۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
اختلافات مرزی نباید موجب توقف مراودات تجاری و تبادلات ایران و افغانستان شود
نماینده ایران در امور افغانستان:

اختلافات مرزی نباید موجب توقف مراودات تجاری و تبادلات ایران و افغانستان شود

نماینده ایران در امور افغانستان گفت: قرار نیست اگر حادثه ای پیش آمد، مسیر روابط اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان دچار خلل شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسن کاظمی قمی، نماینده ایران در امور افغانستان اظهار داشت: افغانستان امروز در حوزه مشکلات اقتصادی و نبود سوخت مشکلات زیادی دارد همچنین  جنگ های نیابتی که آمریکایی ها جایگزین اشغالگری خود در این کشور کرده اند نیز چالش دیگری است که افغانستان با آن روبرو است و ما نمی توانیم نسبت به آنها بی تفاوت باشیم.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان بیان کرد: در همه حوزه ها نیز ظرفیت های همکاری مطلوبی بین دوکشور وجود دارد و زمینه های استفاده از آن آماده است و ما باید این فرصت ها را تسهیل کرده و روابط بین دولت را گسترش دهیم که یکی از راهکار های آن گسترش تعاملات مرزی از طریق اقتصاد پیله وری و بازارچه های مرزی است.

قمی تاکید کرد:برای تحقق این برنامه مرزها باید امن باشد و امروز نیز تمام گذرگاه های ما باز است و قرار نیست اگر یک حادثه ای پیش آمد بخواهد در مسیر روابط اقتصادی و تجاری ما خللی ایجاد کند چراکه هرقدر افغانستان به سمت آرامش پیش برود باعث می شود موج مهاجران به سمت کشور ما کمتر شده و آرامش ما بیشتر شود لذا رویکرد ما به افغانستان مثبت و رو به جلو است.  

وی تصریح کرد:در بعضی از مقاطع اختلافاتی ایجاد می شود و شرایطی به وجود می آید که دو کشور باید آنرا حل کنند و در مورد مناقشه مرزی ایران و افغانستان این کار انجام شد و اینها نباید عامل توقفی شود برای همکاری های دوجانبه ایران و افغانستان و در حال حاضر سفارت و سرکنسولگری های ایران در این کشور فعال است.

وی در خصوص اجلاس وزاری خارجه کشورهای همسایه افغانستان گفت:بر اساس توافق تهران مقرر شد اجلاس بعدی در پکن برگزار شود و بر اساس توافق وزرای خارجه کشور های عضو  زمان دقیق این اجلاس مشخص خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۱٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha