معرفی ۱۰ دستگاه برتر در تحقق دولت الکترونیک

معرفی ۱۰ دستگاه برتر در تحقق دولت الکترونیک

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نتایج ارزیابی دور هشتم دولت الکترونیک که پاییز امسال انجام شد و ۱۰ دستگاه برتر را اعلام کرد.

به گزارش بازار، رضا باقری اصل در جمع خبرنگاران گفت: در دور هشتم ۱۶۳ دستگاه ارزیابی شده اند که حدود ۶ هزار خدمت آن‌ها ارزیابی شد و میزان تحقق دولت الکترونیک به طور میانگین ۴۰ درصد بوده است به این معنا که هنوز ۶۰ درصد فناوری پشت در سازمان‌ها گرفتار شده است.

وی ۱۰ دستگاه برتر در دولت الکترونیک را به ترتیب به این شرح اعلام کرد:
۱- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۲- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
۳- بیمه مرکزی
۴- سازمان فناوری اطلاعات
۵- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
۶- سازمان حج و زیارت
۷- بنیاد شهید و امور ایثارگران
۸- سازمان ملی استاندراد
۹- وزارت امور اقتصاد و دارایی
۱۰ - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

کوتاهی درخصوص دولت الکترونیک ناشی از نبود زیرساخت نیست
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: دستگاه‌هایی که در بحث دولت الکترونیک نتایج قابل توجهی نداشتند فقط ارتباطی به نبود زیرساخت ندارند بلکه موضوع تعارض منافع و مباحث دیگر است.

رضا باقری اصل در خصوص نتایج ارزیابی دور هشتم دولت الکترونیک، افزود: ما شاخص‌های اولویت داری را باید مدنظر قرار دهیم که سازمان ملل عملکرد ما را در این شاخص‌ها ارزیابی می‌کند که این شاخص‌ها شامل بهداشت و سلامت، آموزش و پرورش، رفاه و تامین اجتماعی، کار و رفاه اجتماعی، محیط زیست و منابع طبیعی و مسایل حقوقی و قضایی است.

وی گفت: برخی درخواست‌ها نیز ارزیابی شده است که مثلا درخواست صدور شناسنامه که در ۱۴۹ کشور به صورت الکترونیک انجام می‌شود در کشور ما امتیاز ۴۴ را کسب کرده است به این ترتیب که تا الکترونیکی شدن صددرصد فاصله زیادی داریم و امتیاز ما در بحث درخواست مجوز ساخت ساختمان ۵۱، درخواست مجوز کسب و کار ۳۸، درخواست گواهی فوت ۴۴، درخواست مجوزهای زیست محیطی ۴۵، درخواست خرید و فروش املاک ۳۴، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ۶۳ و پرداخت قبوض خدماتی ۵۵ است.

باقری اصل افزود: برخی دستگاه‌ها در زمینه دولت الکترونیک به وظایف خود عمل نمی‌کنند که احتمالا در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات که قرار است با حضور رئیس جمهور تشکیل شود در مورد این دستگاه‌ها تصمیماتی گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با سازمان‌هایی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند چه برخوردی می‌شود؟ گفت: احکام شورا اجرایی فناوری اطلاعات ضمانت اجرایی، حقوقی و کیفری ندارد و هر پیشرفتی در این خصوص داشته ایم ناشی از همکاری دستگاه‌ها بوده است، اما ما گزارش‌های بازرسی خود را به مراجع نظارتی داده ایم.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: ما باید مدیریت یکپارچه اعتبارات دولت الکترونیک را واجد یک متولی کنیم تا موازی کاری دستگاه‌ها از بین برود.

باقری اصل که در این نشست خبری ۱۰ دستگاه برتر در زمینه دولت الکترونیک را معرفی کرده بود با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های کم کار، ۱۰ دستگاه آخر در ارزیابی‌ها را به این ترتیب اعلام کرد: وزارتخانه‌های دادگستری، علوم، تحقیقات و فناوری، امور خارجه، آموزش و پرورش، نیرو، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و بانک مرکزی.

وی اضافه کرد: ما نتایج عملکرد همه ۱۶۰ دستگاهی که ارزیابی کرده ایم به همه سازمان‌ها اعلام کردیم و فقط ۸ دستگاه اعتراضاتی از نتایج ابزاری ما داشته اند.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha