۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸
درآمدزایی؛ هدف اصلی دولت در مالیات بر فروش ارز| بازار غیر رسمی فعال می شود!
«بازار» از تبعات مالیات ستانی ارزی گزارش می دهد

درآمدزایی؛ هدف اصلی دولت در مالیات بر فروش ارز| بازار غیر رسمی فعال می شود!

سازمان امور مالیاتی کشور درحالی، خرید و فروش ارز را منوط به پرداخت مالیات کرده است که کارشناسان معتقدند؛ چنین شیوه ای فقط به نفع دولت بوده و با این کار بازار غیر رسمی بیش از پیش فعال تر می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هر چند بانک مرکزی و رئیس جمهور تاکید دارند قیمت ها در بازار ارز بصورت غیر واقعی افزایش یافته است و این افزایش قیمت توسط برخی ها بخصوص دلالان سودجو که با جوسازی زمینه رشد قیمت ها را در این بازار ایجاد کرده اند اما در صورت اجرای برخی برنامه های اصولی و سیاست گذاری های درست ارزی می توان حداقل مانع از رانت و تنش در این بازار شد. بازاری که از حساسیت بالایی برخوردار است و هر تغییر ولو اندک بر روی قیمت ها در این بازار می تواند بر اقتصاد کشور و معیشت مردم تاثیر مستقیم به جای می گذارد.

طبق قانون مالیات های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات بوده و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده می باشند، یعنی در صورت انجام هر گونه معاملات ارزی ۱۰ درصد به عنوان مالیات به دولت تعلق گیرد

اخذ ۱۰ درصدی مالیات از معامله گران ارزی
در چنین شرایطی دولت و در ذیل آن سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است؛ طبق قانون مالیات های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات بوده و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده می باشند. یعنی در صورت انجام هر گونه معاملات ارزی ۱۰ درصد به عنوان مالیات به دولت تعلق گیرد.

هر چند اخذ مالیات راهکاری اصولی، قانونی و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کسب منابع دولت و اداره امور کشوراست اما به گفته کارشناسان اقدام به دریافت مالیات در برخی فعالیت های اقتصادی باید با حساسیت خاصی انجام شود تا تبعات آن دامن گیر اقتصاد کشور و خانوارها نشود.

اکنون که سازمان امور مالیاتی اقدام به اخذ مالیات از فعالان ارزی کرده است معلوم نیست که آیا این اقدام برای ساماندهی نرخ ارز است یا اینکه طبق قانون دولت باید از این بازار نیز کسب منابع مالی کند.

اکنون که قیمت ارز در بازار بالاست و تقاضا برای خرید آن زیاد شده است دولت از این موقعیت مناسب ایجاد شده استفاده کرده تا قانون مالیات را اجرا کند و از فروشندگان ارز ۱۰ درصد مالیات بگیرد اما این اقدام هیچ تاثیری بر کاهش قیمت ارز در بازار به جای نمی گذارد

درآمدزایی دولت با ورود به بازار ارز برای اجرای قانون مالیات 
«مرتضی افقه» کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با «بازار» می گوید: دریافت مالیات از فروشندگان ارز توسط سازمان امور مالیاتی فقط به دلیل کسب منابع برای درآمدزایی دولت است و تاثیری بر کاهش قیمت ارز در بازار به جای نمی گذارد.

وی با بیان اینکه خرید و فروش ارز در صرافی های مجاز همیشه با دقت رصد می شود و از طرفی گرفتن مالیات نیز از معامله گران قطعا از این طریق میسر است، گفت: اکنون که قیمت ارز در بازار بالا است و تقاضا برای خرید آن نیز زیاد شده است دولت از این موقعیت مناسب به وجود آمده استفاده کرده تا قانون را اجرا کند و از فروشندگان ارز ۱۰ درصد مالیات بگیرد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: هرچند اخذ مالیات برای اداره امور کشور ضروری است اما این اقدام سازمان امور مالیاتی را نباید به حساب آن گذاشت که با چنین رویکردی بازار ارز ساماندهی می شود چرا که این عمل بیشتر معامله گران ارزی را برای اینکه مالیاتی پرداخت نکنند را به بازار های غیر رسمی ارز می کشاند.

گرانی های اخیر ارز دربازار به دلیل ایجاد جو روانی است که در بازار ایجاد شده و تقاضا برای خرید ارز را در بازار افزایش داده است، در چنین شرایطی دولت باید راهکارهای اصولی خاصی که منجر به آرامش بازار ارز شود را در نظر گیرد تا التهاب ایجاد شد و جو روانی بازار ارز فرو کش شود

دولت با راهکارهای اصولی آرامش را به بازار ارز برگرداند 
افقه ادامه داد: گرانی های اخیر ارز دربازار به دلیل ایجاد جو روانی است که در بازار ایجاد شده و این موضوع در کنار نگرانی از آینده بخصوص ادامه دار شدن روند مذاکرات برجامی تقاضا برای خرید ارز را در بازار افزایش داده است. در چنین شرایطی دولت باید راهکارهای اصولی خاصی که منجر به آرامش بازار ارز شود را در نظر گیرد تا التهاب ایجاد شده و جو روانی بازار ارز فرو کش شود.

این استاد دانشگاه افزود: کسری بودجه هم اکنون دولت را در فشار قرار داده است حال از آنجایی که دولت نمی خواهد برای تامین نیازهای ضروری اقدام به چاپ پول بی پشتوانه کند بنابراین دنبال راهکارهای یافت نشده کسب درآمد مالی است و اکنون که فضا را برای اخذ مالیات از معامله گران ارزی مناسب دیده است درصدد مالیات ستانی از فروشندگان ارز است.

وی اظهارداشت: ساماندهی بازار ارز با سیاست گذاری هایی چون ممانعت از خریداران ارز با کارتهای اجاره ای و رصد میزان فروش ارز در صرافی ها همچنین شناسایی مخلان ارزی راهکاری درست است تا قیمت این کالا بی منطق و خارج از اصول و قاعده افزایش نیابد، از طرفی جلوی رانت خواران سود جو نیز با چنین اقداماتی گرفته شود.

افقه گفت: ایجاد جو روانی در بازار ارز همچنین ترس از آینده به دلیل کاهش ارزش پول ملی موجب شده است تا این روزها خیلی ها اقدام به تبدیل سرمایه های خود به ارز و طلا کنند تا ارزش آن حفظ شود این افزایش میزان تقاضا که البته مقطعی است باعث شده تا بر قیمت ارز تاثیر بگذارد.

اخذ مالیات ۱۰ درصدی از معامله گران ارزی هرچند راهکاری درست برای اخذ مالیات از معامله گران ارزی است اما هیچ تاثیری بر کاهش نرخ ارز در بازار به جای نمی گذارد و این احتمال وجود دارد که باعث گسترده تر شدن فعالیت دلالان ارزی در بازار غیر رسمی ارز نیز بشود

گسترش بازارهای غیر رسمی ارز با مالیات ستانی!
«سید سعید موسوی» اقتصاددان نیز در گفتگو با «بازار» درباره تبعات اقدام سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به اخذ مالیات ۱۰ درصدی از معامله گران ارزی و این که آیا این اقدام تاثیری بر کاهش قیمت ارز خواهد داشت یاخیر؟ گفت: این اقدام هرچند راهکاری درست برای اخذ مالیات از معامله گران ارزی است اما هیچ تاثیری بر کاهش نرخ ارز در بازار به جای نمی گذارد و این احتمال وجود دارد که باعث گسترده تر شدن فعالیت دلالان ارزی در بازار غیر رسمی ارز نیز بشود.

وی خاطر نشان کرد: هرچند چنین رویکردی معاملات سوداگرانه ارزی را تحت تاثیر قرار می دهد اما این شیوه جز منافع دولت اثر خاصی را بر بازار ارز آنگونه که منجر به کاهش قیمت ها در بازار شود را به جای نمی گذارد.

موسوی با بیان اینکه معامله گران واقعی ارز و سرمایه گذاران این کالا معمولا هر روزه برای خرید ارز به بازار نمی آیند و هر چند ماه یک بار اقدام به خرید ارز آن هم با مدارک و مستندات قانونی می کنند افزود: دولت بخصوص بانک مرکزی باید فکری به حال بازار آزاد ارز بکند و با راهکارهای خاص آن را سامان ببخشد چرا که معامله گران اصلی ارز همیشه در دسترس هستند و به قانون نیز تمکین می کنند اما فعالان ارزی و یا دلالانی که با جو سازی بازار ارز را به هم می ریزند باید مورد توجه قرار گیرند که البته این کار نیز خیلی هم آسان نیست.

بازار ارز این روزها به دلیل ایجاد جو روانی و انتظار مردم از نحوه مذاکرات ملتهب شده است و قیمت ها غیر واقعی در حال افزایش  است از طرفی خیلی ها نگران آینده سرمایه هایشان هستند که در این راستا بعضا اقدام به تبدیل سرمایه های خود به ارز، سکه و طلا می کنند

اقدام هیجانی برای تبدیل سرمایه ها به طلا و ارز
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بازار ارز این روزها به دلیل ایجاد جو روانی و انتظار مردم از نحوه مذاکرات ملتهب شده است و قیمت ها غیر واقعی در حال افزایش است از طرفی خیلی ها نگران آینده سرمایه هایشان هستند که در این راستا بعضا اقدام به تبدیل سرمایه های خود به ارز، سکه و طلا می کنند.

بنا به این گزارش، هر چند اقدام سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات از معامله گران ارزی طبق قانون حرکتی درست و اقدامی بجاست اما این موضوع نمی تواند تاثیر چندانی بر روی کاهش قیمت ارز به جای گذارد بلکه چنین رویکردی فقط به نفع دولت برای کسب درآمدهای مالیاتی است، با این وجود معامله گران ارزی از این پس چنانچه بخواهند ارزی خریداری کنند و یا بفروشند باید طبق قانون ۱۰ درصد مالیات را به دولت بپردازند و در صورت عدم ثبت نام معامله گران در سامان امور مالیاتی علاوه بر شمول مالیات و جرائم غیر قابل بخشش که از طریق عملیات اجرایی وصول خواهد شد، مشمول مجازات های مقرر قانون مالیات های مستقیم نیز می شوند.

کد خبر: ۱۲۲٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha