۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
رشد۶۰۰ درصدی صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد

رشد۶۰۰ درصدی صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را در دولت سیزدهم منتشر کرد.

به گزارش بازار، با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ۱۰ مهر تا ۶  آذر سال جاری به منظور تسریع و تسهیل صدور مجوزهای تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در مقایسه با بازه زمانی ۵۶ روزه مشابه سال پیش که ۳۰۴ مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای صادر شده بود، شاهد رشد بیش از ۶۰۰ درصدی و ارائه یک هزار و ۸۳۹ موافقتنامه اصولی (در حکم مجوز فعالیت آموزشی) به متقاضیان در این بخش هستیم. همچنین  «طرح صدور حداکثر سه روزه مجوز ایجاد مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین‌کارگاهی»، برای اجرا به کل کشور ابلاغ شده است.

تحویل دبیرخانه «شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی» توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اقدام مهم دیگر است. به پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حکمی از سوی معاون اول رئیس جمهوری، غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر و  رئیس این سازمان به عنوان «دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی» منصوب شد، این در حالی است که پیش از آن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور حتی در شورای مذکور عضویت نداشت، این موضوع از تحولات امید بخش در حوزه مهارت آموزی و  رساندن سازمان به جایگاه واقعی خود است که در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم محقق شد.  

بنابراین گزارش، در این بازه زمانی ۴۱ میلیون و ۲۰۶هزار و۷۲۷ نفر-ساعت(معادل صد و هفتاد و پنج هزار و ۸۶۸ نفردوره) آموزش توسط آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد برگزار و ۸۰۷ پروانه تاسیس آموزشگاه‌های آزاد تمدید و صدور ۶۷۳  اولین مجوز فعالیت برای تاسیس آموزشگاه آزاد انجام شده است.

همچنین برای دو  هزار و ۹۸۹ نفر از متقاضیان آموزشگاه‌های آزاد برای نخستین بار ابلاغ مربی‌گری صادر و یک هزار و ۸۹۶ ابلاغ قبلی این گروه از مربیان تمدید شد.

از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۴۲۴ نفر- ساعت (معادل ۱۶ هزار و ۴۵۹ نفر) آموزش توسط مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی، صنایع و صنوف – ضمن کار دیده‌اند و تا ۱۵ آبان سال جاری ۲۱۳ مرکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی جدید نیز راه‌اندازی شده است.

۲ هزار و ۹۱۹ نفر- ساعت آموزش در راستای توانمندسازی مهارتی معتادان بهبود یافته و خانواده‌های آسیب دیده از اعتیاد، ۴۴۳ نفر- ساعت آموزش مهارتی  ویژه افراد دارای معلولیت، ۵۴۳ هزار و ۷۴ نفر – ساعت آموزش توانمندسازی ساکنان سکونت گاه‌های غیر رسمی و بازآفرینی شهری صورت گرفته است.

تشکیل۲۴ شورای راهبری مهارت آموزی و مشاوره شغلی زندانیان، توسعه چهار هزار و ۳۲۶ کارگاه های پذیرنده مهارت آموزی کارکنان وظیفه (محیط واقعی کار نیروهای مسلح)، شناسایی و حمایت از ۷۱۰ استعداد برتر مهارتی و کارآفرینی در روستاها، شناسایی و به کارگیری ۱۳۹ نفر از مربیان افتخاری در روستاها از دیگر اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بوده است.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در راستای افزایش عملکرد کمی و کیفی و توسعه عدالت آموزشی  ۳میلیون و ۹۰۶ هزار و ۲۲۲ نفر- ساعت - آموزش فنی وحرفه‌ای به جامعه روستایی،    ۲۹۹ هزار و ۱۳۳ نفر-ساعت به جامعه عشایری و ۱۳۵ هزار۷۳۷  نفر-ساعت آموزش به دانش آموزان ارائه کرده است.

در راستای توسعه مهارت آموزی دانشجویان در داخل دانشگاه‌ها، ۵۲ هزار و ۴۳۸ نفر-ساعت آموزش ارائه شده و طرح کارآموزی دانشجویان در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای ۴۰۱ نفر دانشجو اجرا شده است و همچنین پنج مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها (TMC) نیز ایجاد شده است. همچنین ۲۶ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۵۰۱ نفر-ساعت مهارت آموزی در مراکز ثابت و شعب شهری به گروه های هدف ارائه شده است.

فراهم کردن تمهیدات لازم برای سنجش مهارت ۳۲۲ هزار و ۱۷۳ نفر طی سه ماه بنا بر این گزارش طی سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تمهیدات لازم را برای سنجش مهارت از ۳۲۲ هزار و ۱۷۳ نفر نفر که ۱۴۵هزار و ۲۸۵ نفر زن و ۱۷۶هزار و ۸۸۸ نفر مرد فراهم کرده و آزمون های یاد شده را برای گروه های هدف برگزار کرده است.

۴۵ عنوان استاندارد مهارت با همکاری ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها و براساس درخواست بازار کار، تدوین و بازنگری شده است.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha