۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
آدرس غلط درباره زاینده رود داده می‌شود
یادداشت وارده؛

آدرس غلط درباره زاینده رود داده می‌شود

یزد- «سهم استان یزد از آب انتقالی در مقایسه با دیگر مناطق مصرف کننده موضوعی است که این روزها متاسفانه دیده نمی‌شود» این بخشی از یادداشت محمودرضا رحمانی، خبرنگار اقتصادی برای بازار است.

محمودرضا رحمانی؛ بازار: آب زاینده رود از سرچشمه کوهرنگ به استان‌های دیگر منتقل می شود و مردم چهارمحال و بختیاری دچار مشکلات خشکسالی و از بین رفتن کشاورزی شده‌اند اما بد نیست آمارهای زیر توجه شود تا بدانیم مصارف آب این سد چگونه و در کجا استفاده می شود تا بتوانیم تا حدودی به برخی اهداف در ایجاد جو رسانه ای پی ببریم که در این چند سال چگونه «آدرس غلط» به مردم داده اند.

بر اساس آمار اعلام شده، میزان تخصیص اولیه خط آب انتقالی به یزد سالانه ۹۸ میلیون مترمکعب بوده ولی در نهایت سالانه به طور متوسط قریب ۶۵ میلیون مترمکعب به یزد داده شده و در برخی سال ها به دلیل بارش های اندک و کم‌آبی این میزان تا ۵۳ میلیون مترمکعب نیز کاهش یافته و در سال گذشته(مهرماه ۹۹) تا پایان آبان ۱۴۰۰ این میزان ۷۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است.

آبرسانی به کشاورزان اصفهان و چهارمحال
در همین مدت، ۳۶۹ میلیون مترمکعب از خروجی سد برای مصرف شرب اصفهان و کاشان و همچنین معادل ۱۷۱.۸ میلیون مترمکعب یعنی ۲۱ درصد از خروجی سد زاینده رود که به کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان اختصاص پیدا کرده است.

میزان آب اختصاص یافته برای صنایع اصفهان از مهرماه سال 99 تا پایان آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۵۶ میلیون مترمکعب، برابر شش درصد آب خروجی از سد زاینده رود در این بازه زمانی بوده و این یعنی به اندازه یکسال مصرف آب انتقالی شرب مردم یزد، از این سد برای صنایع اصفهان تخصیص داده شده است بماند که بخشی از شرق اصفهان برای کشت محصولات پرآبخواهی همچون برنج نیاز به این آب دارند و یا صنایع بزرگی همچون فولاد که بسیار پرآبخواه است به این آب بیش از سایر جاها نیاز دارند.

شرکت فولاد مبارکه در سال جهش تولید توانست با تولید بالغ بر هفت میلیون تن فولاد که ۵۵۰ هزار تن بیش از تولیدات سال های گذشته بود فراتر از برنامه ریزی های در نظر گرفته شده دست یابد. همچنین گروه فولاد مبارکه هم توانست در سال گذشته به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام برسد که بالغ بر ۷۰۰ هزار تن بیش از سال های گذشته بوده است.

فولادی ها آب زیادی مصرف می کنند
با توجه به نظر مدیران ذوب آهن که گفته اند: «برای هر کیلوگرم محصول تولیدی این مجتمع صنعتی پنج لیتر آب مصرف می‌شود»، برای تولیدات سال گذشته فولاد این استان چقدر هزینه شده است. بر این اساس برای تولید ۱۷ میلیون تن فولاد تولید شده بیش از ۸۵ میلیون لیتر آب نیاز است؛ ضمن آنکه بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران، اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و بزرگترین کارخانجات از جمله فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و غیره، در جایگاه سوم صنایع کشور قرار دارد. 

همچنین بر اساس آمار شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان بیش از ۴۳۰ شهرک، ناحیه صنعتی یا واحد کارگاهی در این استان مستقر است که بخش زیادی از آن در حوزه آبریز زاینده رود قرار دارد یا در نزدیکی آن ساخته شده است این نکته هم که چند ماه پیش استاندار سابق اصفهان گفته بود قابل توجه است: «در زمان حاضر حدود صد میلیون مترمکعب آب برای صنایع استان مصرف می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۱۰ این میزان مصرف به ۱۸۰ میلیون مترمکعب برسد».

حال باید دید با این اوصاف و به دلیل سیاست بسیار غلط و عمدتا رانتی و ناشی از منافع برخی سیاستمداران و وابستگان مبنی بر ساخت صنایع پرآبخواه و آلاینده در شهرهای بزرگ کویری و مرکز ایران به جای ساخت آن در سواحل جنوبی و یا شمالی و کنار آب و دریا، دولت سیزدهم چه برنامه ای برای تامین و از آن مهمتر تقسیم آب برای شرب مردم و یا کشاورزی و صنایع ارائه خواهد کرد.

کد خبر: ۱۲۲٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha