۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
انرژی‌های پاک خراسان رضوی بر باد می‌رود| ضرورت اصلاحات اساسی در اقتصاد انرژی
بازار گزارش می‌دهد؛

انرژی‌های پاک خراسان رضوی بر باد می‌رود| ضرورت اصلاحات اساسی در اقتصاد انرژی

مشهد- برنامه‌ریزی برای استفاده از انرژی‌های نو در ایران عقب‌تر از کشورهای پیشرفته بوده و هنوز نتوانسته این نوع انرژی را به‌صورت گسترده مورداستفاده قرار دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: موقعیت جغرافیایی و تبعات استفاده از انرژی‌های فسیلی بر محیط‌زیست، برنامه ریزان و سیاست‌گذاران را وادار به انجام اقداماتی درزمینهٔ استفاده از انرژی‌های نو در مصارف صنعتی و خانگی کرده است اما متأسفانه عوامل بسیاری سد راه توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های پاک بوده است.

در خراسان رضوی دره حرارت خورشید به میزان استان‌های کویری مانند یزد نیست و چون افزایش حرارت بازده تولید نیروگاه‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد لذا تولید انرژی خورشیدی در خراسان رضوی به‌مراتب بهتر از دیگر استان‌ها است.  و فرصت‌های بیشتری را در پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

بهره‌برداری از باد
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار بیان کرد: خوشبختانه، استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی باوجود زمینه مناسب اقلیمی، تابش آفتاب و وزش باد در بیشتر مناطق و اکثر روزهای سال، قابلیت خوبی در تولید انرژی‌های نو و پاک دارد.

مهدی علومی با تأکید بر این موضوع که باید به سمت ایجاد نیروگاه‌های تجدید پذیر برویم اظهار می‌کند: البته هزینه‌های این نیروگاه‌ها بسیار بیشتر از نیروگاه‌های فسیلی  است اما ازآنجاکه تاکنون هزینه‌های برق بیش از درآمدهایش بوده و به همین دلیل تاکنون نتوانسته‌ایم در بخش نیروگاهی سرمایه‌گذاری کنیم.

انرژی‌های پاک خراسان رضوی بر باد می‌رود| ضرورت اصلاحات اساسی در اقتصاد انرژی

وی اذعان می‌کند: بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده، میانگین سرعت باد برای به‌صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود ۲۳ کیلومتر در ساعت است؛ درحالی‌که سرعت باد در برخی مناطق خراسان جنوبی نزدیک به ۳۳ کیلومتر در ساعت بوده و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در خراسان جنوبی نیز ظرفیت کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انرژی پاک در منطقه شرق کشور فراهم کرده است.

وی با اشاره به این‌که کمبود سرمایه‌گذار برای احداث  نیروگاه خورشیدی پاشنه آشیل تولید برق از نور خورشید است، می‌گوید: به‌طورکلی در بحث تولید نیروی برق از نور خورشید دو موضوع  باید انجام شود  اول این‌که دولت  باید فضا را برای حضور سرمایه‌گذار و بخش خصوصی تسهیل و باز کند و دوم این‌که با توجه به تحریم‌ها و حضور نیافتن سرمایه‌گذار خارجی شرایط برای حضور سرمایه‌گذار داخلی مهیا شود چون نیروگاه‌های خورشیدی گران‌قیمت هستند. 

علومی می‌افزاید: از همین رو  باوجود پتانسیل بسیار بالای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در این استان، هنوز موفق به استفاده مطلوب از این ظرفیت به دلیل هزینه‌های بسیار بالای سرمایه‌گذاری و عدم امکان واردات توربین‌های بادی به دلیل تحریم‌های ظالمانه، نشدم .

وی یادآور می‌شود: بهره‌گیری از انرژی‌های پاک نیاز به مشوق‌های سرمایه‌گذاری، ارائه تسهیلات با کارمزد اندک و تأمین زیرساخت‌های لازم دارد. اگرچه وزارت نیرو سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک را دنبال می‌کند و با تعیین نرخ‌های خرید تضمینی برق به دنبال حمایت از این نوع سرمایه‌گذاری است اما توسعه بهره‌مندی از این نعمت خدادادی نیازمند توجه بیشتر سیاستمداران برای جلب حداکثری سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

ضعف برنامه‌ریزی
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه قطعی‌های برق در تابستان امسال به‌طور حتم در سال آینده نیز گریبان گیر صنایع و تولیدکنندگان خواهد بود به بازار گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این راستا ضعف برنامه‌ریزی برای تأمین کمبودها و منابع تأمین برق است.

محسن شادمان بابیان اینکه انرژی‌های پاک یکی از مواردی است که تاکنون به‌درستی درباره آن فرهنگ‌سازی نشده و از آن بهره‌برداری مطلوب صورت نگرفته است می‌افزاید: بهره‌مندی از انرژی‌های پاک راهی برای رهایی از آلودگی هوا و هم‌چنین جلوگیری از خاموشی‌ها است که تاکنون به ضرر صنایع تمام‌شده سات.

وی بابیان اینکه تشویق و فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری در این راستا بسیار کارساز خواهد بود ادامه داد:  یکی از دغدغه‌های ما ضعف برنامه‌ریزی کارآمد برای مدیریت این بحران است و افق نزدیکی را هم برای حل این چالش‌ها متصور نیستیم لذا  باور داریم تا زمانی که اصلاحات اساسی درزمینهٔ اقتصاد انرژی انجام نگیرد، وضعیت به همین منوال خواهد بود.

وی می‌افزاید: توسعه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در صنایع در قالب راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی یا نیروگاه بادی هزینه‌های مالی ناشی از پیک مصرف برق را در واحدهای تولیدی کاهش می‌دهد و درنهایت هزینه تولید را پایین می‌آورد.

انرژی‌های پاک خراسان رضوی بر باد می‌رود| ضرورت اصلاحات اساسی در اقتصاد انرژی


وی بابیان اینکه مشهد به دستکم ۵۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی و پاک نیاز دارد ادامه می‌دهد:  زمانی که واحد تولیدی به پیک مصرف برق خود می‌رسد می‌تواند از برق تولیدی نیروگاهش استفاده کند و برق تولیدی خود را نیز به درون شبکه سراسر ارسال نماید لذا راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی یا بادی برای بخش تولید همراه با مزیت و صرفه‌جویی در هزینه است.

پتانسیل‌های بربادرفته
خراسان رضوی در کنار استان‌های کرمان و یزد با برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی در طول سال، جزء بهترین نقاط در کشور برای تولید انرژی خورشیدی به شمار می‌رود و طبق پژوهش‌ها و مطالعات انجام‌شده، قسمت‌های شمالی خراسان رضوی جزء مناطق برخوردار از ظرفیت کمتر ولی مناطق جنوبی استان دارای مساحت قابل‌توجه و شرایط مناسب برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی است.

به گزارش خبرنگار بازار باوجوداینکه تونل‌های بادی با جریان بسیاری قوی در این استان در جریان است اما به دلایلی که مطرح شد ازجمله نبود سرمایه‌گذار ؛ هزینه سنگین سرمایه‌گذاری و هم‌چنین سایه تحریم‌ها لذا تاکنون برای بهره‌مندی از این انرژی‌ها در سطح وسیع انجام نپذیرفته است.

بردسکن و گناباد در خراسان رضوی دارای مناسب‌ترین و وسیع‌ترین منطقه برای احداث نیروگاه خورشیدی است.

بنا بر گفته کارشناسان تونل بادی نشتیفان خواف در خراسان رضوی با برخورداری از ظرفیت تولید برق به میزان بیش از پنج هزار مگاوات در روز یکی از بزرگ‌ترین و مستعدترین تونل‌های جهان و ایران شناخته‌شده است به‌گونه‌ای که  ضریب تولید این تونل بادی ۶۰ درصد و حدود دو برابر نیروگاه‌های بادی دنیاست و سرعت باد در این منطقه بین ۱۰ تا ۱۲ متر در ثانیه است.

از دیگر نیروگاه‌های بادی مهم خراسان رضوی، نیروگاه بینالود نیشابور است که هم‌اکنون روزانه ۳۰ مگاوات برق تولید می‌کند اما شهرهای درگز، قوچان و مشهد در شمال خراسان رضوی سهم کمتری را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند.

شایان‌ذکر است تاکنون هشت تونل بادی هم در شهرستان‌های سبزوار، بینالود، خواف، بجنورد، نهبندان و فردوس در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی شناسایی‌شده است. 

بحث آلودگی‌های محیط‌زیستی ناشی از سوخت‌های فسیلی و از طرفی منابع محدود  سوخت‌های فسیلی لزوم توجه و توسعه انرژی‌‎های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد. این موارد از دلایل استفاده از منابع تجدیدپذیر است، اگرچه در حال حاضر منابع  فسیلی در کشور وجود دارد اما پاسخگوی نیاز برای آینده نیست.

برای مثال اگر در سنوات قبل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی توسعه یافته بود ما در سال جاری با مشکل قطع برق مواجه نمی‌شدیم زیرا بیشترین تولید انرژی در نیروگاه‌های خورشیدی در زمان پیک مصرف تابستان است.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha