۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
امیدهای تازه برای توسعه انرژی خورشیدی| همه چیز درباره آفتاب یزد
بازار گزارش می‌دهد؛

امیدهای تازه برای توسعه انرژی خورشیدی| همه چیز درباره آفتاب یزد

یزد- مرکز ایران تقریبا به عنوان گرمترین و پرتابش ترین نقطه با تابش بالای خورشید در کشور شناخته می شود که یزد با تابش ۳۴۰۰ ساعت آفتابی یعنی حدود ۳۳۰ روز در سال در مرکز ثقل آن قرار دارد.

محمودرضا رحمانی؛ بازار: مرکز ایران تقریبا به عنوان گرمترین و پرتابش‌ترین نقطه با تابش بالای خورشید در کشور شناخته می شود که یزد با تابش سه هزار و ۴۰۰ ساعت آفتاب یعنی حدود ۳۳۰ روز در سال در مرکز ثقل آن قرار دارد. این مزیت بزرگ موجب شده طی چند سال اخیر برنامه ریزی‌های زیادی برای توسعه شبکه های تولید برق از انرژی خورشیدی در استان یزد تعریف شود، از سرمایه گذاری یک شرکت تعاونی برای طراحی نیروگاه خانگی در هزار واحد مسکونی تا استقبال کمیته امداد امام خمینی(ره) برای توسعه این نیروگاه در منازل افراد تحت پوشش؛ البته بماند که بسیاری از این برنامه ها به خاطر بالا رفتن هزینه و تحریم های ظالمانه و وابستگی قطعات آن به واردات بی نتیجه ماند ولی در مجموع تلاش های قابل تقدیری بود.

در بحث دولتی هم بسته های تشویقی متعددی پیشنهاد و اجرا شد و نتیجه آن استقبال شرکت هایی از کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی بود؛ به گونه ای که مرکز سرمایه استان یزد در خیابان امام خمینی و در جوار خیابان معروف مسجد جامع یزد در این بحث پرمشتری شده بود.

۱۰ نیروگاه در مدار بهره برداری
نیروگاه ها با تشدید تحریم‌ها تا حدودی کمرنگ و یا بی رنگ شد و نهایتاً در حال حاضر، مجموع ۱۰ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۸۱.۵ مگاوات در این استان در مدار بهره‌برداری هستند. در بحث اهمیت استفاده از انرژی خورشیدی گفتنی ها زیاد است اما به تازگی کارشناسان و تیم فنی یکی از شرکت‌های مستقر در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد با بهره گیری از استانداردهای روز جهانی و ملی، فناوری های دوستدار محیط زیست و کاهش هزینه ها در کنار بازدهی بالا، موفق به ارائه طرح های تحقیقاتی متفاوتی در خصوص نقش نیروگاه‌های خورشیدی در ادارات و سازمان های دولتی شدند که این امر منجر به کاهش مصرف انرژی به میزان ۴۰ درصد در ساعات پیک در ماه‌های گرم سال شده است.

یزد با تابش سه هزار و ۴۰۰ ساعت آفتاب یعنی حدود ۳۳۰ روز در سال در مرکز ثقل انرژی خورشیدی است

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه هدف اصلی این شرکت ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بر روی سقف سوله‌های کارخانجات صنعتی است گفته است: واحدهای صنعتی حدود ۳۰ درصد برق کشور را مصرف می‌کنند و پتانسیل ساخت هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی بر روی سقف سوله‌های صنعتی وجود دارد.

علیرضا داد افزود: در صورت بالفعل شدن این پتانسیل کمک شایانی به وزارت نیرو در تامین برق کشور و پیک زدایی به خصوص در ماه‌های گرم می‌شود و همچنین منبع درآمد جدید و مطمئن برای واحدهای صنعتی از طریق تولید و فروش برق سبز به وجود می‌آید.

سهم بالای انرژی خورشیدی در یزد
درباره ظرفیت استان یزد در بحث استفاده از انرژی خورشیدی، مدیرکل دفتر پتانسیل‌سنجی و ارزیابی منابع انرژی ساتبا(سازمان انرژی‌ها تجدیدپذیر) معتقد است که از استان‌های یزد، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان، پرپتانسیل‌ترین مناطق در حوزه انرژی خورشیدی هستند.

میترا غلامی با اشاره به شناسایی سه هزار و ۹۲ مگاوات پتانسیل تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در استان یزد از بالا بودن سهم انرژی خورشیدی به میزان ۳۰ درصد در این استان می گوید که پس از انرژی خورشیدی به ترتیب انرژی بادی( درصد۱۷)، زیست توده(۱۴ درصد)، بهره‌وری در تولید(۱۴ درصد)، بهره‌وری در صنعت و ذخیره‌سازی انرژی هر یک(۱۲ درصد) در رده‌های بعدی گزینه‌های منتخب در این استان قرار می‌گیرند.

رکورد یزد در صنعت برق کشور
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با بیان اینکه سازگاری با محیط زیست، صرفه جویی در مصرف آب و سوخت‌های فسیلی در زمان تولید برق از مزایای تولید برق در نیروگاه‌های خورشیدی است، گفت: برای برون‌رفت از وضعیت فعلی جهت شناسایی سرمایه‌گذاران توانمند و معرفی ساختگاه‌های مستعد برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی به سرمایه‌گذاران تلاش می‌شود.

شناسایی سه هزار و ۹۲ مگاوات پتانسیل تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در استان یزد

ابوالفضل اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هزینه صرف شده برای ساخت یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی کوشک که در ابتدای تیرماه به بهره برداری رسیده، یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال بوده که با سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین شده است، افزود: آغاز ساخت تا بهره برداری از این نیروگاه، کمتر از ۱۰ ماه به طول انجامید که این میزان یک رکورد در صنعت برق کشور به شمار می‌رود.  افزایش تولید انرژی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در این منطقه به اندازه مصرف شش هزار خانوار است که منجر به کاهش تلفات شبکه، بهبود پارامترهای شبکه برق استان و کاهش انتشار گازهای آلاینده می شود.

وی  یادآور شد: با ساخت و بهره برداری از این نیروگاه، تعداد نیروگاه‌های خوشیدی استان به ۱۰ عدد و مجموع ظرفیت نصب‌شده این نیروگاه‌ها به ۸۱.۵ مگاوات رسیده، ضمن آنکه تاکنون بستر و زیرساخت مناسب برای ساخت ۶۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان یزد امکان سنجی شده و در حال حاضر ۲۵۰ مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق نیروگاه خورشیدی با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) در استان بسته شده است.

سرمایه گذاری و روند کند آن
مدیرعامل برق منطقه ای یزد ادامه داد از مجموع تولید حدود دو هزار و ۸۰۰ مگاوات برق در این استان، ظرفیت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی حدود دو هزار و ۴۶۳ مگاوات، در نیروگاه شهید زنبق ۹۷ مگاوات، در بخش نیروگاه‌های خورشیدی ۸۱.۵ مگاوات و در بخش نیروگاه‌های تولید پراکنده ۱۶۹ مگاوات است.

اسدی درباره مشکلاتی در خصوص سرمایه گذاری در بحث توسعه انرژی خورشیدی در استان یزد پیش آمده است نیز می گوید: افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش دوره بازگشت سرمایه گذاری، وجود تحریم و موانع موجود در جذب سرمایه‌گذار خارجی از عمده‌ترین موانع سرمایه‌گذاری در این زمینه است که برای رفع این چالش با پیگیری‌های انجام شده نرخ خرید انرژی نیروگاه‌ها به میزان ۴۰ درصد افزایش یافت.

برنامه های تولید انرژی خورشیدی در یزد
این مشکلات و تداوم آنها موجب شد تا با وجود استقبال خوب کشورهایی همچون ایتالیا، فرانسه، آلمان، اتریش، هلند، قبرس، لهستان و امارات متحده عربی در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از این ظرفیت استان یزد ولی نتایج آن چندان ملموس و تأثیرگذار در روند تولید برق و جلوگیری از قطع برق کشور و نیز پر کردن خلأ موجود ناشی از کم آبی و کاهش تولید برق نیروگاه‌ها نباشد.

البته سخنان استاندار یزد در جلسه شورای برنامه استان در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی امیدوار کننده بود که می تواند موردتوجه سرمایه گذاران هم باشد. مهران فاطمی در این جلسه که روز شنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد با اشاره به لزوم حمایت از راه‌اندازی صنایع پاک و دانش بنیان در استان از برنامه ریزی برای تولید هزار مگاوات انرژی خورشیدی در یزد خبر داد همچنین یک خبر خوب همین که نماینده یزد به تازگی بعد از دیدار با وزیر نیرو اعلام کرده که تامین برق روستاهای بالای ۲۰ خانوار با انرژی‌های تجدیدپذیر پیگیری شده است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اعلام کرد: یکی از مباحث اصلی وی و استاندار یزد با دکتر محرابیان وزیر نیرو، پیگیری تامین برق روستاهای بالای ۲۰ خانوار با انرژی های تجدیدپذیر در استان یزد بوده است.

به گفته محمدصالح جوکار، سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی و تامین برق تجدیدپذیر با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و تامین نیرو و برق روستاهای بالای ۲۰ خانوار از طریق نصب سلول‌های خورشیدی هم یکی دیگر از مباحثی بود که در این نشست به آن پرداخته شده و نتایج خوبی به دست آمده است. 

توسعه نیروگاه های پشت بامی
عبدالحمید عباس شیاری مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره  توسعه و عقد قرارداد خرید تضمینی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی زیر هفت مگاوات توسط مشترکان، مطابق با دستورالعمل‌های موجود، اظهار داشت:  تا پایان مهرماه ۱۳۱ نیروگاه پشت بامی متصل به شبکه با ظرفیت ۲۱ هزار و ۴۵۸ کیلووات ساعت و نیز یک نیروگاه بزرگ زیر هفت مگاوات متصل به شبکه با ظرفیت ۳.۵ مگاوات در یزد وجود دارد همچنین ۶۳ مگاوات ظرفیت نیروگاه بزرگ متصل به پست فوق توزیع به عنوان مجموعه های تحت پوشش شبکه توزیع برق یزد در حوزه انرژی های تجدیدپذیر مشمول خرید تضمینی داریم.

با وجود مشکلات پیش آمده در خصوص توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق مختلف کشور بویژه استان یزد، افزایش حمایت دولت از این بخش بسیار ضروری است. در این خصوص مسئول توسعه انرژی تجدیدپذیر شرکت توزیع برق یزد معتقد است که مشکل بسیاری از ارگان‌ها در این بخش، سردرگمی درباره منبع مالی برای اجرای این تصویب‌نامه است که انتظار می‌رود دولت برای تدوین آیین‌نامه آن در نظر بگیرد، توجه به تفاوت موقعیت جغرافیایی و اقلیم هر منطقه و استان برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر است. 

یکی از مباحث اصلی وی و استاندار یزد با دکتر محرابیان وزیر نیرو، پیگیری تامین برق روستاهای بالای ۲۰ خانوار با انرژی های تجدیدپذیر در استان یزد بوده است

فاطمه اعلم با بیان اینکه متاسفانه از زمان افزایش نرخ ارز درخواست‌ها برای راه‌اندازی نیروگاه‌هایی با مقیاس کوچک خانگی کم شده است، افزود: با وجودی که عده ای معتقدند کشور ما دارای منابع عظیم سوخت فسیلی ارزان است و باید از این طریق به تولید برق بپردازیم، اما باید به این نکته توجه کنیم که این منابع برخلاف منابع تجدیدپذیر مانند خورشید پایان‌پذیر هستند.

سهم یزد در تولید برق
با تمام این اوصاف و توضیحات و با وجودیکه هزینه ساخت هر مگاوات نیروگاه خورشیدی به ۱۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد ولی سهم استان یزد در مجموع تولید برق با تمام ظرفیت های تابش بالای خورشید، تنها ۳.۴ درصد اعلام می شود.

مهرماه امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از دو طرح صنعتی شهرستان خمین گفته بود که افزایش تولید ۳۵ هزار مگاوات برق برای کشور طی چهار سال آینده برنامه‌ریزی شده که تامین ۱۰ هزار مگاوات آن از سلول‌های خورشیدی است امیدواریم استان یزد با توجه به ظرفیت های بالای خدادادی و ناشی از برکت تابش خورشید، بتواند در چرخه تولید این ۱۰ هزار مگاوات نقشی اساسی داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha