۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۵
استقراض از بانک مرکزی بدترین راه جبران کسری بودجه
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

استقراض از بانک مرکزی بدترین راه جبران کسری بودجه

مصباحی مقدم، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی استقراض از بانک مرکزی بدترین راه جبران کسری بودجه دانست.

به گزارش بازار، غلامرضا مصباحی مقدم نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما، گفت: انواع استقراض از بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی یا استقراض از خارج از کشور، انتشار اوراق خزانه و مالیات ستانی از افرادی که مالیات نمی‌دهند از مهمترین راه‌های جبران کسری بودجه است.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: تمام دولت‌ها هر سال با این ادعا که بودجه بدون کسری به مجلس عرضه می‌شود، بودجه را عرضه می‌کنند، اما هر ساله بودجه دولت با کسری روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: دولت‌ها کسری بودجه را به صورت‌های مختلفی پوشش می‌دهند که استقراض از خارج از کشور و استقراض از مردم با توزیع اوراق خزانه اسلامی از جمله اقدامات دولت می‌باشد.

مصباحی مقدم افزود: با انتشار اوراق خزانه، بدهی‌های دولت تنظیم می‌شود و از طریق بازار سرمایه به مردم فروخته می‌شود و دولت به این صورت بخشی از کسری بودجه خود را جبران می‌کند.

وی گفت: با این اقدام دولت پرداخت بدهی خود را به تعویق انداخته و با فروش اوراق خزانه دولت قبل حدود ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که باید تا چهار سال آینده پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی، استقراض از بانک مرکزی را یکی دیگر از راه‌های جبران کسری بودجه دانست و افزود: با این اقدام و طبق تصویب سران سه قوه مبلغی از بانک مرکزی استقراض می‌شود و، چون بانک مرکزی منابعی در اختیار ندارد، پایه پولی بزرگتر شده و این اقدام یعنی دست دولت در جیب مردم فرو رفته و قدرت پول ملی کاهش می‌یابد.

مصباحی مقدم گفت: این اقدام بدترین راه جبران کسری بودجه بوده و به این پولی که وارد جامعه می‌شود پول پرقدرت می‌گویند که همراه با ضریب فزایندگی می‌باشد.

وی استقراض از ارزهای صندوق توسعه ملی را یکی دیگر از اقدامات دولت‌ها برای کسری بودجه دانست و افزود: باتوجه به اینکه حساب‌های صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی قرار دارد و در حال حاضر حساب‌های بانک مرکزی بلوکه می‌باشد و امکان جا به جایی ارز وجود ندارد این امر هم نقدینگی جدیدی را در جامعه تولید می‌کند.

مصباحی مقدم گفت: دولت باید دارایی‌های غیرمولد خود را مولد کرده و یا دارایی‌هایی که می‌تواند از طریق بازار سرمایه عرضه کند، عرضه کرده تا مردم آن‌ها را بخرند که این اقدام بهترین راه جبران کسری بودجه و غیرتورمی است.

وی درخصوص دریافت مالیات‌هایی که در حال حاضر در کشورمان وجود ندارد، افزود: دریافت مالیات‌هایی، چون مالیات بر مسکن خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر نقل و انتقال ارز، سکه، خودرو، مسکن و هر چیز دیگری که امروز جنبه تجاری دارد و مالیات بر مجموع درآمدها نیز از اقدامات مفیدی است که می‌تواند به جبران کسری بودجه کمک کند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: این نوع مالیات‌ها در ۸۷ کشور جریان دارد و می‌تواند منابع مالی را از بخش غیرمولد به بخش مولد کشور سوق دهد.

مصباحی مقدم، کاهش هزینه‌های دولت را یکی دیگر از اقدامات در جهت جبران کسری بودجه دانست و خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی که دولت می‌تواند حذف کند و یا کاهش دهد را باید درنظر بگیرد تا بخشی از کسری بودجه جبران شود.

کد خبر: ۱۲۱٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha