالی به استان‌ها

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وجه تمایز کار این مرکز توجه به کیفیت است، ادامه داد: از این منظر یکی از دستورکارهای خودمان را پررنگ کردن کیفیت در حوزه آموزش عالی قرار دادیم. عبارت سفر کیفیت را از عبارت سفر تعالی در ادبیات مدیریت سازمانی گرفتیم و این عنوان را بر سفرهای استانی خود گذاشتیم.

رازینی یادآور شد: بر این اساس این سفرهای کیفیت آغازگر هفته‌هایی در استان‌ها برای تمرکز روی موضوع کیفیت و کارآیی آموزش دانشگاهی است تا ما هم شناخت پیدا کنیم و مدیران استانی با رویکردهای نظارتی جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آشنا شوند.

وی با بیان اینکه زحمت ارزیابی و نظارت را به هیئت‌های استانی واگذاری کردیم، گفت: استان قزوین یکی از استان‌های موفق در حوزه ارزیابی و نظارت آموزش عالی است و این نظارت و ارزیابی توسط خود استان به خوبی انجام می‌شود.

به گزارش بازار، آنچه که می‌تواند منجر به رشد کیفی آموزش عالی در دانشگاه‌های کشور به طور اعم و در دانشگاه های قزوین به صورت اخص شود، کنار گذاشتن گزینش‌های کلیشه‌ای و محور قرار دادن تخصص، مهارت و پیشینه روشن علمی در گزینش اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است تا هر کسی فکر نکند می‌تواند با یک مدرک دکترای دم دستی و کمی کار سیاسی کردن برای خود جایگاهی در هیئت علمی تصاحب کند و ضمن گرفتن حقوق و دستمزد بالا از نظارت و ارزیابی کیفی هم در امان باشد.

کد خبر: ۲۸۴٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha