۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
 ۵ هزار معدن تعطیل شد| سرمایه گذاری منفی در ۲ سال گذشته| معدن رانت زا نیست
رییس خانه معدن در گفتگو با بازار:

۵ هزار معدن تعطیل شد| سرمایه گذاری منفی در ۲ سال گذشته| معدن رانت زا نیست

بهرامن رییس خانه معدن از تعطیلی ۵ هزار معدن در سال های گذشته خبر داد و گفت: برخی می گویند که رانت زیادی در این حوزه خوابیده، اما سوال اینجاست اگر چنین ادعایی درست است، چرا این همه معدن تعطیل شده اند.

بازار؛ گروه صنعت: محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن در گفتگو با بازار گفت: روند سرمایه گذاری انجام شده طی دو سال گذشته در حوزه معدن و صنایع معدنی منفی بوده است. بخشی از نبود سرمایه گذاری در این حوزه به رکود ناشی از پاندمی کرونا مربوط می شود اما بخش دیگر آن ناشی از قوانین غیر ضرور و البته نبود مشوق های لازم است.

او در پاسخ به این سوال که اصلا سرمایه گذار خارجی در دولت قبل در کشور انجام شده است، گفت: درسال های گذشته چینی ها، قزاق ها و روس ها به حوزه معدن ما ورود کرده اند. اما رقم آنها در برابر ظرفیت فوق العاده ای که در کشور وجود دارد، تقریبا صفر است.

روند سرمایه گذاری در حوزه معدن طی دو سال گذشته منفی بوده است. حال آنکه ارزش ذخایر معدنی کشور  حدود ۲۷ تریلیون دلار تخمین زده می شود

این فعال معدنی همچنین ارزش ذخایر معدنی کشور را حدود ۲۷ تریلیون دلار تخمین زد و گفت: بیشترین بخش‌هایی که توانسته نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند مربوط به معادن فلزی از جمله آهن، مس، طلا و روی بوده که اتفاقا در تمامی این موارد زیرساخت‌های مناسبی در کشورمان به خود اختصاص داده‌ایم و بخشی عمده از مراحل فرآوری و تبدیل آن به کالای نهایی را داخل کشورمان بومی سازی کرده ایم.

به گفته بهرامن، طبق هدف گذاری انجام شده در برنامه ششم توسعه باید ۲۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش معادن کشور جذب می شد، اما متاسفانه متناسب با این هدف گذاری در بخش های مختلف رفتارنکردیم و شرایط را برای ورود سرمایه گذاری چه داخلی و چه خارجی فراهم نکردیم. این در حالی است که کشورما روی کمربند مس، طلا و سنگ‌آهن دنیا قرار گرفته و این آرزوی هر ملتی است که چنین ذخایری را در کشور خود داشته باشد تا بتواند از محل فعال کردن آن توسعه کشور خود را رقم بزند.

برخی بر این باورند که رانت زیادی در حوزه معدن خوابیده است. اما اصلا چنین نگاهی درست نیست. اگر فعالیت در حوزه معدن دارای رانت است چرا فعالیت ۵ هزار  معدن در طول سال های گذشته متوقف شده است

جای خالی دیپلماسی اقتصادی در ایران
این فعال معدنی نبود دیپلماسی اقتصادی را از دیگر فاکتوری های اصلی کاهش سرمایه گذاری در کشور برشمرد و گفت: وقتی در یک کشور معدن خیز قرار داریم باید از رایزن اقتصادی گرفته تا وزیر خارجه کشور باید مزیت های معدنی و فرصت های سرمایه گذاری در این حوزه آشنا باشند.

رییس خانه معدن در بخش دیگری ازسخنان خود اعلام کرد که حدود ۵ هزار معدن تعطیل در کشور وجود دارد، ادامه داد: برخی بر این باورند که رانت زیادی در حوزه معدن خوابیده است. اما اصلا چنین نگاهی درست نیست. اگر فعالیت در حوزه معدن دارای رانت است چرا فعالیت این تعداد معدن در طول سال های گذشته متوقف شده است.

۹۰ درصد معادنی که تعطیل شدند، اقتصادی نبوده اند. اما ۱۰ درصد دیگر هم مربوط به  سنگ اندازیهای سازمان و نهادهایی همچون محیط زیست و میراث فرهنگی بوده است

سنگ اندازی محیط زیست و میراث عامل تعطیلی ۵۰۰ معدن
او همچنین با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد معادنی که تعطیل شدند، اقتصادی نبوده اند، ادامه داد : البته تعطیلی بخشی از معادن هم به سازمان و نهادهایی همچون محیط زیست و میراث فرهنگی برمی گردد. دراینکه قوانین محیط زیستی در کشور باید رعایت شود، شکی نیست اما اینکه فعالیت یک معدن را به خاطر آن تعطیل کنیم منطقی نیست.

به گفته او، سازمان های محیط زبست و و میراث فرهنگی که در کنار معدن قرار گرفته اند باید ضوایط و مقررارت مشخصی را برای معدن تعریف کنند و طبق آن با فعالین این حوزه برخورد کنند. این همان کاری است که در همه دنیا انجام می شود.

استفاده از ماشین آلات دست دوم در معدن
او همچنین به مشکل کمبود نقدینگی فعالین حوزه معدن اشاره کرد و گفت: متاسفانه واحدهای کوچک و متوسط قادر به تجهیز معادن با ماشین‌آلات مدرن نیستند و به ناچار تن به خرید ماشین‌آلات بی‌کیفیت می دهند. حال آنکه خرید ماشین‌آلات بی‌کیفیت و بدون گارانتی به معنای توقف عملیات استخراج و پابرجا بودن هزینه‌های معدنکاری است.

عدم ثبات مقررات، ایجاد هزینه‌های سربار تولید، نبود حمایت کافی از دیگر مشکلات حوزه معدن است که رییس خانه معدن به آن اشاره کرد و گفت: معدن می تواند پشران اقتصادی کشور باشد. ضمن اینکه ایجاد هر شغل در بخش معدن می‌تواند تا بیش از ۷ برابر آن به شکل غیر مستقیم اشتغال‌زایی کرده و صادرات تولیدات مازاد بر نیاز داخلی نه تنها منابع محدود ارزی کشور را تقویت کند بلکه با ایجاد وابستگی بازار، اهرمی برای تعمیق امنیت ملی کشور باشد.

کد خبر: ۱۲۱٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha