۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
ایجاد شغل برای دانشجویان هم باید وظیفه دولت‌ها باشد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

ایجاد شغل برای دانشجویان هم باید وظیفه دولت‌ها باشد

وحیدی، نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: مجلس در برنامه پنج ساله توسعه موظف است که آموزش و پرورش و آموزش عالی را مجاب کند که بازار کار مناسبی از میزان رشته‌های موجود در سیستم آموزشی را محقق کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد وحیدی با تبریک روز دانشجو به بیکاری حاکم بر جامعه اشاره کرد و گفت: نام‌گذاری روز ۱۶آذر ماه به نام روز دانشجو بر مبنای استکبار ستیزی صورت گرفته است؛ دانشجویانی که در دانشگاه تهران در مقابل رژیم پهلوی مقاومت کردند. کسانی که به نوعی در اوج خفقان بیداری را برای ملت ایران به ارمغان آوردند.

دانشگاه مسیری برای ورود به بازار کار باشند
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس افزود: فلسفه ورود به دانشگاه باید بر اساس آمایش استخدامی صورت بگیرد و مشخص شود چه میزان شغل با توجه به نیاز جامعه باید شکل بگیرد. امروز دانشگاه‌ها در کنار افزایش سطح علمی متقاضیان، باید مسیری برای ورود دانشجویان به بازار کار باشند و  بیشتر خانواده‌ها از حداکثر توان خود برای رسیدن فرزندان خود به این جایگاه علمی و موقعیت اجتماعی استفاده ‌کنند.

آمایش استخدامی در کشور ما وجود ندارد
وی ادامه داد: اگر بتوانیم بر اساس نیاز جامعه و آمایش استخدامی اقدام به پذیرش دانشجو کنیم بی شک شاهد کاهش بیکاری در کشور خواهیم بود به فرض مثال اگر مشخص شود چه میزان پزشک، پرستار، مهندس و حتی کشاورز در شهرها و استان‌های کشور نیاز است می‌توان بومی گزینی را در راس استخدام کشور قرار داد. متاسفانه آمایش استخدامی در کشور ما وجود ندارد که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بیکار می‌مانند و یا در مشاغلی غیر از رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اند مشغول به کار می‌شوند.
در یک نظام اداری حتی اگر بر اساس شایستگی بخواهیم شغلی را ایجاد کنیم باید میزان نیروی مورد نیاز و متقاضی را هم مورد توجه قرار دهیم، اگر سالانه حدود ده درصدی برای آزمون جذب نظام استخدامی کشور در نظر بگیریم

وحیدی یادآور شد: در یک نظام اداری حتی اگر بر اساس شایستگی بخواهیم شغلی را ایجاد کنیم باید میزان نیروی مورد نیاز و متقاضی را هم مورد توجه قرار دهیم، اگر سالانه حدود ده درصدی برای آزمون جذب نظام استخدامی کشور در نظر بگیریم، چند میلیون نفر جذب بازار کار می‌شوند؟ یا بهتر است بگویم با توجه  به میزان پذیرش استخدامی کشور چند نفر می‌توانند جذب بازار کار شوند؟ آیا رویکرد دستگاه‌های دولتی در استخدام فارغ التحصیل دانشگاهی است؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: فرآیند آموزشی و مهارتی با فقدان اتصال به دوره آموزشی از آموزش و پرورش تا آموزش عالی در کشور درک نشده است و حتی در اسناد بالا دستی باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که بعد از فارغ التحصیلی دانش آموزان و دانشجویان بتوانند وارد بازار کار شوند. باید برنامه ۵ ساله توسعه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی بتواند وارد بازار کار شود.

آیا دانشجویان بیکار را امیدی به اشتغال بعد از فارغ التحصیلی آنها است؟
نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: مجلس در برنامه ۵ ساله توسعه موظف است که آموزش و پرورش و آموزش عالی را مجاب کند که بازار کار مناسبی از میزان رشته‌های موجود در سیستم آموزشی را محقق کند؛ رشته‌های مهارتی شامل رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای می‌شوند که حدود ۸۰ درصد آنها به کار ختم می‌شود. در این بین فارغ التحصیلان دانشگاهی کمتر از این میزان وارد بازار کار می شوند. با تمام این تفاسیر سوال اصلی سر جای خود باقی می‌ماند که آیا دانشجویان بیکار را امیدی به اشتغال بعد از فارغ التحصیلی آنها است؟

دولت موظف به ایجاد مهارت برای دانش آموزان و دانش آموختگان دانشگاهی است
وحیدی یادآور شد: آنچه در دولت‌های قبل مطرح و تاکید شده این است که دولت‌ها وظیفه‌ای برای ایجاد اشتغال ندارند اما موظف به ایجاد فرصتی برابر برای تحصیل فرزندان هستند؛ بر همین اساس جای سوال است اگر دولت اجازه تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی را می‌دهد و اقدام به پذیرش دانشجو با ظرفیت‌های مختلف در رشته‌های مختلف می کند؛ آیا می‌تواند زمینه اشتغال آنها را فراهم کند؟ اما و اگرهایی عنوان می‌شود که دولت فقط موظف به ایجاد آموزش رایگان است نه اشتغال؛ با تمام این تفاسیر باید بپذیریم که دولت موظف به ایجاد مهارت برای دانش آموزان و دانش آموختگان دانشگاهی است.

در حال حاضر پنجره جمعیتی کشور در هرم سنی فعال قرار دارد
وحیدی یادآور شد: در حال حاضر پنجره جمعیتی کشور در هرم سنی فعال قرار دارد و این فرصت طلایی برای هر کشوری محسوب می‌شود؛ اگر بندها و تبصره های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به درستی اجرایی شود می‌توانیم امیدوار به رشد اشتغال و افزایش فرزند آوری باشیم؛ این قانون می‌تواند فرصتی استثنایی برای جوانان در جهت رشد و توسعه یافتگی کشور باشد.

دانشجویان نگران آینده شغلی خود هستند
نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: امروز دانشجویان نگران آینده شغلی خود هستند و تنها به دنبال رشته‌های تحصیلی خاصی می‌روند که بازار کار خوبی دارند؛ ‌این موضوع به ظرفیت علمی کشور ضربه می‌زند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد خالی بودن ظرفیت‌ برخی از رشته‌های تحصیلی گفت: بسیاری از دانش آموزان امسال اقدام به انتخاب رشته نکرده‌اند شاید عمده دلیل انتخاب رشته را هدر رفت زمان و عمر خود در رشته تحصیلی می‌دانند که بازار کار مناسبی برای آن مهیا نیست. آنها معتقدند که اگر این فرصت ۴ ساله تحصیل در دانشگاه را صرف مهارت آموزی کنند موثرتر خواهد بود.

نگاه جوانان به آینده نگاه دغدغه‌ای و انگیزشی است
وی افزود: نگاه جوانان به آینده نگاه دغدغه‌ای و انگیزشی است به فرض مثال در دوره‌های گذشته والدین، فرزندان را به عنوان یک  نیروی کار نگاه می‌کردند و یا به رسم دیرین به مشاغل پدری خود می‌پرداختند و فرزندان موظف بودند در یک رده سنی خاص وارد بازار کار شده و تشکیل خانواده دهند به تعبیر امروزی گلیم خود را از آب بیرون بکشند؛ متاسفانه این نگاه در فرزندان امروزی وجود ندارند آنها والدین را موظف به ارائه خدمات تا زمانی می‌دانند که به بازار کار وارد نشده‌اند.

وحیدی ادامه داد: در شرایطی که همه از بیکاری سخن می‌گویند اگر کسی انگیزه و رشد اشتغال را در وجود خود زنده نکند هیچ اتفاقی در حوزه سرزمینی و حاکمیتی رخ نخواهد داد؛ باید اراده‌ای وجود داشته باشد تا دانشجویان بتوانند وارد بازار کار شوند. بخشی از کاهش بیکاری به سازمان‌ها و نهادهای مربوطه نظیر وزارت علوم و وزارت کار باز می‌گردد؛ اگر فرصت‌های شغلی با توجه به بومی گزینی در نظر گرفته شود معضلاتی نظیر مهاجرت، حاشیه نشینی و کاهش هزینه‌هایی همچون اجاره مسکن را به دنبال خواهد داشت.

وحیدی در پایان خاطر نشان کرد: گاهی با بی توجهی سازمان‌ها و نهادهای دولتی در ایجاد اشتغال و بومی گزینی در مناطق مختلف کشور، منجر به مهاجرت جوانان به کلانشهرها می‌شوند؛ به فرض مثال مجموعه‌ای همچون کمیته امداد به دنبال افزایش شغل در شهر تهران است این یعنی افزایش حاشیه نشینی و خالی شدن بسیاری از استان‌ها از سکنه که منجر به رشد بیکاری و افزایش شغل‌های کاذب می‌شود و تشویق مهاجرت ساکنین دیگر شهرها به تهران است.

کد خبر: ۱۲۱٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha